Skolotāju skaita samazināšanās pēc pāris gadiem būs neizbēgama realitāte, atzīst LIZDA

© F64

Skolotāju skaita samazināšanās pēc pāris gadiem būs neizbēgama un objektīvi pamatota realitāte, šorīt LTV "Rīta panorāmā" atzina Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) vadītāja Ilze Vanaga.

Vanaga sacīja, ka LIZDA respektē to, ka 2019.gadā varētu būtiski sarukt skolotāju skaits, jo tā ir objektīva realitāte, jo sarūk skolēnu skaits valstī. LIZDA cer, ka līdz tam tiks domāts par sociālajām garantijām darbu zaudējušajiem pedagogiem. LIZDA rīcībā neesot datu, cik cilvēki varētu zaudēt darbu.

LIZDA pārstāve atzina, ka kopumā var teikt, ka arodbiedrības ieteikumi ir ņemti vērā, būtiski palielināsies naudas apjoms sistēmā un būs ieguvēji, tomēr bijuši arī nepatīkami pārsteigumi, proti, izmaiņas pirmsskolas pedagogu atalgojuma jomā, kas nosaka, ka pašvaldības varēs brīvprātīgi lemt par algu palielināšanu, bijis liels pārsteigums, par kuru LIZDA uzzinājusi tikai valdības sēdē.

Šis jautājums ar mums netika saskaņots, paziņoja Vanaga un norādīja, ka tas ir nosodāmi, ka bez pamatojuma tiek ieviestas tik krasas izmaiņas, tāpēc LIZDA ārkārtas sēdē lems par tālāko rīcību.

Kā ziņots, pēc trīs gadu sagatavošanās darbiem Ministru kabinets otrdien apstiprināja jauno pedagogu darba samaksas modeli, kam, šomēnes apstiprinot visus nepieciešamo dokumentu paketi, spēkā jāstājas 1.septembrī, tomēr ne ar visu reformā paredzēto ir apmierināti paši pedagogi.

Neapmierināta ar pēkšņām izmaiņām pirmsskolas pedagogu atalgojumā, LIZDA varētu vākt parakstus par grozījumiem otrdien apstiprinātajos noteikumos par pedagogu darba samaksu. Kā aģentūrai LETA pauda LIZDA priekšsēdētāja Inga Vanaga, iepriekš neapspriestā kārtība par to, ka pašvaldības, kurām nav iespēju paaugstināt pedagogu atalgojumu pirmsskolas izglītības iestādēs, varēs izmaksāt mazāku atalgojumu par likmi - 560 eiro 620 eiro vietā reformas pirmajā gadā, ir nepieņemama. Līdz ar to arodbiedrība lems par turpmākajām rīcībām.

Viena no iespējamajām aktivitātēm varētu būt parakstu vākšana, lai grozītu otrdien pieņemtos noteikumus, atceļot iepriekšminēto normu. Tāpat nav izslēgtas arī protesta akcijas.

Apstiprinātais pedagogu atalgojuma modelis kāpina minimālo atalgojuma likmi līdz 680 eiro esošo 420 eiro vietā. Tomēr ierobežotu līdzekļu dēļ šāds likmes apmērs netiks ieviests visās izglītības pakāpēs vienlaikus un vienādā apjomā.

No 1.septembra likme kāps vispārējās izglītības, profesionālās izglītības, interešu izglītības, kā arī pirmsskolas pedagogiem, tomēr minētajiem bērnudārza pedagogiem atalgojums sākotnēji kāps līdz 620 eiro, savukārt pēc gada - līdz 680 eiro. Noteikumos ir piedāvāta atruna par to, ka pašvaldībām, kurām pašlaik nebūs finansiālu iespēju nodrošināt pedagogu darba samaksas pieaugumu, pārejas periodā būs ļauts minimālo atalgojumu atbilstoši slodzes definīcijai maksāt 560 eiro.

No nākamā gada 1.janvāra likme pieaugs profesionālās ievirzes pedagogiem. Atalgojums sāks augt arī augstskolu un koledžu pedagogiem, tomēr viņu atalgojumu plānots kāpināt trīs gadu laikā.

Lai mudinātu pašvaldības sakārtot skolu tīklu, tiks piemēroti vairāki koeficienti atbilstoši skolēnu skaitam izglītības iestādē. Ja izglītības iestādes pašvaldībā atbildīs ministrijas noteiktajiem kritērijiem, tad tās varēs rēķināties ar lielāku piemērojamo koeficientu.

Reforma tāpat nosaka augstāku skolēnu un skolotāju skaita proporciju. Ja līdz šim tika noteikti tikai divi koeficienti - lauki un pilsēta, kas arī radīja lielās atalgojuma atšķirības, tad tagad proporciju skaits pieaudzis līdz septiņām, precīzāk diferencējot nepieciešamo skolotāju un skolēnu skaita proporciju attiecīgajos valsts reģionos.

Pedagogu atalgojuma reformas rezultātā mērķdotācija pedagogu algām pieaugtu aptuveni 88% pašvaldību. 41% pašvaldību mērķdotācija pieaugtu par vairāk nekā 15%, savukārt vēl 21% pašvaldību mērķdotācijas apmērs pieaugtu robežās no 10% līdz 15%. Aptuveni sestdaļai pašvaldību mērķdotācija pieaugtu par aptuveni 5% līdz 10%, savukārt vēl vidēji katrai desmitajai pašvaldībai mērķdotācija kāptu par 5%.

Ņemot vērā pašreizējos aprēķinus, kas veikti, balstoties uz skolēnu skaitu 2015./2016.mācību gada sākumā, mērķdotācijas apmērs samazinātos 12% pašvaldību. Daļa no šīm pašvaldībām ir Pierīgas pašvaldības. Tomēr, kā skaidroja Šadurskis, ņemot vērā skolēnu skaita prognozes jaunajam mācību gadam, kur tiek lēsts skolēnu skaita pieaugums Pierīgas pašvaldībās, šīm pašvaldībām mērķdotācija varētu nesamazināties un palikt nemainīga.

Lai precīzi aprēķinātu finansējumu pedagogu algām atbilstoši mācību plānam attiecīgajā gadā, mērķdotāciju pedagogu darba samaksai tiks aprēķināta, balstoties uz skolēnu skaitu attiecīgā gada 1.septembrī.

Apstiprinātā reforma dažādu izglītības sektora darbiniekiem nosaka atšķirīgu darba slodzi. Vispārizglītojošo skolu skolotāju darba slodze nedēļā būs 30 astronomiskās stundas, savukārt profesionālās ievirzes sporta izglītības pedagogiem, profesionālās ievirzes izglītības mūzikā, mākslā un dejā skolotājiem, izņemot Kultūras ministrijas padotības profesionālās izglītības iestādes, darba slodze nedēļā varētu būt 30 astronomiskās stundas. Profesionālās ievirzes sporta izglītības pedagogu, profesionālās ievirzes izglītības mūzikā, mākslā un dejā skolotāju slodzē paredzētas 28 mācību stundu, nodarbību vadīšanai.

30 stundu darba nedēļa tiek paredzēta arī interešu izglītības skolotājiem, kā arī pagarinātās dienas grupas skolotājiem, izglītības psihologam, sociālajam pedagogam, skolotājam logopēdam, sociālajam pedagogam, pedagoga palīgam, kā arī izglītības iestādes koncertmeistaram.

Mazāka slodze paredzēta skolotājam baleta māksliniekam horeogrāfijas profesionālajā izglītības iestādē - šī skolotāja darba slodze nedēļā paredzēta 23 stundu apmērā.

Pirmsskolas pedagogu darba slodzi nedēļā veidotu 40 stundas, no kurām 36 būtu veltītas mācību stundu, nodarbību vadīšanai.

40 stundu darba nedēļa tiktu noteikta arī izglītības iestādes vadītājam, viņa vietniekam, struktūrvienības vadītājam, izglītības metodiķim, pirmsskolas izglītības metodiķim, sporta organizatoram izglītības iestādē, surdopedagogam speciālās izglītības iestādes dzirdes kabinetā, tiflopedagogam speciālās izglītības iestādes redzes kabinetā, arodmācības (amatmācības) skolotājam, internāta skolotājam vispārējās un speciālās izglītības iestādē, skolotājam izglītības iestādes dienesta viesnīcā, izglītības iestādes bibliotekāram, skolotājam mentoram, izglītības iestādes muzeju pedagogam, pedagogam karjeras konsultantam.

Latvijā

Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) aicina ikvienu dalīties ar saviem unikālajiem pieredzes stāstiem par Latvijas mežiem, sēņošanu un ogošanu, iesaistoties projektā "Savvaļas stāsti." Šī iniciatīva veltīta Latvijas dabas, kultūras un identitātes mantojuma dokumentēšanai un saglabāšanai, informē RSU.

Svarīgākais