Aviokompānijas "Ryanair" lēmums veidot bāzes staciju Kauņā ir Rīgas vicemēra, bijušā satiksmes ministra Aināra Šlesera (LPP/LC) "tukšo solījumu burbuļa plīšana", uzskata ekonomikas ministrs Artis Kampars (JL).
"Tikai daļēji piekrītu vairākkārt medijos izskanējušajai ziņai, ka "Ryanair" lēmums izveidot savu bāzi Kauņā ir pliķis Latvijai, drīzāk tas liecina, ka ir plīsis kārtējais Šlesera tukšo solījumu burbulis," apgalvo ekonomikas ministrs.
"Ryanair" darbu Latvijas aviācijas tirgū sāka laikā, kad Šlesers bija satiksmes ministrs. Aviokompānija solīja Rīgā veidot savu lidmašīnu apkalpošanas bāzi.
"Atceramies, ka Latvijas valsts šīs aviokompānijas biznesa stimulēšanai vairāku gadu garumā nodrošināja lidostas atlaidi 60% apmērā, un savulaik arī "airBaltic" tika piešķirta maksimālā atlaide 80%, bet pārējām - tikai 10% vai atlaide vispār piešķirta netika. Naudas izteiksmē šie bija milzu līdzekļi, kas gāja secen valsts kasei. Rezultātā vairākas aviosabiedrības, paužot savu protestu, aizgāja prom no Latvijas," situāciju raksturo Kampars.
Tāpat ekonomikas ministrs norāda, ka "Ryanair" ir ne tikai investors un aviokompānija, kura saviem pasažieriem piedāvā iespēju lēti lidot, bet arī uzņēmums, kura politika ir, nodrošinot zemas cenas pārvadājumiem, pieprasīt maksimāli iespējamo sava biznesa nodrošināšanai no tās valsts, kurā šī lidsabiedrība darbojas.
Pēc ekonomikas ministra domām, esot diskutējams jautājums par Latvijas ieguvumu no "Ryanair" bāzes izveidošanas Rīgas lidostā. "Ryanair" Latvijai piedāvā divas lidmašīnas, turpretī "airBaltic" ir 30 lidmašīnas, kas ir 15 reižu vairāk, aprēķinājis Kampars.
Tāpat Kampars uzskata, ka "Ryanair" solīto 1000 darba vietu radīšana un 100 miljonus lielās investīcijas ir apšaubāmas un, visticamāk, tikai mārketinga triks.
"Ko "Ryanair" pieprasīja no Latvijas valsts? Jāteic, ka šis aspekts tiek rūpīgi slēpts, jo šīm prasībām uzlikts slepenības plīvurs. Ja sarunas ar aviokompānijas vadīja satiksmes ministrs un Rīgas lidosta, par tām neinformējot pārējo valdības sastāvu, tad jautājums, vai Šlesera kunga histēriskie pārmetumi un apvainojumi Latvijas valdībai kopumā ir adekvāti?" jautā Kampars.
Tajā pašā laikā viņš uzskata, ka "izskanējusī informācija par "Ryanair" prasītajiem diviem miljoniem no mūsu valsts bijusi tikai aisberga redzamā daļa".
"Jāmin, ka Lietuva atrodas pavisam citā situācijā, ņemot vērā, ka pērn tā palikusi bez savas nacionālās aviosabiedrības, kas bankrotēja," skaidro ministrs.
Kampars norāda, ka "Ryanair" gadījums ekspertu rindās netiek vērtēts viennozīmīgi, turklāt tikai vienīgi Šlesers un "Ryanair" vadītājs Maikls O'Līrijs zina par "savulaik patiesajiem satiksmes ministra it kā valdības vārdā dotajiem solījumiem aviosabiedrības vadībai, kas, iespējams, arī ir galvenais iemesls, kāpēc "Ryanair" izvēlējās bāzi atvērt Kauņā, kas apkalpoto pasažieru ziņā ir 15 reižu mazāka lidosta nekā Rīgas lidosta".
"Īstenībā tas ir pliķis Šlesera utopiskajiem solījumiem," skaidro Kampars.
Lidostas "Rīga" valdes priekšsēdētājs Krišjānis Peters iepriekš žurnālistiem atzina, ka jūt rūgtumu saistībā ar "Ryanair" paziņojumu. Vienlaikus viņš uzsvēra, ka Kauņas lidosta nav konkurents lidostai "Rīga". Turklāt "Ryanair" veicot lielāku skaitu lidojumu no mūsu galvaspilsētas lidostas, nevis no Kauņas.
"Mēs redzam, kas notiks, ja mēs nepalielināsim kapacitāti un nepalielināsim pasažieru plūsmu," piebilda Peters.
"Šis ir kliedzošs pierādījums pašreizējās Latvijas valdības un Konkurences padomes tuvredzībai un ekonomiskajam analfabētismam. Vēl vairāk - es to sauktu par klaji noziedzīgu kaitniecību Latvijas valsts interesēm," šādu uzskatu aģentūrai LETA pauda Šlesers.
Viņaprāt, vissliktākais, ka šis nav atsevišķs gadījums, jo tā ir sistēma - destruktīva, neproduktīva. "Līdzīgā kārtā tika apturēts lidostas "Rīga" paplašināšanas projekts. Noraidītas investīcijas pusmiljarda latu apmērā. Tikai tādēļ, ka tas esot bijis "Šlesera projekts". Pasaulē cienīti investori, to vidū "Goldman Sachs", aizgāja no Latvijas ar viedokli par neuzticamu, neprognozējamu, bērnišķīgu politekonomisko vidi. Tādu piemēru ir simtiem," piebilda Šlesers.
O'Līrijs norādījis, ka kompānija jaunajā Kauņas bāzē investēs vairākus miljonus dolāru un nodrošinās aptuveni 1000 darba vietu, nedēļā veicot vairāk nekā 120 lidojumus.
Savukārt Lietuvas transporta ministrs Eliģijs Masjulis sacīja, ka "Ryanair" pakalpojumus varētu sniegt arī Viļņas un Palangas lidostās.