Parāda dīzeļvilcienu modernizācijas rezultātu

ILGI GAIDĪTS UN SAGAIDĪTS. Vakar Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā iebraukušais dīzeļvilciens ar rūpīgi pārtaisītu priekšgalu uz Pēterbaznīcas torņa fona © Arnis Kluinis

Vakar savā pirmajā reisā Rīga–Sigulda devās pirmais no sešiem pasažieru dīzeļvilcieniem, kuriem laimējies uz modernizācijas rēķina paildzināt savu mūžu vēl par divdesmit gadiem.

Vilciens no Rīgas aizbrauca vēlā pēcpusdienā, kas nedeva iespēju jau vakar noskaidrot un apstiprināt, ka tā pirmais reiss noritējis bez starpgadījumiem. Vilciena saimniece, valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) ir darījusi visu, lai starpgadījumu nebūtu. PV valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns pastāstīja, ka vilciena sastāvs pa publiskas lietošanas sliedēm nobraucis apmēram piecus tūkstošus kilometru, lai gan normatīvie dokumenti ļauj pieņemt ekspluatācijā vilcienu ar 40 km nobraukumu. Tukšā vilciena braukāšanas laikā tam atklāti un uz vilcienu būvētāja rēķina novērsti dažādi defekti. Šo izmēģinājumu rezultātiem jāizpaužas ne tikai pirmajā, bet arī nākamajos piecos vilcienu sastāvos, lai tos varētu nodot ekspluatācijā daudz ātrākā tempā. Tas jāpaveic līdz 30. jūnijam, lai Latvija nezaudētu vēl atlikušo Eiropas Savienības naudas dāvinājumu vilcienu modernizācijai.

Vilcienu nodošana ekspluatācijā jau tagad ir aizkavējusies. Par to ES naudas dāvinājums samazināts no 13 līdz 9 miljoniem eiro. Modernizācijas tāme ir 22 miljoni eiro neatkarīgi no tā, kas šo naudu samaksās. Četru miljonu eiro zaudējums tagad jāsadala starp PV un vilcienu būvētājiem, kuri varbūt var prasīt atbildību no saviem detaļu piegādātājiem. Vilcieni modernizēti tepat Latvijā. Šo darbu veikšanai vajadzīgā jauda tika sasniegta, nodibinot pilnsabiedrību DMU vilcieni no trijiem nozīmīgākajiem vietējiem vilcienu ražošanas un remonta uzņēmumiem: Rīgas vagonu rūpnīca, Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca un VRC Zasulauks.

Līdz vakardienai PV sūtīja reisos piecpadsmit no padomju laikiem mantotus dīzeļvilcienus, kuru darba mūžs paildzināts iepriekšējos mazāk būtiskas modernizācijas piegājienos. No šiem vilcieniem daži nolietoti līdz metāllūžņu līmenim, citus pagaidām noliks malā līdz lēmumam par to atjaunošanu vai nomaiņu un vēl citi turpinās savas tagadējās gaitas. Tās kaut kā jānotur, kamēr valsts tiks skaidrībā, vai var atļaut PV pasūtīt sev pilnīgi jaunus vilcienus vai nāksies kārtējo reizi pārtaisīt vecos.



Svarīgākais