Līdz ar sabiedrības novecošanos, arī automašīnu vidējais vecums Latvijā kļūst arvien cienījamāks. Ja pirms astoņiem gadiem tehniskā kārtībā esošu vieglo automašīnu vidējais vecums Latvijā bija aptuveni 11 gadu, tad šogad tas pārsniedz jau 13 gadu.
Lietotas mašīnas pērk mazāk
Auto asociācijas aplēses liecina, ka šā gada pirmajā pusgadā ir reģistrēti 21 271 lietoti vieglie pasažieru automobiļi, kas ir par 9% mazāk nekā 2015. gada attiecīgajā periodā.
«Zināmā mērā atbildi uz to, kas notiek lietotu auto tirgū, var iegūt, apskatot izmaiņas automobiļu vecumu segmentos. Galvenais novērojums ir tāds, ka tirgus samazinājums ir ietekmējis visus segmentus, tomēr straujāks samazinājums ir skāris vecuma grupas līdz desmit gadiem. Rezultātā ir pieaudzis Latvijā ievesto auto vidējais vecums. Ņemot vērā pircēju ieradumus, diezgan droši var apgalvot, ka tie, kas iepriekš ir iegādājušies piecus līdz septiņus gadus vecus auto, tagad vairāk ir devuši priekšroku jauniem. Tam par labu liecina arī jaunu auto tirgus ievērojamā izaugsme un līzingā finansēto privātpersonu darījumu apjoma straujais pieaugums. Arī lietotu automobiļu izcelsmes valstīs Eiropā, mainoties lietošanas ieradumiem, piedāvājums samazinās un cenas pieaug. Negatīvi ir vērtējams fakts, ka ir samazinājies vecuma segments 8-10 gadi, bet tajā pašā laikā pieaugot segmentam 11-29 gadi, un tas nozīmē, ka daļa no pircējiem ir izvēlējušies būtiski vecāku auto nekā gadu iepriekš,» skaidroja Auto asociācijas projektu vadītājs Pēteris Rubulis.
Lietotus automobiļus izvēlas arī juridiskas personas. Šā gada pirmajā pusē piekto daļu no visiem lietotajiem auto iegādājās juridiskas personas, un šāds īpatsvars saglabājas jau ilgāku laiku. Lielāks īpašnieku juridisko personu īpatsvars (75%) ir novērojams vien automobiļiem vecumā līdz četriem gadiem. «Privātpersonu īpatsvars ir loģiski skaidrojams, jo 73% no importētajiem automobiļiem ir septiņus un vairāk gadu veci, kas uzņēmumu autoparkiem paliek ekonomiski neizdevīgi, jo uzņēmumi rēķina arī dīkstāvi, kas saistās ar neplānotiem remontiem,»sacīja P. Rubulis.
Šā gada sešos mēnešos ievesti četri lietoti ar elektroenerģiju darbināmi automobiļi - 2012. gada Citroen Czero, 2014. gada Ford Focus, 2014. gada Nissan eNV200 un 2015. gada Tesla Model S.
Šogad Latvijā piereģistrēti 34 spēkrati, kas ir vecāki par 30 gadiem un var pretendēt uz statusu Vēsturisks spēkrats, ja tie atbilst spēkā esošajiem noteikumiem par vēsturiska spēkrata statusa piešķiršanu.
Līzings atvieglo iegādi
Pretstatā lietotu auto pirkumu kritumam, jaunu vieglo pasažieru automobiļu un vieglā komerctransporta reģistrācija šogad pagājušo gadu ir apsteigusi par 20% jeb 1650 automobiļiem. Auto asociācija secina, ka tas ir viena mēneša reģistrāciju apjoms. Veiksmīgais starts gan ir saistīts tikai ar pasažieru auto segmentu, jo vieglais komerctransports turpina jau pagājušajā gadā uzsākto negatīvo tendenci un ir samazinājies jau par 15%.
Pasažieru automobiļu tirgus šogad audzis stabili un vienmērīgi, pat neskatoties uz to, ka līdz pat jūnijam bija pat nedaudz samazinājies korporatīvo darījumu īpatsvars. Jūnija beigās tika sāktas Valsts policijas jaunā autoparka piegādes, kas ļoti būtiski izmainīja korporatīvo darījumu un arī līzinga apjomu. Individuālo darījumu apjoma pieaugums lielā mērā ir saistīts ar privātpersonu finansējuma aktivizēšanos, tam pieaugot par 35% un sasniedzot gandrīz 1400 automobiļu. Tajā pašā laikā vieglā komerctransporta tirgus turpina samazināties, un šobrīd tas jau ir zemāks nekā 2014. gadā un tuvojas 2013. gada pirmā pusgada līmenim. «Gada pirmā puse jaunu auto tirdzniecībā ir bijusi ļoti pozitīva, un īpaši ir izceļams privātpersonu līzinga finansējuma pieaugums. Savukārt vieglā komerctransporta tirgus samazinājums galvenokārt ir saistīts ar gada sākumā veiktajām izmaiņām N1 kategorijas definīcijā un atbilstošām nodokļu korekcijām,» skaidro Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.
Auto asociācija arī uzskata, ka līzinga pieejamība ir kritiski svarīgs faktors ierobežotas pirktspējas tirgū, tāpēc tā pieaugums ir spēlējis būtisku lomu tirgus izaugsmē. Šogad līzingā iegādātas 5460 automašīnu, kas ir par 2223 vairāk nekā pirms gada. Fizisku personu automobiļu iegādes ar līzinga finansējuma starpniecību šobrīd jau veido 67% no visiem fizisku personu darījumiem, kas jau vairs tikai nedaudz atpaliek no Igaunijas, kas vēsturiski ir bijis vadošais līzinga tirgus Baltijā.
Arī policija tiek pie jauniem auto
Automobiļu klašu dalījumā dominējošo lomu joprojām spēlē apvidus auto ar vairāk nekā 40% tirgus daļu. Savukārt galvenās izmaiņas ir notikušas kompaktajā klasē un mazajā apvidus klasē, kur par veiksmīgākajiem modeļiem ir uzskatāmi VW Golf, Toyota Auris, Kia Cee’d un Opel Moka. «Auris dominanci lielā mērā ir noteikusi lielo korporatīvo klientu izvēle, tādu kā Aldaris, Lindstrom un virkne autonomu uzņēmumu, bet Cee’d un Moka veiksmīgo rezultātu noteikusi piegāde Valsts policijai,» komentē I. Rūtiņš. Valsts policijai šogad piegādāti vairāk nekā 470 automašīnu, tajā skaitā Opel Moka, Renault Traffic, Kia Ceed, Opel Insignia.
Auto asociācija nav novērojusi, ka nesenais izmešu skandāls, kas apvija VW koncernu, būtu ietekmējis klientu uzticību šai markai.