Latvijā deflācija sasniegusi 4,2 procentus

Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka vidējais patēriņa cenu līmenis 2010.gada februārī, salīdzinot ar 2010.gada janvāri, nemainījās. Precēm cenas pieauga par 0,1%, bet pakalpojumiem – samazinājās par 0,4%. 2009.gada februārī, salīdzinot ar 2009.gada janvāri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 1,1%.

Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām februārī bija cenu kāpumam precēm un pakalpojumiem pārtikas, alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu, transporta, mājokļa grupā, kā arī apģērbu un apavu cenu kritumam, nra.lv informēja Centrālā statistikas pārvalde.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas vidēji palielinājās par 0,5%. Vislielākais cenu kāpums bija vērojams dārzeņiem – par 8,3%, ko ietekmēja sezonālās cenu svārstības. Cenas palielinājās arī maizei - par 1,1%, olām – par 0,7%, konditorejas izstrādājumiem – par 0,6%, ko noteica dažādu akciju noslēgšanās. Lielākais cenu kritums bija cukuram (-3,2%), sieram (-1,8%), gaļai un gaļas izstrādājumiem (-0,6%), ko arī ietekmēja akcijas. Augļiem cenas samazinājās par 1,7%.

Transporta grupā cenas vidēji palielinājās par 0,6%, kur lielākā ietekme bija degvielas cenu kāpumam par 1,6%. Savukārt lētāka kļuva automašīnu iegāde un automašīnu rezerves daļas un piederumi.

Gan alkoholiskajiem dzērieniem, gan tabakas izstrādājumiem cenas palielinājās vidēji par 0,6%. Nozīmīgākais cenu kāpums – par 3,6% reģistrēts vīniem un raudzētiem dzērieniem, ko ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums.

Mājokļa grupā nozīmīgākais cenu kāpums bija siltumenerģijai – par 0,7% un cietajam kurināmajam – par 1,0%. Mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumu izmaksas samazinājās par 2,3%.

Apģērbu un apavu cenas samazinājās vidēji par 2,2%, ko ietekmēja sezonas preču izpārdošanas. Apģērbi kļuva lētāki par 1,8%, apavi – par 2,6%, apģērbu aksesuāri – par 6,7%.

Cenu palielināšanās bija vērojama arī medikamentiem (+0,4%), bet samazināšanās – apdrošināšanas pakalpojumiem (-6,3%), interneta pakalpojumiem (-4,1%), bērnudārzu pakalpojumiem (-1,2%) un ēdināšanas pakalpojumiem (-0,4%). Akciju rezultātā lētākas kļuva personīgās aprūpes preces (-1,4%), sadzīves aprīkojums (-1,1%) un video, audio, foto iekārtas (-0,7%).

Salīdzinot ar iepriekšējā gada februāri, patēriņa cenas samazinājās par 4,2%. Precēm cenas saruka par 3,9%, bet pakalpojumiem - par 4,8%.

12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, ir palielinājies par 1,3%.