Latvija ir ieinteresēta Ķīnas preču izplatīšanā Ziemeļeiropā un Baltijas valstīs no noliktavām Latvijā, šorīt Latvijas Radio sacīja Satiksmes ministrijas (SM) Tranzīta politikas departamenta direktors Andris Maldups.
"Ziemeļeiropa un Baltija ir 26 miljonu iedzīvotāju tirgus, tāpēc, ja Ķīnas preces šajā tirgū tiks izplatītas no noliktavām Latvijā, tas būs nozīmīgs pienesums tautsaimniecībai," sacīja Maldups.
Šodien Rīgā Ķīnas un 16 Centrālās Eiropas un Austrumeiropas valstu pirmajā transporta ministru sanāksmē formātā "16+1" tiks spriests arī par konteinervilcienu maršrutu attīstīšanu starp Ķīnu un Eiropu un šajos maršrutos ir ieinteresēti gan Ķīnas rietumu daļas uzņēmēji, gan arī tranzītvalstis - Kazahstāna un Krievija.
"Kravas no Ķīnas tiek sūtītas ar jūras transportu, kas ir lētāks. Tomēr tās ir 40-45 dienas, kamēr krava sasniedz Eiropu. Ar vilcienu tas prasa 15 dienas. Iedomājieties, cik datoru var iekraut vienā konteinerā un cik liela nauda tiek iesaldēta, kamēr šis konteiners pa jūru sasniedz Eiropu. Izmantojot konteinervilcienu un loģistikas centrus Latvijā, šajā laikā krava jau sen būtu pārdota un nonākusi pie patērētājiem," stāstīja Maldups.
Viņš norādīja, ka sarunās ar Ķīnu nepieciešama smalka diplomātija un tās ir ilgas, taču jau patlaban ir vairāki konkrēti projekti, par kuriem tiek runāts, un tie ir saistīti tieši ar jauniem loģistikas centriem un termināļiem ostās.
Tāpat Maldups norādīja, ka Ķīna ir paudusi interesi par "Rail Baltica" projektu, tiekot runāts arī par tiešo aviosatiksmes reisu atklāšanu starp Latviju un Ķīnu, kā arī par investīciju piesaisti "airBaltic".
LETA jau ziņoja, ka šodien Rīgā notiks Ķīnas un 16 Centrālās Eiropas un Austrumeiropas valstu pirmā transporta ministru sanāksme formātā "16+1" un tās mērķis ir sekmēt sadarbību starp valstīm transporta un loģistikas jomā.
Latvijai 16+1" formātā ir uzticēta loģistikas koordinatora loma. Valstu sadarbība veicināšot informācijas apmaiņu transporta un loģistikas pakalpojumiem Ķīnā un 16 Centrālās Eiropas un Austrumeiropas valstīs, tai skaitā Latvijā. Tādējādi tiks nodrošināta ciešāka publiskā un privātā sektora sadarbība un saskaņota rīcība, lai nodrošinātu efektīvu piegāžu ķēžu attīstību, uzlabojot robežšķērsošanu starp iesaistītajām valstīm, novēršot šaurās vietas un mazinot administratīvo slogu.
Kā viena no konferences tēmām, par kuru spriedīs transporta ministri, būs konteinervilcienu maršrutu attīstīšana starp Ķīnu un Eiropu, uzsvaru liekot uz videi draudzīgiem dzelzceļa transporta maršrutiem un stiprinot šo sauszemes transporta koridoru konkurētspēju.
Ministri piedāvās savu redzējumu par "16+1" formāta koordinācijas mehānismiem, lai nonāktu pie efektīvākā risinājuma. Sanāksmes noslēgumā tiks pieņemtas "Rīgas vadlīnijas".
Ķīnas un 16 Centrālās un Austrumeiropas valstu sadarbības formāts "16+1" paredz veicināt Ķīnas sadarbību ar 16 Eiropas valstīm - Čehiju, Igauniju, Ungāriju, Latviju, Lietuvu, Rumāniju, Slovākiju, Slovēniju, Bulgāriju, Horvātiju, Poliju, Maķedoniju, Melnkalni, Serbiju, Albāniju, Bosniju un Hercegovinu - dažādās jomās, tai skaitā loģistikā un transportā.
Ķīnu Rīgā pārstāvēs transporta viceministrs Dajs Dončans, kurš šodien divpusējās sarunās tiksies arī ar Latvijas satiksmes ministru Uldi Auguli (ZZS). Plkst.17 paredzēts preses brīfings ar satiksmes ministra Auguļa un Dončana piedalīšanos.