Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (NBS) remontēs 31 gadu vecu lidmašīnu "An-2", ko dēvē arī par divplāksni, aģentūra LETA noskaidroja NBS.
Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs izsludinājis iepirkuma procedūru 1985.gadā ražotās lidmašīnas dzinēja, propellera un avionikas aparatūras kapitālajam remontam.
Ministrijā skaidroja, ka lidmašīna regulāri tikusi atjaunota un uzturēta ekspluatācijas kārtībā. Lai arī drošības joma ir kļuvusi par valsts budžeta prioritāti, ministrijā nenoliedza, ka tai nav plānoti resursi jaunu lidmašīnu iegādei, bet esošo lidmašīnu joprojām var izmantot noteiktu uzdevumu veikšanai, tāpēc pieņemts lēmums par lidaparāta atjaunošanu.
Šobrīd nav zināms, cik liels aizsardzības nozares finansējums tiks atvēlēts remontam. Līdz 23.augustam kandidāti var iesniegt pieteikumus, lai piedalītos kvalifikācijas vērtēšanas posmā, kas ir pirmais iepirkuma procedūras posms. Kandidāti, kuri būs izturējuši kvalifikācijas posmu, tiks informēti par tehniskās specifikācijas prasībām un tiks aicināti iesniegt tehniskos un finanšu piedāvājumus. Līgumcena tiks noteikta, kad būs saņemti nolikuma prasībām atbilstoši piedāvājumi.
Aizsardzības ministrija arī atgādina, ka NBS attīstības plānos ir paredzēta arī jaunu helikopteru iegāde. Tā kā esošie helikopteri ir novecojuši un drīzumā to dzīves cikls beigsies, šobrīd tiek vērtētas iespējas tos nomainīt, vienlaikus izskatot iespējas arī paaugstināt to reaģēšanas laiku.
Helikopterus primāri plānots izmantot meklēšanas un glābšanas uzdevumiem, kā arī medicīniskai transportēšanai pa gaisu. Papildus šiem uzdevumiem iespēju robežās helikopteri nodrošina arī cita veida nepieciešamo atbalstu gan Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam, gan citām iestādēm pēc pieprasījuma, kā arī sniedz atbalstu NBS vienībām.
Savukārt "An-2" lidmašīnu plānots izmantot citu uzdevumu veikšanai. Ar lidmašīnu nodrošina personāla un kravas pārvadāšanu, desantēšanu, apmācību lidojumus, patrulēšanu virs sauszemes un gar jūras robežu, lidmašīnu var izmantot arī kā lidojošu komandpunktu koordinēšanai un retranslācijai.
Lai gan daļai no šiem uzdevumiem var izmantot arī helikopterus, to lietošana būtu ievērojami dārgāka, un, veicot izmaksu izvērtējumu, tika pieņemts lēmums atjaunot "An-2" lidmašīnu iepriekš minēto uzdevumu veikšanai.
Internetā atrodamā informācija liecina, ka "An-2" ir vienmotora biplāns, kas tiek ražots kopš 1947.gada. Lidmašīnai ir vairākas modifikācijas, kā arī vairākas versijas. Nosaukumu "kukuruzņiks" lidmašīna ieguva 20.gadsimta piecdesmitajos gados, kad to sāka plaši izmantot lauksaimniecībā, lai apstrādātu kukurūzas un citu kultūru laukus. Lidmašīnas konstruktors bija Oļegs Antonovs.
"An-2" plaši tika ekspluatēts Padomju Savienībā, kur to izmantoja kravas un pasažieru transportēšanai vietējās līnijās. Lidmašīnas spēja nosēsties uz negruntētiem skrejceļiem, un nelielais ieskrējiena attālums ļāva "An-2" plaši izmantot arī valsts mazapdzīvotajos reģionos.