No sodiem Eiropā vairs neizbēgt

© Tabula

Jau vairākus mēnešus likumsargi citās Eiropas valstīs drīkst noskaidrot un sodīt Latvijas autoīpašniekus par šajās valstīs izdarītiem satiksmes noteikumu pārkāpumiem, piemēram, braukšanas ātruma pārsniegšanu. If Apdrošināšanas apkopotā informācija liecina, ka, lai gan lielākajā daļā valstu atļautais braukšanas ātrums ir līdzīgs, tomēr ir gadījumi, kad jāievēro specifiski noteikumi.

Direktīva ļauj atrast un sodīt

2015. gada novembrī Latvijā ir stājusies spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2015/413, kas nodrošina apmaiņu ar informāciju par Ceļu satiksmes drošības noteikumu pārkāpšanu starp dažādām valstīm. Pārkāpumi, par kuriem iespējama informācijas apmaiņa, ir atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana, drošības jostu nelietošana, luksofora aizliedzošā gaismas signāla neievērošana, transportlīdzekļa vadīšana alkohola reibumā vai narkotisko vielu ietekmē, aizsargķiveres nelietošana, ceļa joslas neatļauta izmantošana un mobilā tālruņa vai citas sakaru ierīces lietošana, vadot transportlīdzekli.

Tas nozīmē, ka citu Eiropas valstu likumsargi, izmantojot Eiropas Transportlīdzekļu un vadītāja apliecību informācijas sistēmu, var atrast īpašnieku Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim, ar kuru izdarīts likumpārkāpums, un, nosūtot viņam vēstuli, informēt gan par fiksēto pārkāpumu, gan piemēroto sodu.

«Ne vien lielākajā daļā Eiropas, bet arī citu valstu ir vienota izpratne par auto vadīšanas apvienošanu ar sarunu pa mobilo tālruni: ja vien mobilais tālrunis nav aprīkots ar brīvroku sistēmu, tas atļauts vien retā valstī. Atšķiras tikai katrā valstī piemērojamais sods, kas svārstās no vairākiem desmitiem līdz pat tūkstošiem eiro, bet Īrijā un Nīderlandē ir pat iespējams vairāku mēnešu cietumsods,» skaidro If Apdrošināšanas Atlīdzību nodaļas vadītāja Līga Bērziņa.

Specifiski noteikumi

Tāpat kā Latvijā, vairumā Eiropas valstu atļautais braukšanas ātrums pilsētās ir 50 km/h, bet ārpus tām - 90 km/h. Jāņem gan vērā, ka atkarībā no ceļu seguma un transportlīdzekļa ir iespējami citi nosacījumi, piemēram, motocikliem, automašīnām, kas pārvieto bīstamu kravu, utt. Savukārt pa automaģistrālēm un ātrgaitas šosejām atļautais ātrums visbiežāk ir 130 km/h.

«Daudziem autovadītājiem ceļš uz citām Eiropas valstīm ved cauri Polijai, kurā ceļi ir iedalīti dažādās kategorijās. Pa divu joslu ceļu bez paplašinājuma atļauts braukt ar 90 kilometru, bet pa ceļu ar paplašinājumu - ar 100 kilometru lielu ātrumu stundā. Pa četru joslu ceļiem atļautais pārvietošanās ātrums ir 110 kilometru stundā, pa ātrgaitas šosejām - 140 kilometru. Pilsētās, tāpat kā citviet, atļautais ātrums ir 50 kilometru, bet laikā no pulksten 11 vakarā līdz 6 rītā - 60 kilometru stundā,» skaidro L. Bērziņa.

Arī pārvietojoties pa Francijas ceļiem, jāievēro, ka pilsētās braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 50 km/h, ārpus pilsētas - 90 km/h. Taču lietus laikā vai ja ceļš ir mitrs - braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 80 km/h. Savukārt, ja redzamība ir mazāka par 50 m, tad ārpus pilsētām nedrīkst braukt ātrāk kā ar 50 km/h. Atļautais braukšanas ātrums pa automaģistrālēm Francijā ir 130 km/h, uz ātrgaitas šosejām - 110 km/h. Lietus laikā vai ja ceļš ir mitrs ātruma ierobežojums ir 100 km/h, bet ja redzamība ir mazāka par 50 m - 50 km/h.

Arī Lietuvā autovadītājiem jābūt vērīgiem. Pilsētā atļautais ātrums ir 50 km/h, ārpus pilsētas pa ceļiem ar asfalta un betona segumu - 90 km/h, bet pa pārējiem ceļiem - 70 km/h. Ārpus pilsētām ātrāk par 70 kilometriem stundā nedrīkst pārvietoties arī tie transportlīdzekļu vadītāji, kuru braukšanas stāžs ir mazāks par diviem gadiem. Vieglajiem auto pa ātrgaitas šosejām laikā no 1. aprīļa līdz 31. oktobrim atļauts braukt ar 130 km/h, bet laikā no 1. novembra līdz 31. martam - ar 110 km/h. Savukārt pa automaģistrālēm laikā no 1. aprīļa līdz 31. oktobrim drīkst pārvietoties ar 120 km/h, bet laikā no 1. novembra līdz 31. martam - ar 110 km/h. Mikroautobusiem pa ātrgaitas šosejām atļauts braukt ar ātrumu 110 km/h, pa automaģistrālēm - ar 100 km/h, bet, ja transportlīdzekļa vadītāja braukšanas stāžs vēl nav divi gadi, - ne vairāk par 90 km/h.

Sodi ir bargi

Lielā daļā Eiropas valstu sodi par Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanu, tajā skaitā par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu, ir bargi. Piemēram, pirms dažiem gadiem kādam Somijas miljonāram par to, ka atļauto 80 km/h vietā viņš bija traucies ar 103 km/h, ņemot vērā viņa ienākumu līmeni, tika piespriests naudas sods 54 000 eiro apmērā. Arī citās Skandināvijas valstīs sods par pārsniegtu ātrumu ir ievērojams.

«Jāatceras, ka ļoti populāra ir arī fotoradaru un netrafarētu policijas automašīnu izmantošana ātrumpārkāpēju identificēšanai. Tāpēc visiem autovadītājiem iesakām rūpīgi iepazīties ar informāciju par lietotajām ceļa zīmēm un ātruma ierobežojumiem, jo īpaši, ja citas valsts robeža tiek šķērsota pirmoreiz. Visai noderīga ir arī ērtā viedtālruņu lietotne Going Abroad, kurā atrodama informācija par būtiskākajiem Ceļu satiksmes noteikumiem visās Eiropas Savienības valstīs,» atgādina L. Bērziņa.



Latvijā

Zemkopības ministrs Armands Krauze (ZZS) rosina Pārtikas un veterināro dienestu (PVD) pastiprināti pievērst uzmanību un operatīvi sniegt priekšlikumus patērētāju aizsardzības uzlabošanai, saņemot pakalpojumus no ēdienu piegādes uzņēmumiem, informē Zemkopības ministrijas (ZM) pārstāvji.

Svarīgākais