"Papardes zieds" un "Jāņa degvīns" - uzņēmēji izmanto Līgo tematiku

© F64

Tuvojoties svētku laikam, kā vienmēr, dodamies uz veikaliem iegādāties Jāņu svinībām tik nepieciešamo Jāņu sieru, alu un visu, kas nepieciešams pilnvērtīgai tradicionālo latviešu svētku tradīciju ievērošanai. Šajā ziņā Latvijas uzņēmēji dažkārt ļoti veiksmīgi izmanto Līgo svētku un Jāņu tradicionālos nosaukumus un jēdzienus, lai padarītu pievilcīgākus savus produktus.

Latvijas Republikas Patentu valde (PV) ir reģistrējusi vairākas preču zīmes nacionālajā reģistrā, kuru nosaukumi būtu tieši saistāmi ar Līgo svētku laiku - tostarp arī preču zīmes "Papardes zieds", "Līgo", "Jāņa degvīns", "Visa laba Jāņa zāle, kas ir manā aptiekā", "Alus ir mūsu sirdslieta" utt. "Protams, gribētos, lai mūsu uzņēmēji, ražotāji un pakalpojumu sniedzēji būtu aktīvi, aizsargājot savu produktu ar preču zīmes vai dizainparauga reģistrāciju," uzņēmējus aicina PV direktors Sandris Laganovskis, "jo nereti labs produkts, labs nosaukums vai logotips ir vadošais mārketinga instruments sava ražojuma tirgus panākumu veicināšanai. Un šādos gadījumos preču zīmes reģistrācija ir ļoti nepieciešama," ir pārliecināts Sandris Laganovskis.

PV direktors norāda, ka sabiedrībā labi atpazīstami jēdzieni, termini vai tradicionāli nosaukumi mēdz ļoti veiksmīgi raksturot produktu un dot tam dažkārt nepieciešamo atspēriena punktu, lai tas veiksmīgi tiktu realizēts tirgū: "Uzņēmumi un uzņēmēji, kas, piemēram, strādā tūrisma tirgum un ražo mūsu tradicionālos produktus un preces Latvijā arvien pieaugošajam tūristu skaitam, bieži izmanto latviešu tradicionālās zīmes, rakstus, nosaukumus, izteicienus vai pakalpojumus. Arī mēs paši, būdami tūrisma braucienos citās zemēs, bieži meklējam šīm valstīm raksturīgos simbolus, preces vai pakalpojumus. Tas nozīmē, ka ražotājiem vai pakalpojumu sniedzējiem, kas prot un var izmantot šāda veida jēdzienus, sniedz tradicionālos pakalpojumus (piemēram, pirtnieku tradīcijas), būtu iespēja reģistrēt savas idejas, produktus un pakalpojumus ar preču zīmi, tādējādi pasargājot savas idejas," saka PV direktors Sandris Laganovskis.

Interesanti, ka slavenāko Līgo un Jāņu produktu - "Jāņu sieru" - reģistrēt kā preču zīmi nav iespējams, jo tas šobrīd tiek aizsargāts ar ierakstu ES Garantēto tradicionālo īpatnību reģistrā, tādējādi sargājot latviešu tradicionālo Jāņu sieru no pakaļdarinājumiem, viltojumiem un tā nosaukuma izmantošanas tāda produkta ražošanai, kas neatbilst tradicionālajām tehnoloģijām un receptēm. Lai ražotājs saņemtu atļauju lietot ES Garantēto tradicionālo īpatnību reģistrā reģistrēto produktu, tam jāatbilst noteiktiem ražošanas kritērijiem. "Jāņu siers" ir reģistrēts ES Garantēto tradicionālo īpatnību reģistrā kā tikai mūsu valstij raksturīgs pārtikas produkts, tas nozīmē, ka ir reģistrēta gan recepte, gan ražošanas tehnoloģija, gan pierādāma zināma paaudžu pēctecība produkta ražošanā. Vienlaikus šim produktam jābūt specifiskam lietošanai konkrētā teritorijā, šajā gadījumā - Latvijā. Īstā Jāņu siera ražošana ir pieejama visiem Latvijas piensaimniekiem, taču šobrīd pieteikušies vien pieci uzņēmumi, kas gatavi izpildīt visas prasības. Pašlaik produktu ar "Jāņu siera" nosaukumu drīkst ražot "Valmieras piens", piensaimnieku kooperatīvās sabiedrības "Straupe", "Dundaga", "Lazdonas piensaimnieks" un "Rankas siers". Šobrīd Latvijā ir tikai trīs produkti, kas reģistrēti ES Garantēto tradicionālo īpatnību reģistrā - bez Jāņu siera vēl arī sālināta rudzu rupjmaize un Kurzemes sklandrausis. Arī šo produktu nosaukumus viens konkrēts uzņēmums kā savu preču zīmi reģistrēt nevar.

Svarīgākais