LIZDA saskata vairākus riska faktorus pedagogu algu reformas normatīvajos aktos

© Vladislavs Proškins, F64 Photo Agency

Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA), izvērtējot rīt izskatīšanai valdībā iesniegtos normatīvo aktu projektus, kas saistīti ar pedagogu atalgojuma reformu, ir konstatējusi vairākus riska faktorus, tomēr rīt Ministru kabineta sēdē pret tiem neiebildīs.

Saistībā ar speciālās izglītības iestāžu, internātskolu, speciālās izglītības pirmsskolas grupu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu finansēšanas kārtību LIZDA norāda, ka daļai no skolām pēc aprēķinu veikšanas var nākties samazināt darbinieku skaitu vai piespiest pedagogus strādāt uz nepilnu likmi.

Arodbiedrības ieskatā tas negatīvi ietekmēs programmu īstenošanu un pakalpojuma kvalitāti. Tāpat šo noteikumu projekta normas LIZDA ieskatā ir pieņemamas speciālajām skolām ar lielu skolēnu skaitu - virs 150 skolēniem, bet skolās, kur skolēnu skaits nesasniedz 70, izglītības un audzināšanas procesa nodrošinājums var būt problemātisks.

Tāpat kā risku šo noteikumu kontekstā LIZDA izceļ ieceri, ka izglītības iestādes vadītājs, plānojot pedagogu slodzes, izmantos aprēķināto skolotāju un internāta audzinātāju likmju kopsummu, izteiktu darba stundās. Tas varot slēpt sevī autoritāras rīcības iespēju no atsevišķu skolu direktoru puses.

Izskatot noteikumus par profesionālās izglītības programmu īstenošanas izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo, LIZDA secināja, ka skolotāju un izglītojamo proporcija ir pārāk liela, salīdzinot ar esošo regulējumu, kas var atstāt negatīvu ietekmi uz apmācību kvalitāti.

Noteikumu projektā par valsts budžeta dotāciju pedagogu darba samaksai privātajās izglītības iestādēs LIZDA saskatīja to, ka, aprēķinot normēto skolēnu skaita attiecību pret vienu pedagoga mēneša darba algas likmi tālmācības izglītības programmās un piemērojot proporciju 16,5:1, tas būs pārāk krass palielinājums. Tas negatīvi ietekmēšot izglītības kvalitatīvi un profesionāli sniegta pakalpojuma sniedzēju darbu, uzskata arodbiedrība.

Saistībā ar noteikumos ietverto normu par iespēju grozīt izglītības iestādei noteikto dotācijas apmēru, ja valsts budžetā kārtējam gadam tiek grozīts šim mērķim paredzēto līdzekļu apmērs, LIZDA norādīja, ka tas var pārkāpt ne tikai darba ņēmēja tiesības un intereses, bet arī izglītojamā tiesības un intereses.

Pamatojoties uz iepriekš minēto, kā arī pagājušajā nedēļā apstiprinātajiem Ministru kabineta noteikumiem, kas attiecas uz pedagogu darba samaksas sistēmas pilnveidi, LIZDA uzsver, ka no Izglītības un zinātnes ministrijas puses nepieciešams aktīvāks dialogs un skaidrojošais darbs ar izglītības iestādēm.

"LIZDA norādīja un norāda uz pozitīvajiem un negatīvajiem aspektiem attiecīgajos apstiprinātajos noteikumos un to projektos, tāpēc atgādina, ka rudenī kopā ar sadarbības partneriem nepieciešams detalizēti izvērtēt situāciju un diskutēt par Ministru kabineta noteikumu pilnveidošanu," uzsvēra arodbiedrībā.

Latvijā

Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) aicina ikvienu dalīties ar saviem unikālajiem pieredzes stāstiem par Latvijas mežiem, sēņošanu un ogošanu, iesaistoties projektā "Savvaļas stāsti." Šī iniciatīva veltīta Latvijas dabas, kultūras un identitātes mantojuma dokumentēšanai un saglabāšanai, informē RSU.

Svarīgākais