"Swedbank": Turīgo klientu aktīvi pārsnieguši pirmskrīzes līmeni

© Scanpix

Kā rāda Swedbank Private Banking dati, Latvijā vairums turīgo klientu savu labklājības līmeni novērtē kā stabilu** (55%). Savukārt katrs trešais (31%) pēdējā gada laikā jūtas audzējis savu labklājību. To apliecina arī Swedbank Private Banking klientu uzticēto līdzekļu apjoms - pērn tas audzis par 9%. Turklāt, salīdzinot ar 2008.gadu, turīgie klienti pērn bankai uzticējuši par 13% vairāk līdzekļu. Savukārt taujāti par to, kādā jomā nākotnē plāno palielināt tēriņus, visvairāk klientu (47%) norādījuši ceļojumus un vaļaspriekus.

Kas pēdējā gada laikā pozitīvi ietekmējis labklājības pieaugumu?

Klientu vērtējumā lielāko labklājības pieaugumu viņiem nodrošinājuši pašu uzņēmējdarbības rezultāti (83%). Vērts atzīmēt, ka bankas turīgo klientu uzņēmējdarbība pārstāv plašu spektru, taču populārākās nozares ir tirdzniecība, nekustamais īpašums (tostarp apsaimniekošana, attīstīšana) un ražošana. Savukārt katrs desmitais (29%) norādījis, ka viņu labklājību pozitīvi ietekmējis ieguldījums nekustamajā īpašumā. 23% klientu kā nozīmīgu iemeslu labklājības pieaugumam minējuši ieguldījumus vērtspapīros. To uzrāda arī bankas dati - ieguldījumi attīstīto valstu akcijās pērn nodrošinājuši pat 10,4% lielu peļņas pieaugumu.

Kā liecina Swedbank dati*, uzņēmumu vērtība šobrīd veido lielāko daļu no klientu kopējo aktīvu vērtības - aptuveni 43%. Savukārt 28% no klientu kopējo aktīvu vērtības veido naudas uzkrājumi, ap 17% - nekustamais īpašums, ap 12% - vērtspapīri. Banka ir nozīmīgs sadarbības partneris, jo aptuveni 40% no turīgo klientu aktīviem tiek apkalpoti ar bankas starpniecību.

Kurš ieguldījumu veids šķiet atbilstošāks?

Arī norādot šobrīd atbilstošākos ieguldījumu veidus, vairākums (47%) Swedbank Private Banking klientu minējuši nekustamo īpašumu, kam seko ieguldījumi uzņēmējdarbībā (46%) un akcijās (27%). Savukārt katrs piektais (23%) turīgais bankas klients norādījis, ka atbilstošākais ieguldījumu veids šobrīd ir investīcijas bērnu labklājībā. Arī Swedbank dati apliecina, ka klienti bērnos iegulda nozīmīgus līdzekļus, piemēram, apmaksājot mācības ārvalstīs. Būtiski, ka 15% aptaujāto klientu norādījuši, ka šobrīd labākais ieguldījums ir mākslas priekšmetu iegāde, savukārt 12% - zelts un citi dārgmetālu izstrādājumi. Salīdzinoši bieži minēti arī dažādi bankas piedāvāti ieguldījumu veidi - obligācijas (17%), uzkrājošā apdrošināšana (16%), pensiju trešais līmenis (10%), dinamiskais depozīts (10%). Savukārt katrs desmitais turīgais bankas klients norādījis, ka šobrīd atbilstošākais ieguldījumu veids ir labdarība.

Atkarībā no klientu rīcībā esošā aktīvu apjoma, vērojamas arī izmaiņas ieguldījumu paradumos. Klienti, kuru rīcībā esošie aktīvi nepārsniedz 300 000 eiro, priekšroku dod mazākiem, taču regulāriem ieguldījumiem. Kā, piemēram, 58% izvēlas akcijas un/vai ieguldījumu fondus, 29% - pensiju 3.līmeni un/ vai uzkrājošo apdrošināšanu, bet 13% izvēlas ieguldījumus ar kapitāla garantiju. Savukārt tie klienti, kuru labklājība pārsniedz 300 000 eiro, 94% gadījumu izvēlas investēt akcijās un ieguldījumu fondos, salīdzinoši retāk izvēloties pensiju 3.līmeni (4%) vai ieguldījumus ar kapitāla garantiju (2%).

Kur plāno ieguldīt šogad?

Taujāti, kādās jomās plāno veikt jaunus līdzekļu ieguldījumus šī gada laikā, vairums turīgo bankas klientu norādījuši uzņēmējdarbību (49%). Tam seko plāns ieguldīt līdzekļus nekustamajā īpašumā (40%). Gandrīz trešdaļa (28%) Swedbank Private Banking klientu plāno veikt jaunus ieguldījumus akcijās, savukārt katrs ceturtais (25%) norādījis, ka plāno novirzīt līdzekļus labdarībai. Salīdzinoši bieži minēti arī uzkrājošās apdrošināšanas risinājumi (23%), ieguldījums bērnu labklājībā (20%), termiņnoguldījumi (19%), pensiju 3.līmenis (17%), mākslas priekšmeti (14%), obligācijas (13%) un kustamais īpašums (10%).

Aug ieguldījumi vērtspapīros

"Redzam, ka klientu interesi par vērtspapīriem zemo procentu likmju laikā galvenokārt veicinājis ieguldījumu alternatīvu trūkums. Klienti arvien meklē jaunas iespējas likt savai naudai pelnīt, tāpēc arvien lielāka nozīme ir mūsu privātbaņķietu sniegtajām konsultācijām, iesakot labākos risinājumus labklājības stabilitātei un sabalansētam pieagumam. Klienti norāda, ka savu privātbaņkieru sniegtajai informācijai un konsultācijām uzticas tikpat ļoti kā starptautiskajai biznesa presei un specializētajiem izdevumiem," skaidro Swedbank Private Banking vadītājs Latvijā Guntars Reidzāns.

Swedbank Private Banking dati rāda, ka, salīdzinot ar 2008.gadu, stabili audzis līdzekļu apjoms, ko klienti izvietojuši vērtspapīros. Lai gan joprojām priekšroka visai bieži (68%) tiek dota naudai kontā, vērtspapīru proporcija turpina stabilu izaugsmi un šobrīd veido 32% no kopējo turīgo klientu finanšu aktīvu apjoma.

Latvijā

Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) karnevāls savu 85 gadu jubileju atzīmēs ar vadmotīvu “Mākslinieka gars: Igor c'est la vie, Igor c'est l'amour”. Karnevāls notiks 7. februārī, un tā laikā akadēmijas telpas pārtaps daudzveidīgā performanču, koncertu, radošo darbnīcu un citu aktivitāšu pārsteigumā.