Sadales tīkls aicina maksāt tikai par faktiski nepieciešamo

NEIZMANTO. Vidēji diennakts griezumā klienti izmanto tikai 10% no pieprasītās jaudas, vēsta Imants Krūmiņš © Publicitātes foto

A/s Sadales tīkls ieplānotajā tarifu līdzsvarošanas projektā maksa par elektroenerģijas piegādi tiks sadalīta divās daļās – fiksētais pieslēguma nodrošināšanas un uzturēšanas maksājums, kas atkarīgs no pieprasītās jaudas apjoma, un mainīgā daļa, kas saistīta ar patērētās elektroenerģijas apjomu. Līdzsvarotā tarifa mērķis ir panākt efektīvu pieprasīto jaudu izmantošanu, tādējādi rodot iespēju esošajai sadales tīkla infrastruktūrai pieslēgt jaunus patērētājus, rekonstruēt un atjaunot elektrotīklu, kā arī ieviest godīgu apmaksas sistēmu.

Neatkarīgā Rīta Avīze skaidro, kā uzņēmumiem samazināt kopējo maksājumu par elektroenerģiju. Atbildes sniedz a/s Sadales tīkls klientu vadības direktors Imants Krūmiņš.

– Vai ar ieplānotā līdzsvarotā tarifa ieviešanu maksa par elektroenerģiju uzņēmumiem būtiski pieaugs?

– Līdzsvarotajā tarifā paredzēts, ka palielināsies maksājums par pieslēguma uzturēšanu, bet elektrības piegādes cena, atkarībā no pieslēguma, samazināsies no 10% līdz 25%. Maksa par pieslēguma uzturēšanu ir atkarīga no pieprasītās maksimālās jaudas – jo tā lielāka, jo lielāks arī fiksētais maksājums. Tāpēc ir ļoti būtiski izvērtēt, vai klientu objektos esošā elektrotīkla jauda tiek efektīvi izmantota. Pieredze rāda, ka diennakts griezumā klienti patērē vidēji tikai desmit procentu no pieprasītās jaudas. Tas liecina, ka infrastruktūras rezerves ir daudz lielākas par faktisko nepieciešamību.

– Kāpēc ir izveidojusies šāda situācija?

– Visbiežāk tas veidojies jau vēsturiski, jo ikmēneša maksājums nebija saistīts ar pieprasītās jaudas apjomu, bet gan norēķini notika atbilstoši faktiski patērētajam elektrības daudzumam. Piemēram, veicot kāda ražošanas objekta izbūvi, jau projekta izstrādes laikā uzņēmums ieplānoja lielāku jaudu nekā nepieciešams, līdz ar to izveidojot tādu kā drošības garantiju situācijai, ja tā būs vēl kādreiz nepieciešama, paplašinot ražošanu. Mazo un vidējo uzņēmumu segmentā tikai 20% klientu efektīvi izmanto elektrotīkla pieslēguma jaudu un pieejamos resursus.

Lai samazinātu lieko jaudu pieprasīšanu, jau 2012. gadā tika izstrādāti noteikumi par efektīvas atļautās slodzes izmantošanas nosacījumiem, kuri klientiem dod iespēju atgūt pieslēguma izveidošanā ieguldītos līdzekļus. Metodika paredz: ja klients efektīvi izmantos pieejamo jaudu, ne mazāk kā 15% no pieprasītā apjoma, tad piecus gadus viņam tiek piemērots pazemināts sadales sistēmas pakalpojumu tarifs un šajā laikā iespējams atgūt līdzekļus, kas ieguldīti pieslēguma izveidošanā. Jo efektivitātes procents augstāks, jo ātrāk tiek atgūti līdzekļi. Tas apgāž sabiedrībā izveidojušos mītu, ka pieslēgumi ir nepamatoti dārgi. Jo, ja klients ir izvēlējies optimālu pieslēguma jaudu, tad ieguldījumus iespējams atgūt. Mums ir daudz pozitīvu piemēru, kuros klienti pasūtīto jaudu izmanto 50 līdz 75% robežās. Šādās situācijās pieslēgums atmaksājas jau pat gada laikā.

– Daudzi pieslēgumi izveidoti jau sen, un gadu laikā būtiski mainījušies gan darbības apjomi, gan izmantotās iekārtas, taču pieslēguma jauda palikusi iepriekšējā. Vai arī šādos gadījumos nevajadzētu pārskatīt nepieciešamību par pasūtītās jaudas atbilstību šodienas situācijai?

– Jā, tā ir vēl viena problēma, ar ko saskaramies. Piemēram, rūpnīcā ir pienācis laiks nomainīt iekārtas un tehnoloģijas, bet par pieslēguma izmaiņām bieži vien tiek aizmirsts. Mēs iesakām, plānojot rūpnīcas vai cita uzņēmuma rekonstrukciju, modernizācijas vai cita veida izmaiņu gadījumos padomāt arī par elektroenerģijas pieslēguma iespējamām izmaiņām. Bieži pierādās, ka uzņēmums jau sen varēja nemaksāt par neizmantoto jaudu vai izvēlēties citu, savam objektam atbilstošāko, sadales sistēmas pakalpojumu tarifu plānu.

– Bet ir taču gadījumi, kuros ir nepieciešama jaudu palielināšana, jo uzņēmums attīstās.

– Ir arī tādi gadījumi, un tie ir jāizskata īpaši rūpīgi. Ir bijuši vairāki gadījumi, kad klienti plāno paplašināt savu darbību vai uzstāda jaunas iekārtas, kas it kā prasa palielināt nepieciešamo jaudu. Rūpīgi izanalizējot konkrēto situāciju, nereti secinām, ka jaudu palielināšana patiesībā nav nepieciešama. Piemēram, viens no klientiem sākotnēji pieprasīja četru megavatu jaudu, taču pēc pārrunām nonācām pie secinājuma, ka faktiski nepieciešami tikai 1,8 megavati. Līdz ar to klientam būtiski samazinājās pieslēguma izveidošanai nepieciešamie ieguldījumi, kā arī īsāks laiks paies, līdz šie līdzekļi atmaksāsies. Vienlaikus ieekonomēts būs arī uz ikmēneša fiksētā pieslēguma uzturēšanas maksājuma rēķina, kas ir būtiski atšķirīgs pieslēgumam ar četru un 1,8 megavatu jaudu.

– Daudziem darba laiks ir tikai astoņas stundas un darbības procesi tikai dažu brīdi prasa lielu jaudu. Ko darīt šādos gadījumos?

– Piekrītu, ka ne visos gadījumos ir iespēja būtiski samazināt pieprasītā pieslēguma jaudu, taču pastāv dažādas iespējas elektroenerģiju patērējošās darbības veikt secīgi, nevis vienlaikus, lai neveidotos ļoti augsti pīķa momentānie patēriņi, kuri visbiežāk ir par iemeslu lielas jaudas pieslēgumiem. Ir uzņēmumi, kuri jau ir veikuši pārkārtojumus un būtiski samazinājuši nepieciešamību pēc pieslēguma jaudas.

Mēs varam salīdzināt dažādu nozaru uzņēmumus un uzskatāmi redzēt, cik par elektroenerģiju kopumā maksā divas dažādas vienas nozares struktūras ar vienādu elektrības patēriņu. Pat mācību iestādēm rēķini ir būtiski atšķirīgi, kaut arī elektrības patēriņš ļoti līdzīgs. Starpība ir tajā, cik šīs iestādes maksā par pieslēguma uzturēšanu.

– Kā to var mainīt tagad?

– Vispirms katram klientam ir ļoti rūpīgi jāizvērtē, cik tieši ir vajadzīgs, lai uzņēmums pilnvērtīgi strādātu, bet lieki nemaksātu par pieprasītā pieslēguma uzturēšanu. Ar mūsdienu tehnoloģijām var izmērīt pīķa slodzes un, no tām vadoties, uzzināt, cik tiešām ir nepieciešams. Vēl vēlos atgādināt, ka, plānojot elektroenerģijas tirgotāja maiņu, rūpīgi jāizvērtē arī tā sadaļa, kas attiecas uz elektroenerģijas piegādi – elektrotīkla jauda un atbilstošākais sadales sistēmas pakalpojumu tarifu plāns.

– Vai a/s Sadales tīkls piedāvā veikt rūpīgu analīzi un izstrādā priekšlikumus, kā efektivizēt elektroenerģijas patēriņu, izvēlēties optimālāko tarifu plānu un pārkārtot ražošanas procesus, lai samazinātu nepieciešamo pieslēguma jaudu?

– Mūsu uzņēmuma speciālisti tik smalku analīzi neveic, jo mēs nepārzinām konkrētā uzņēmuma darbības specifiku, taču šādi pakalpojumi, ja pašam uzņēmumam nav sava enerģētiķa, tirgū ir pieejami. Mūsu uzdevums ir vērst uzmanību uz iespējām un sniegt konsultācijas. No savas puses uzņēmējiem esam izveidojuši klientu portālu www.est.lv, kurā katrs klients var redzēt visus savus objektus un to patēriņus sadalījumā līdz stundas intervālam. Ja nepieciešama sīkāka analīze, tostarp momentānie pīķa patēriņi, klientam ir jāveic mērījumi ar speciālām iekārtām.

Atzīmēšu, ka viedie jeb attālināti nolasāmie skaitītāji uzņēmumos tiek uzstādīti jau vismaz desmit gadu. Tāpēc varu teikt, ka jaunie skaitītāji, kas pakāpeniski tiek uzstādīti mājsaimniecībās, mūsu uzņēmumam nav nekāds jaunums. Skaitītāji nodrošina iespēju sekot elektrības patēriņam pa stundām un, ja nepieciešams, mainīt ikdienas paradumus, par ko jau es stāstīju.

– Ja uzņēmumā ir veikta analīze un secināts, ka pasūtītā jauda tiešām nav nepieciešama, kas jādara tālāk?

– Jāraksta iesniegums par jaudas samazināšanu, un mēs to izdarīsim bez maksas. Arī sadales sistēmas pakalpojumu tarifu plāna maiņa ir bez maksas. Lai atvieglotu procesu, mūsu portālā ir izveidotas pieteikuma veidlapas, kuru aizpildīšana ir vienkārša un labi saprotama. Turklāt reģistrētajiem portāla lietotājiem dati, kas nepieciešami precīzai veidlapu aizpildīšanai, būs uzskatāmi redzami.

Iesaku izmantot arī mājaslapā sadalestikls.lv pieejamo tarifu salīdzināšanas kalkulatoru, kurā iespējams modulēt situācijas un uzzināt, kā mainīsies maksājumi pēc līdzsvarotā tarifa ieviešanas. Kalkulatora sniegtie dati atvieglos lēmumu pieņemšanu par viena vai cita veida darbībām, lai samazinātu vai vismaz saglabātu esošajā līmenī kopējo maksājumu par elektroenerģiju.

– Kāpēc Sadales tīkliem ir tik būtiski, lai klienti efektīvi izmantotu pasūtīto jaudu?

– Ja klienti pārskata savas jaudas un tās samazina, tad līnijas rekonstrukcijas gadījumā mēs ņemam vērā šīs izmaiņas, kas nozīmē, ka varbūt tik jaudīgs tīkls vairs nav jāizbūvē, līdz ar to tajā ir jāiegulda mazākas investīcijas un līdzekļi tiek izmantoti efektīvi. Ieguvums būs arī jaunajiem klientiem, kuri vēlas izveidot jaunu elektrotīkla pieslēgumu.

Kā jau teicu sākumā, esošās infrastruktūras kapacitāte ir daudz lielāka par faktiski izmantoto jaudu, taču nepamatoti lieli garantētās jaudas pieslēgumi nedod iespēju to reāli izmantot. Piemēram, ja uz vienas līnijas atrodas trīs klienti, kuri katrs pieprasījuši desmit megavatu, bet izmanto tikai katrs pa pusotram, tad, lai šai līnijai pieslēgtu vēl ceturto lietotāju, ir jāveic būtiskas investīcijas infrastruktūrā. Šādi uzlabojumi ir laika, darba un finanšu ietilpīgi – dārgi sanāks gan jaunajam klientam, gan Sadales tīklam. Tajā pašā laikā, ja esošo trīs klientu pieprasītā jauda būs atbilstoša reālajai nepieciešamībai, bez būtiskām izmaiņām infrastruktūrā varēs pieslēgties arī ceturtais lietotājs – tas būs ātrāk un daudz lētāk. Plānots, ka līdzsvarotais sadales tīklu tarifs stāsies spēkā vēl šogad.