Topošajiem autovadītājiem pēc nepilniem četriem mēnešiem autovadītāju apliecību iegūšana varētu izmaksāt dārgāk nekā pašlaik, jo 1. novembrī stāsies spēkā grozījumi noteikumos par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām, kas paredz palielināt obligāto vadīšanas stundu skaitu un nosaka vairākas specifiskas prasības autoskolām, kuru izpilde var palielināt izmaksas.
Satiksmes ministrija informē, ka automācības kārtība mainīta, lai uzlabotu kopējo ceļu satiksmes drošību un paaugstinātu jauno autovadītāju sagatavotības līmeni. Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) izmaiņas autovadītāju sagatavošanas jomā dēvē par pozitīvu ziņu gan autovadītājiem, gan visai sabiedrībai. «Dzīve mainās visās jomās, un ir pienācis laiks veikt korekcijas arī autovadītāju sagatavošanas procesā atbilstoši Eiropā esošajām tendencēm un situācijai Latvijā. Grozījumu nepieciešamību apliecina arī tas, ka situācija satiksmes drošības jomā Latvijā nav tik laba kā vidēji ES valstīs,» uzsver CSDD.
Savukārt Konkurences padome (KP) jau grozījumu projektā skatīja vairākus būtiskus riskus, kas būtu jānovērš, lai vadītāju apmācības Latvijā nekļūtu mazāk pieejamas un dārgākas. Taču KP viedoklis netika ņemts vērā. Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītājs Aivis Freidenfelds Neatkarīgajai skaidroja, ka uz Ministru kabineta komitejas sēdi, kurā tika skatīts šis grozījumu projekts, nebija ieradies neviens KP pārstāvis, lai aizstāvētu savu viedokli.
Nedalāmie moduļi
Saskaņā ar jauno kārtību transportlīdzekļu vadītāju teorētiskās apmācības programmas tiks papildinātas ar jauniem elementiem, piemēram, bīstamu situāciju prognozēšana un risku novērtēšana, mazaizsargāto satiksmes dalībnieku drošība. Tāpat noteikumi paredz striktu mācību laika sadali, proti, visa teorētiskā mācību viela ir sadalīta moduļos. Katrs modulis sastāv no piecām mācību stundām (45 min). Vienu moduli nav iespējams sadalīt uz vairākām dienām. SM skaidro, ka tas darīts, lai apmācības sistēmu padarītu elastīgāku, ērtāku un klientiem draudzīgāku, jo šāda sistēma ļaus apmācāmajai personai apgūt vielu citā dienā, ja attaisnotu iemeslu dēļ nav bijusi iespēja apmeklēt mācības noteikto mācību grupas nodarbību laikā.
KP tomēr uzskata, ka šāda prasība ir nesamērīga iejaukšanās apmācāmo personu un autoskolu attiecībās un ir nepieciešams nodrošināt iespēju piedāvāt apmācības moduļos ar mazāku mācību stundu skaitu vienā dienā, bet garāku kopējo teorētisko apmācību laiku. Tādējādi apmācības netiktu liegtas jaunajiem vecākiem, cilvēkiem ar striktu darba laiku, strādājošiem studentiem, cilvēkiem ar veselības problēmām vai viņu aizgādņiem un citām sabiedrības grupām, kam var būt grūti 11 dienu izbrīvēt vairāk nekā četras astronomiskās stundas (ieskaitot starpbrīdi) mācībām.
Tāpat nedalāmo moduļu sistēma ierobežotu arī autoskolu konkurenci, jo tās vairs nevarētu konkurēt, piedāvājot klientiem izdevīgākus teorētisko apmācību grafikus.
Obligāts mācību laukums
Jaunā kārtība arī paredz obligātu vadīšanas apmācību slidena ceļa apstākļos un diennakts tumšajā laikā. Savukārt no 2018. gada visās autoskolās vajadzēs būt iespējai topošos autovadītājus apmācīt speciālos mācību braukšanas laukumos. (Lai saņemtu mācību karti, autoskolai būs jāapliecina, ka autoskolas īpašumā ir mācību telpas un braukšanas mācību laukums vai noslēgts līgums par to izmantošanu.)
KP iebilda arī pret šo regulējumu, jo mazajām autoskolām pašām šādu laukumu nav, savukārt lielās skolas savus laukumus mazajiem konkurentiem varētu nevēlēties izīrēt par saprātīgu cenu vai nevēlēties izīrēt vispār. Ja mazās autoskolas, nespējot izpildīt jaunās prasības, būs spiestas pārtraukt darbību, samazināsies konkurence un attiecīgi varētu sadārdzināties cenas, brīdināja KP.
Ar KP viedokli vienisprātis ir Neatkarīgās aptaujātie mazo autoskolu vadītāji, kuri uzskata, ka šī prasība ir tirgū dominējošu autoskolu lobējoša. Rīgā esot tikai trīs šādi laukumi un tie piederot tirgus līderiem, savukārt reģionos vispār tikpat kā tādu neesot. Atsevišķas autoskolas nereti izmantojot parastu laukumu, kurā izvietojot figūras. Latvijā autoapmācību kopumā piedāvā aptuveni 200 dažādu apmācības iestāžu.
Maksāt ķešā nedrīkstēs
Jaunā kārtība paredz arī palielināt minimālo braukšanas nodarbību skaitu. Ja šobrīd B kategorijas topošajam vadītājam obligāti ir jāpiedalās 14 nodarbībās, tad pēc 1. novembra minimālais nodarbību skaits būs 20. Neatkarīgās aplēses liecina, ka tas kursus sadārdzinās par aptuveni 50 līdz 100 eiro tiem, kuriem nav nepieciešamas papildu nodarbības. SM informācija liecina, ka B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības vidēji gadā iegūst aptuveni 22 līdz 24 tūkstoši jauno vadītāju, papildu kategorijas ik gadu vidēji iegūst deviņi tūkstoši vadītāju.
Izmaiņas skars arī norēķinu veidu, proti, apmaksu par visiem ar apmācību saistītajiem pakalpojumiem, tajā skaitā arī par braukšanas nodarbībām, saņems autoskola. SM uzskata, ka apmaksas veikšana caur autoskolu pēc iespējas ierobežos maksājumus, no kuriem netiek maksāti nodokļi, un tas būtu viens no pasākumiem apmaksas sistēmas pilnveidošanā, kā arī šāda kārtība pozitīvi iespaidos arī braukšanas apmācības kvalitāti, jo autoskolai būtu lielākas iespējas ietekmēt braukšanas apmācības instruktoru rīcību un darba kvalitāti.
Arī CSDD ir pārliecināta, ka tā rezultātā samazināsies ēnu ekonomika un palielināsies ieņēmumi valsts budžetā. «Procesa sadārdzināšanās nākotnē, ja tāda notiks, varētu būt saistīta vienīgi ar autoskolu pasniedzēju un instruktoru oficiālās darba samaksas pieaugumu, kā arī ar ēnu ekonomikas daļas samazināšanos šajā nozarē, jo tiks godīgi samaksāti ar sniegtajiem pakalpojumiem saistītie nodokļi. Pakalpojumu izmaksu palielinājumam godīgās autoskolās nav pamata. Skolās, kuras atradās pelēkajā zonā, izmaksas varētu celties. Pašlaik ir autoskolas, kuras izmanto klientu nezināšanu un pieprasa samaksu par pakalpojumiem, ko klients var veikt pats un bez maksas, piemēram, pēc apmācības beigšanas topošais autovadītājs pieteikties eksāmeniem CSDD var personīgi, un par to maksa nav paredzēta,» skaidroja CSDD.
Autoskolas gan iebilst, ka jaunā kartība sadārdzinās arī godīgi nodokļus maksājošo nelielo autoskolu pakalpojumus, jo, skolu un instruktoru kopējam apgrozījumam pārsniedzot 50 000 eiro, to sniegtie pakalpojumi tiks aplikti ar PVN, radot cenu pieaugumu. Vienlaikus instruktori nevarēs iekļaut savos saimnieciskās darbības izdevumos mācību auto iegādes, nolietojuma, remonta, uzturēšanas un degvielas izmaksas, kā arī piesaistīt sev jaunus klientus, jo viņi būs pilnībā atkarīgi no autoskolām.