Ceturtdiena, 25.aprīlis

redeem Bārbala, Līksma

arrow_right_alt Latvijā

Bankas sāk tirdīt klientus par politisko nozīmību

© anketas

Kopš jūnija sākuma jaunajiem un esošajiem banku klientiem jāatbild uz virkni jautājumu, tajā skaitā arī par piederību pie politiskās elites vai iespējamu saistību ar to. Kādai politiski nozīmīgai personai, kura nevēlējās atbildēt uz bankas jautājumiem, nācās aiziet no šīs kredītiestādes.

Kāds ir plānotais viena bezskaidra naudas maksājuma maksimālais apmērs? Vai esat cieši saistīts ar personu, kas ieņem vai ir ieņēmusi nozīmīgu publisku amatu Latvijā vai ārvalstīs? Uz šādiem un līdzīgiem jautājumiem ir jāatbild visiem, kuri vēlas kļūt par kādas bankas klientu.

Latvijas Komercbanku asociācijas pārstāve Baiba Melnace skaidro, ka no 1. jūnija bankām un citiem finanšu pakalpojumu sniedzējiem pirms darījuma attiecību sākšanas ar jauniem klientiem jānoskaidro, vai klients ir Latvijā politiski nozīmīga persona, politiski nozīmīgas personas ģimenes loceklis vai cieši saistīts ar politiski nozīmīgu personu. Gadījumos, ja potenciālais jaunais klients ir politiski nozīmīga persona, tās ģimenes loceklis vai cieši saistīta persona, bankām jāveic klienta padziļināta izpēte, lai izpildītu Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma prasības, kuru mērķis ir mazināt koruptīvos darījumos iegūtu līdzekļu legalizācijas iespējas.

Attiecībā uz jauniem klientiem jaunās prasības stājās spēkā 1. jūnijā, attiecībā uz pašreizējiem klientiem - no 1. decembra.

Pirmie - jaunie un politiski nozīmīgie

Arī Swedbank ir uzsākusi jauno klientu anketēšanu, savukārt esošos klientus plānots apjautāt līdz šī gada beigām. Swedbank ir izsūtījusi uzaicinājumus pāris tūkstošiem klientu, kuri pēc publiski pieejamām datu bāzēm atbilst politiski nozīmīgas personas statusam. Kā Neatkarīgajai stāstīja Swedbank Klientu servisa pārvaldes vadītājs Vadims Frolovs, ne visas šīs personas ir bijušas atsaucīgas. Dažam pat nosūtīti vairākkārtēji atgādinājumi to izdarīt. Gadījumos, ja klients atsakās izpildīt anketu, banka ir tiesīga prasīt patraukt attiecības ar šo klientu, un viens šāds gadījums Swedbank jau ir bijis. V. Frolovs atklāja, ka kāda politiski nozīmīga persona atteicās atbildēt uz anketas jautājumiem un šobrīd šis cilvēks vairs nav Swedbank klients. Taču, tā kā anektēšana jāveic visām bankām, politiski nozīmīgām personām no tiešajiem jautājumiem neizsprukt pat gadījumos, ja tās nolemj mainīt banku.

Bankas Citadele ārējās komunikācijas vadītāja Baiba Ābelniece Neatkarīgajai atklāj, ka arī Citadeles klientu anketās no 1. jūnija ir ietverti jautājumi, lai banka varētu noskaidrot, vai klients ir vai nav politiski nozīmīga persona, tās radinieks vai ar to cieši saistīta persona, un šādu personu konstatēšanas gadījumā padziļināti uzraudzīt to darījumus. Uz šiem jautājumiem obligāti ir jāatbild jauniem bankas klientiem un klientiem, kas noslēgs jaunus līgumus par bankas darījumiem, piemēram, par maksājumu kartes izsniegšanu, jauna konta atvēršanu vai citu, vai klientiem, kuriem būs jāatjauno klientu anketas informācija, aktualizējot klienta informāciju. Savukārt esošos bankas klientus banka Citadele anketēs pakāpeniski gan filiālēs, gan internetbankā.

Arī SEB bankā jaunās anketas obligāti jāizpilda tikai jaunajiem klientiem, Neatkarīgajai skaidroja SEB bankas korporatīvās komunikācijas vadītāja Agnese Strazda. Esošajiem klientiem, tajā skaitā arī politiski nozīmīgām personām, uzaicinājumi pildīt anketu pagaidām nav sūtīti.

V. Frolovs stāstīja, ka anketēšana notiek pakāpeniski - uz jauniem klientiem tā attiecas no 1. jūnija. Savukārt esošie klienti - politiski nozīmīgās un ar tām saistītās personas - bankām jāidentificē līdz 1. decembrim. Pēc tam banka lūgs uz anketas jautājumiem atbildēt arī pārējos klientus.

Prognozēšanas spējas

Pat gadījumos, ja banku klients nav ne rados, ne draugos ar kādu politiski nozīmīgu personu, anketās ietvertie jautājumi ir visai mulsinoši, piemēram, dažas bankas prasa, cik klients plāno mēnesī iemaksāt skaidrā naudā savā kontā, cik ir plānotais bezskaidras naudas maksājuma maksimālais apmērs. Neatkarīgās lasītāji raizējas, ka, atbildot uz šādiem jautājumiem, var kļūdīties, jo neviens nevar paredzēt, kas notiks nākotnē, jo varbūt vajadzēs veikt neparedzētu maksājumu. V. Frolovs uzsver, ka nevajag baidīties kļūdīties. Anketa nav ienākumu deklarācija, un, protams, dzīve var ieviest korekcijas. Ja situācija mainās, anketu iespējams labot. Turklāt bankas summas lūdz norādīt aptuveni, nevis precīzi.

Vienlaikus viņš neiesaka jokot, piemēram, norādot plānotos ienākumos miljonu eiro, ja ienākumi nesasniedz pat tūkstoti eiro. Datorprogramma noteikti saskatīs tajā nesakritības.

Lai atvieglotu anketas izpildīšanu, Swedbank ir izveidojusi speciālu telefona līniju (67445555), pa kuru var saņemt konsultācijas. «Par anketu izpildīšanas precizitāti vairāk ir noraizējušies parastie iedzīvotāji, nevis politiski nozīmīgās personas, kuru dēļ izveidotas jaunās anketas,» atzīst V. Frolovs.

Katrai bankai sava elite

Latvijas Komercbanku asociācija skaidro, ka likuma pieņemšanas gaitā netika atbalstīts banku nozares piedāvājums veidot vienotu sarakstu ar Latvijas politiski nozīmīgajām personām, to ģimenes locekļiem un cieši saistītajām personām, tāpēc bankām individuāli jāanketē klienti, lai noskaidrotu, vai klients ir politiski nozīmīga persona, tās ģimenes loceklis vai cieši saistīta persona.