Patlaban, izmantojot taksometru nozares nesakārtotību, norit kārtējais mēģinājums pārņemt tirgus daļu, un šoreiz tas ir ārvalstu uzņēmums "Taxify", kas nozarē ieguldījis amerikāņu investīcijas, uzskata "Smile Taxi" pārstāvis Aleksejs Ignatjevs.
Viņš pozitīvi vērtē negatīvo Rīgas domes satiksmes departamenta nostāju pret taksometru pakalpojuma piedāvājumiem ar "baltiem numuriem" jeb parastajiem valsts numuriem. To mēģinot iesviest "Taxify", kopējot citas līdzīgas kompānijas "Uber" praksi.
Ignatjevs aģentūrai LETA skaidro, ka "Taxify" faktiski mēģinot piedāvāt taksometru pakalpojumu, nosaucot to par īslaicīgo nomu, kā rezultāta nesamaksā ne tika nodokļus valstij, bet arī neiegādājas licences. "Es uzskatu, ka tas ir vēl viens spilgts piemērs, kā Latvijas taksometru nozarē nav vienotības, lai nosargāt savu tirgu," skaidro eksperts.
Līdzīgi esot bijis ar "Panda Taxi" ienākšanu Latvijas tirgū. Situāciju pēc ekonomiska krīzes no 2007.gada līdz 2009.gadam labi izdevies izmantot ukraiņu uzņēmumam "Panda Taxi", kas, piesaistot pārvadājumiem virkni privātpersonu taksometru jeb parādot ceļu, kā var izvairīties no nodokļu samaksas, "nogremdējis taksometru nozari zem pašizmaksas līmeņa".
Ignatjevs uzskata, ka taksometru nozare esot kā spogulis ekonomiskai situācijai valstī, jo, kad cilvēkam pietrūkst ieņēmumu, viņš izmanto savu automašīnu, ja nav - iznomā to un iet piestrādāt. Tā tas esot bijis visu laiku kopš pirmās ekonomiskās krīzes.
Kopš 2005.gada, kad tika atceltas "kvotas" taksometru skaitam Rīgā, nozarē valdot bardaks. Valsts ieņēmumu dienests (VID) un citas valsts institūcijas "redz un kontrolē" tikai lielos un vidējos uzņēmumus, kuriem nākoties saņemt visas sankcijas, bet "mikro" jeb mazos uzņēmumus institūcijas izliekoties neredzam. Tirgus gan esot viens uz visiem, tāpēc lielo taksometru uzņēmumu skaits pa šiem gadiem esot samazinājies, un patlaban to skaits esot saskaitāmas uz abu roku pirkstiem. To pierādot arī statistika. Vidējais taksometru skaits ir pastāvīgs - 2000 līdz 2200, bet uzņēmumu skaits ir sešas līdz septiņas reizes palielinājies.
Patentmaksu ieviešana esot viens no piedāvājumiem, kā situāciju risināt. Tie, kas vēl esot palikuši no "normālās" taksometru nozares pāri, mēģinot situāciju uzlabot. Šī gada aprīlī Latvijas Pasažieru pārvadājumu asociācijas (LPPA) direkcijas sanāksmē esot definēti un apstiprināti reāli soļi taksometru nozares uzlabošanai, tostarp patentmaksas. LPPA vārdā tās esot nodotas attiecīgām valsts institūcijām, lai tādējādi apkarotu ēnu ekonomiku vieglo taksometru pārvadājumos. Taksometru pārvadājumu ikmēneša nodoklis (patentmaksa) uz vienu taksometru būtu 286 eiro mēnesī. Tāpat paredzēta taksometru pārvadājumu kvalitātes celšana, taksometru vadītāja profesionālās kompetences sertifikāts un taksometra definīcijas precizēšana, lai taksometru pārvadājumiem nevarētu izmantot vieglās automašīnas ar baltajiem valsts reģistrācijas numuriem, un citi pasākumi.
Komentējot neseno "Lady Taxi" pārvadājumu pārtraukšanu, eksperts norāda, ka tā ir vājās Latvijas ekonomikas un zemās patērētāju pirktspējas likumsakarīgas sekas. Pakalpojums esot labs un pieprasīts, bet patērētajam pašlaik neesot iespējas piemaksāt par to. Latvijas iedzīvotājiem neesot pietiekami finanšu līdzekļu, un ir daudz lētu piedāvājumu, lai gan tiem esot zemāka kvalitāte, nekā to piedāvāja "Lady Taxi".
Vērtējot kā piemēru tādu taksometru uzņēmumu kā "Smile Taxi" un "Avoiss Taxi" darbību, eksperts skaidro, ka līdz krīzei 2009.gadā pieprasījums bija 30 000 pasūtījumu mēnesī katrai no šīm kompānijām. Pēc tam katru gadu pieprasījums samazinājās par 50%. Pašlaik apvienoto "Avoiss" un "Smile Taxi" pasūtījums skaits sasniedzis 5000 pasūtījumu mēnesī.
Kā ziņots, tiek plānots ieviest taksometru patentmaksas principu un šo ideju atbalsta lielākie taksometru nozares spēlētāji. Patlaban pelēkais sektors nozarē esot 80%.
Patentmaksa paredz, ka tā tiek maksāta par pusgadu uz priekšu: par automašīnu - taksometru, kas pārvadā pasažierus ar dzelteno valsts reģistrācijas numura zīmi. Pēc nostrādātā apjoma reizi mēnesī tā attiecināma uz darbiniekiem, kas automašīnu izmanto, sniedzot taksometru pārvadāšanas pakalpojumu. Dzelteno numura zīmi CSDD neizsniedz un taksometrs reizi pusgadā obligāto tehnisko apskati neiziet, ja automašīna nevar pierādīt veikto apmaksu vai nesamaksā to, veicot auto tehnisko apskati. Tehniskā apskate taksometriem noteikta reizi sešos mēnešos, tādēļ patentmaksas nodevas nomaksu var iekasēt un kontrolēt pietiekami efektīvi, izmantojot jau pilnībā darbojošos infrastruktūru.