Politisku iemeslu dēļ "airBaltic" nelidos uz Irānu

Politisku iemeslu dēļ nacionālajai aviokompānijai "airBaltic" nācies atteikties no tiešo lidojumu uzsākšanas uz Irānas galvaspilsētu Teherānu, lai gan par to sākšanu no šī gada jūnija aviokompānija paziņoja tikai pirms divām nedēļām.

ar to šovakar ziņo telekompānijas LNT raidījums "TOP 10".

Kā februāra sākuma informēja Latvijas aviokompānija, tā pārliecinājusies, ka reisam no Rīgas uz Teherānu būtu liela piekrišana ceļotājiem no Rietumeiropas, Skandināvijas un NVS valstīm. Tādēļ nolemts uzsākt šādus lidojumus.

Lai lidotu ārpus Eiropas Savienības, ir jānoslēdz līgums ar attiecīgo valsti. Pirmo soli Latvija un Irāna ir spērusi. 26.janvārī Rīgā parafēts Latvijas un Irānas valdības nolīgums par gaisa satiksmi. Taču šī vienošanās ir panākta tikai abu valstu nozares ekspertu līmenī. Lai līgums par gaisa satiksmi ar Irānu stātos spēkā un varētu uzsākt lidojumus, jābūt valdības un Saeimas piekrišanai.

Satiksmes ministrs Kaspars Gerhards (TB/LNNK) norāda, ka tam nepieciešams politisks lēmums. Patlaban viņš negatavojas to virzīt izskatīšanai valdībā un arī tālāk Saeimā. Gerhards nenoliedz, ka šajā gadījumā aviokompānijas ekonomiskās intereses jāsaista ar starptautisko politiku.

No drošiem avotiem "TOP 10" kļuvis zināms, ka liela loma Teherānas reisa jautājumā bijusi ASV vēstniecībai Latvijā. ASV vēstniecības pārstāvji, lūgti komentēt, vai ar Latvijas valdību pārrunāts "airBaltic" plāns lidot uz Teherānu, tiešu atbildi nesniedz, bet norāda uz potenciālajiem draudiem, ko rada Irāna, un ka ASV atzinīgi novērtē Latvijas ārpolitiku Irānas jautājumā.

Lai informētu par Latvijas pozīciju, "airBaltic" prezidents Bertolts Fliks izsaukts uz tikšanos ar Ministru prezidentu Valdi Dombrovski (JL) un ārlietu ministru Māri Riekstiņu (TP).

"Tikšanās notika pēc ārlietu ministra iniciatīvas, kurš šo jautājumu uzrunāja un tiešām vērsa Flika kunga uzmanību uz tiem starptautiskajiem aspektiem, kas skar potenciālo sadarbību ar Irānu," raidījumam sacīja Dombrovskis, apliecinot, ka "airBaltic" prezidents saņēmis skaidrojumu, kādēļ Rīgas-Teherānas reiss var radīt problēmas Latvijai.

Kā uzsvēra Riekstiņš, viņa kompetencē nav uzlikt nosacījumus Latvijas uzņēmējiem, bet gan brīdināt, ka gaidāmās sankcijas pret Irānu var apdraudēt "airBaltic" sekmīgu darbību šajā valstī. "Protams, kompānija var pieņemt pati savu lēmumu, uzskatīt, ka tā neredz to, kas notiek pasaulē, darboties suverēni un tikai pēc saviem ieskatiem. Ja šai darbībai būs problēmas, tad viņiem neko citu kā sevi vainot nesanāks," sacīja politiķis.

Citu Eiropas Savienības valstu gaisa pārvadātājiem gan ir atļauts lidot uz Irānas galvaspilsētu. Uz Teherānu jau ilgstoši savus pasažierus nogādā Eiropas lielākās kompānijas no Austrijas, Itālijas, Lielbritānijas, Nīderlandes un Vācijas.

Tikmēr "airBaltic" paziņojis, ka lidos uz citām šī reģiona lidostām - Ammānu Jordānijā un Beirūtu Libānā. "TOP 10" kļuvis zināms, ka Latvijas aviokompānija gatavojas arī paziņot par lidojumu uzsākšanu no Rīgas uz Kairu Ēģiptē, Irākas galvaspilsētu Bagdādi, kā arī uz Kuveitu.

Latvijā

Dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” (RB) būves parlamentārās izmeklēšanas komisijas sarunas ar projektu pamatot nolīgtās firmas “Boston Consulting Group” (BCG) pārstāvjiem skaidri parādīja šī projekta bezjēdzību, ko komisijas dalībnieki pieņēma zināšanai bez nekādām pazīmēm, ka viņi šo secinājumu darīs zināmu viņu partijām un sabiedrībai savā vārdā.

Svarīgākais