Iedzīvotāji visvairāk uzticas televīzijas pārraidēm

© Jānis Saliņš, F64 Photo Agency

Lai gan dati liecina, ka uzticamība laikrakstiem joprojām ir augstāka nekā ziņu portāliem, tendences rāda, ka tuvākajā laikā tas mainīsies, liecina "Vīlands Associates" sadarbībā ar "Norstat" veiktais pētījums "VA uzticamības kompass".

Uzticamākā medija godu Latvijas sabiedrības acīs ieņem televīzijas ziņu izlaidumi.

Kamēr televīzijas ziņu izlaidumiem, vērtējot tos skalā no -2 līdz +2, vidējā sabiedrības uzticība sasniedz 0,49 punktus, laikrakstiem tā ir 0,22, bet ziņu portāliem 0,20. Tiesa, jau pašlaik ekonomiski aktīvie Latvijas iedzīvotāji ziņu portālu saturam uzticas plašāk nekā laikrakstu sniegtajai informācijai.

"Ziņu portālu uzticamības rādītāji pašlaik ievērojami atpaliek no to popularitātes, vienlaikus uzticamības ziņā atrodoties turpat līdzās presei. Attīstoties Latvijas iedzīvotāju ziņu portālu patērēšanas prasmēm un turpinot pieaugt to popularitātei, varam gaidīt, ka jau pavisam tuvā nākotnē ziņu portālu kā multimediju satura nesēju loma pieaugs," prognozē "Vīlands Associates" valdes loceklis Ralfs Vīlands.

Lai gan televīzija joprojām ir uzticamākais un biežāk lietotais mediju veids, arvien lielāku vietu ieņem ziņu portāli. Ziņu portālus ikdienā patērē plašāks sabiedrības loks nekā televīziju, un, par spīti tam, ka vidējie televīzijas un portālu uzticamības rādītāji ievērojami atšķiras, populārākie ziņu portāli ir starp sabiedrības acīs uzticamākajiem Latvijas medijiem.

"Jo plašāk tiek patērēts konkrētais medijs, jo vidēji lielāka ir tā uzticamība. Sabiedrības īpatsvars, kas norāda, ka neuzticas medijiem, kurus patērē, ir ļoti mazs. Tādēļ tikai saprotama ir vadošo ziņu portālu atrašanās uzticamāko mediju augšgalā. Iepretim televīzijai un laikrakstiem ziņu portālu skaits Latvijā ir augsts, un tas arī negatīvi ietekmē ziņu portālu vidējos uzticamības rādītājus," uzsver "Vīlands Associates" projektu vadītājs Didzis Rudmanis.

Medijiem visvairāk uzticas gados vecāki cilvēki, kā arī cilvēki ar zemākiem ienākumiem. Iedzīvotāji ar zemākiem ienākumiem biežāk nekā citas sabiedrības grupas sliecas visus konkrēta mediju veida pārstāvjus vērtēt kā vienlīdz uzticamus.

"VA uzticamības kompass" veidots ar mērķi bagātināt izpratni par uzticamiem informācijas kanāliem un to pieaugošo lomu laikā, kad informācijas iegūšanas paradumi kļuvuši fragmentētāki un uzticamu informācijas kanālu identificēšana un lietošana arvien sarežģītāka. Pētījums veikts no šī gada 19.aprīļa līdz 5.maijam, tajā aptaujāti 1006 Latvijas iedzīvotāji, kas sasnieguši 15 gadu vecumu.

Svarīgākais