Jaunus vilcienus apmaksāt grūti

© Scanpix

Latvija nevar uzdrošināties pasūtīt jaunus pasažieru elektrovilcienus par pāris simtiem miljonu eiro.

Augstprātīgi noraidījusi Eiropas Savienības piedāvājumu samaksāt par vilcieniem Latvijas vietā, Latvijas valdība pirms gadiem trim sāka mierināt sabiedrību, ka nopirkšot vilcienus pati. Kopš tā laika ir nomainījušās vairākas valdības, kas mainījušas valstij piederošā uzņēmuma Pasažieru vilciens (PV) vadītājus, kad tiem nācās sapīties solījumos par veidu, kā PV tikšot pie jauniem vilcieniem. Patlaban atkal ir spēkā PV izsludināts vilcienu piedāvājumu konkurss, kas atrodas starp konkursa pirmo un otro kārtu. Proti, šāds starplaiks var ilgt vēl gadu vai desmit gadus. Pieci vilcienu būves uzņēmumi ir gan atsaukušies PV aicinājumam vispār kaut ko piedāvāt Latvijai, gan piekrituši gaidīt nenoteiktu laiku, kamēr Latvija izlems, cik un kādus tieši vilcienus tā vēlas. Interesenti par Latviju ir Patentes Talgo S.L un Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. jeb CAF no Spānijas, Stadler Polska Sp. z o.o., ko Polijā izveidojusi Šveices firma Stadler, vācu Siemens AG un krievu Sinara Group Krievijā atvērts kopuzņēmums Uraļskije lokomotivi un Čehijas zīmols Škoda vagonka a.s. Latvijas pasažieriem pa to laiku jābrauc pārkrāsotos padomju laika elektrovilcienos.

PV valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns stāsta, ka aizdevēju vilcienu būves apmaksai pietiek un pāri paliek. Viņu priekšgalā ir Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas un Ziemeļu investīciju banka. Vēl nesen Latvija šādus piedāvājumus, t.i., naudu pieņemtu ar sajūsmu, bet tagad nogaida, jo zina, ar cik apšaubāmas vērtības eiro bankas apgādā Eiropas Centrālā banka. Eiro pirktspēja tiek saglabāta tā, ka Eiropas Komisija neļauj valstīm aizņemties un iztērēt ECB sadrukātos eiro. Nav nekādas skaidrības, kā šī situācija atrisināsies.

Tikpat grūti izlemt par vilcienu pirkšanu Latvijā, kuras iedzīvotāju skaita sarukums pēdējos gados uzņēmis kreisēšanas ātrumu līdz -1,5 tūkstošiem cilvēku mēnesī un līdz -15 tūkstošiem cilvēku gadā. Risinājums būtu atlikušo cilvēku pārvietošana ap atlikušajām dzelzceļa, līnijām, taču tik radikāls risinājums prasa spēcīgu stimulu, kāda parādīšanās vēl jāpagaida.



Svarīgākais