Ātrās palīdzības planšetes: triecienizturīgas... bet bieži jālabo

NEATLIEKAMĀS medicīniskās palīdzības dienestā planšetdatori ir nepieciešami, lai nodrošinātu operatīvu un efektīvu brigāžu darbu izsaukumos © Ilustratīva bilde

Jau otro gadu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigādes izmanto planšetdatorus. Lai gan ātrās palīdzības brigādes ir aprīkotas ar triecienizturīgiem planšetdatoriem, visai bieži tie ir jāremontē, un Neatkarīgā centās noskaidrot, vai par dārgu naudu iepirktā tehnika attaisno uz to liktās cerības.

Neatkarīgās rīcībā esošā informācija liecina, ka planšetdatori, kurus ikdienā izmanto ātrās palīdzības mediķi, braucot uz izsaukumiem pie pacientiem, regulāri jālabo. Nereti esot tā, ka planšetdatori paņemti remontam un nav zināms, kad tos atdos atpakaļ. Tiek spriests, kāpēc nopirkti dārgi planšetdatori, ja tik bieži lūst un tik bieži jāremontē. Šo problēmu nenoliedz arī pats Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD), taču dienestam ir savs skatījums uz šo situāciju.

Planšetes tika iepirktas Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta ietvaros – iepirkums bija izsludināts 2014. gada 10. jūlijā, un konkursa rezultātā septembrī tika noslēgts līgums ar SIA TCon. Šī uzņēmuma pieteikumā norādīts, ka tas «sadarbībā ar pasaules vadošajiem ražotājiem piedāvā saviem klientiem IT infrastruktūras izveidošanai nepieciešamās aparatūras un programmatūras piegādi, uzstādīšanu un apkalpošanu». Uzņēmums NMPD apņēmies piegādāt HP zīmola modeļa ElitePad 1000 G2 planšetdatorus. Tie piegādāti novembrī – kopumā 200 par kopējo līguma summu 177 628 eiro ar PVN. Iepirkumu uzraudzības biroja dati liecina, ka šis nav vienīgais dienesta iepirkums, kurā uzvarējis TCon, piemēram, tas ieguvis tiesības piegādāt mobilos terminālus neatliekamās medicīniskās palīdzības dispečerizācijas risinājuma izmantošanai, arī tiesības uzturēt šos terminālus. Tāpat firma uztur katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas tehniskās infrastruktūras platformu.

NMPD speciāliste Ilze Bukša atzīst, ka planšetdatori ir jāremontē, taču šī problēma pamatā ir Rīgā, kur ir vislielākais izsaukumu skaits uz brigādi – līdz pat 15 izsaukumiem diennaktī, līdz ar to planšetes ļoti intensīvi lieto. «Jāņem vērā, ka planšete tiek līdzi ņemta izsaukumos un ar to strādā visdažādākajās vietās un apstākļos, kas nozīmē daudz agresīvāku vidi elektroniskām ierīcēm. Saprotams, ka šādā situācijā tehnika ātrāk nolietojas un biežāk var rasties arī problēmas,» stāsta I. Bukša. Visbiežāk planšetēm konstatēti bojājumi, kas saistīti ar to uzlādi. Planšetdators bieži tiek pievienots un atvienots, lai lādēšanu veiktu gan brigādes dislokācijas punktā, gan arī mašīnā. Ierodoties izsaukuma adresē, planšete tiek atvienota un ņemta līdzi, atgriežoties mašīnā, brigāde atkal to pievieno lādēšanai. «Tik intensīvi pievienojot un atvienojot lādēšanas vadus, veidojas kontaktu mehāniskais izdilums,» skaidro I. Bukša. Lādēšanas ligzdas nomaiņa arī ir lielākā daļa no visiem garantijas remontu gadījumiem. «Mums ir ražotāja garantija, un remonti, kas saistīti ar kontaktu ligzdas mehānisko izdilumu, tiek veikti garantijas ietvaros,» uzsver NMPD pārstāve.



Svarīgākais