Mērot ar globālo mērauklu, Latvijā kino auditorija ir patiesi niecīga, tādēļ pašmāju filmām ir teju neiespējami no fondu subsidētiem projektiem pārvērsties par pelnīt spējīgu produktu. To atzīst arī paši festivāla "Two eyes film festival" rīkotāji. Un tomēr. Jau otro gadu, ik pēc dažiem mēnešiem Latvijā notiek kāds īpašs kino festivāls, kurā uz kino un tā tapšanā iesaistītajiem jaunajiem talantiem mēģina skatīties ne tikai kā uz mākslu, bet arī kā uz industriju, kam ir savi biznesa noteikumi.
Divu gadu laikā šī būs jau piektā reize, kad Rīgā notiks TWO EYES Filmu Festivāls. 21. aprīlī kino ļaudis pulcēsies Kino Bize, lai paraudzītos uz veiksmīgiem piemēriem tam, kā jaunie, talantīgie kinoļaudis lauž sev ceļu kino industrijā. "Jā, nevis kino mākslā, bet tieši kino industrijā," piekrītoši apstiprina festivāla producente Anda Podniece.
Kā A. Podniece stāsta sarunā ar portālu nra.lv, tad festivāls ir radīts sadarbībā ar Londonā esošo NFTS (National Film & Television School) absolventiem, lai veicinātu filmu eksportu un jauno talantu iesaistīšanu starptautiskajā kino industrijā. "NFTS ir atzīta par labāko augstskolu, kas spēj izaudzināt profesionāļus ar lielo burtu. Bet ne tikai, raugoties no mākslinieciskā viedokļa. Nē. Šoreiz runa ir par lielākajiem honorāriem un daudzskaitlīgākajām Oskara balvu nominācijām, ko saņem šīs skolas absolventi," klāsta A. Podniece.
"Mūsu misija ir savest kopā talantīgākos no jaunajiem Latvijas,
Lielbritānijas un citu valstu kinematogrāfijas meistariem. Ar īsmetrāžas
darbiem festivāls paplašina ierasto formātu, piedāvājot gan īsfilmas, gan
filmu tapšanas aizkadrus.Šis festivāls vieno jaunus kinematogrāfistus, jaunus skatītājus, jaunus uzņēmējus, jo viņi ir tie, kuru savienība karjeras sākumā, nākotnē veicinās progresu un jaunu šedevru rašanos," pauž A. Podniece.
"Mūsu festivāls nav tikai izklaide skatītājiem. Mēs drīzāk esam savedēji, ļaujot satikties producentam un jaunajam talantam," norāda festivāla rīkotāja. "Nav liela māksla strādāt ar Bredu Piru, bet šāda līmeņa aktieris ir pašam jāizaudzina. To savulaik teicis arī Pikaso. Neatdarini Pikaso, bet pats kļūsti par savu Pikaso. Pēc šī principa cenšamies dzīvot arī mēs. Es nebūt nenoniecinu Latvijas izglītību, bet tā tomēr ir milzīga atšķirība. NFTS absolveni ir strādājuši pie Harija Potera specefektu radīšanas, daudzos lielbudžeta Holivudas projektos. Savukārt Latvijā ir ierasts apgūt teorētisko bāzi un tad sākt dažādu kultūras fondu apstaigāšanu, cerībā vienkārši saņemt naudu savam projektam. Nevis nopelnīt, atpelnīt, bet saņemt," klāsta kino eksperte.
A. Podniece savu misiju salīdzina ar reklāmas aģentūru.Two Eyes festivāls ir kā savdabīga darba birža jaunajiem kino ļaudīm. Platforma, caur kuru jaunajam talantam ir vieglāk atrast finansējumu saviem projektiem, atrast investorus, sadarbības partnerus, darbu lielajos kino gigantos un ielauzties industrijā.
Kā vienu no labākajiem piemēriem A. Podniece min pašmāju Jāni Skulmi, kurš, absolvējis NFTS, spējis ielauzties kino industrijā ārpus Latvijas. Arī Vācijas pārstāvis, specefektu meistars Saša Gederts (Sasha Geddert), kuram 2014. gadā Two Eyes festivāls bija otrais dzīvē. Šobrīd viņš strādājot Holivudā. Festivāla dalībnieks no Polijas Januš Tomčiks 2014. gadā kļuva par Oskara Balvas nominantu. Tātad pozitīvi piemēri ir!
"Jā, uz fondiem dzīvot ir ļoti ērti. Taču ir jābūt veselīgai konkurencei. Ir jāiet pasaulē un laiks parāda - spējīgie iet tālāk, pārējie atbirst," saka A. Podniece. "Latvijā kino auditorija ir ļoti niecīga, tādēļ runāt par industriju un biznesu ir grūti. Taču mūsējie mēģina. Un ir labi panākumi co-production jeb kopprojektos."
Interesanti, ka festivāla programma tiešraidē tiks straumēta jaunajā mediju platformā fokuss.tv. Platformas vadītājs Gintars Kavacis sarunā ar nra.lv atzīst, ka arī tas ir mēģinājums uz mediju telpu paraudzīties citādi. Platforma savu darbu sākusi tikai pirms dažiem mēnešiem un ir pagaidām vienīgais mēģinājums Baltijā prasīt interneta auditorijai konkrētu samaksu par tai vēlamo saturu.