Pieejamas stacijas kļūst realitāte

© NRA

Sadarbībā ar invalīdu un viņu draugu apvienību Apeirons valsts akciju sabiedrība Latvijas dzelzceļš (LDz) pagājušā gada laikā rekonstruējusi 16 stacijas un pasažieru platformas Jūrmalas un Jelgavas līnijās. Līdz 2020. gadam plānota vēl 58 staciju un pieturas punktu modernizācija Tukuma, Jelgavas, Aizkraukles un Skultes virzienā, pastāstīja LDz valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš.

Apvienība Apeirons kopā ar LDz rīkoja semināru par vides pieejamību un universālo dizainu, kura pamatā ir izpratne, ka ikvienā sabiedrībā ir cilvēki ar dažādām iespējām. Latvijā aptuveni pieci līdz 10 procenti iedzīvotāju ir ar invaliditāti, papildus tam liela daļa iedzīvotāju ir pensijas vecumā, kā arī daļai cilvēku kustību traucējumus izraisījusi īslaicīga invaliditāte, norāda Apeirona vadītājs Ivars Balodis. Vides pieejamība ir svarīga arī ģimenēm ar maziem bērniem. Tāpēc I. Balodis uzsver, ka vides pieejamība nav tikai pacēlāji vai uzbrauktuves. «Viss sākas ar citādu attieksmi, domāšanu, kad ideja vēl ir galvā, nevis tad, kad celtnieki sākuši savu darbu.»

LDz ir plašs dzelzceļa infrastruktūras tīkls, to izmanto daudz cilvēku, tādēļ pieejamība ir būtiska, saka E. Bērziņš. Pērn reģistrēti 16,9 miljoni pasažieru pārvadājumu, bet Rīgas Centrālo dzelzceļa staciju nedēļas laikā apmeklē ap 650 000 cilvēku. Tieši tajā pirms diviem gadiem Apeirons veica vides pieejamības auditu, kurā tika konstatētas vairākas nepilnības, piemēram, par kāpņu margu izvietojumu un garumu, brīdinošām un info zīmēm. E. Bērziņš stāsta, ka šajā laikā izveidoti marķējumi uz peroniem, marķēti apgaismes stabi, bīstamās vietas uz kāpnēm un slīpumos un veikti citi darbi, taču ir ierobežojumi, ko uzliek Centrālās stacijas vēsturiskā izbūve, arhitektūra. «Daudzas vienkāršas lietas esam centušies uzlabot un šajā virzienā turpinām iet,» stāsta E. Bērziņš. «Rail Baltica kontekstā tiks rekonstruēta gan stacija, gan visa apkārtējā infrastruktūra. Pārbūves laikā noteikti pievērsīsim uzmanību Apeirona rekomendācijām, kā arī konsultēsimies procesa gaitā, lai vides pieejamības labās prakses standarti tiktu ievēroti.»

Par vienu no plašākajiem LDz un Apeirona sadarbības virzieniem uzskatāms pasažieru infrastruktūras modernizācijas projekts ar Eiropas struktūrfondu līdzfinansējumu, kas īstenots 2015. gadā. Tā ietvaros rekonstruētas 16 stacijas un pasažieru platformas Jūrmalas un Jelgavas līnijās. «Mums ir pamats cerēt, ka šīs stacijas drīz ne tikai papildinās Mapeirona aplikāciju, bet arī kalpos par labās prakses piemēru turpmāk,» uzsvēra E. Bērziņš. Mapeirons ir mobilā aplikācija, ko veido Apeirons kopā ar Babyroom, iekļaujot sarakstā vides pieejamības speciālistu pārbaudītas vietas visā Latvijā. Pašlaik tajā iekļautas desmit dzelzceļa stacijas Rīgā, Siguldā, Daugavpilī, Rēzeknē, Jelgavā un citur. Rekonstruējamās stacijās izveidotas nobrauktuves cilvēkiem ratiņkrēslā, pielāgotas labierīcības, izveidotas paaugstinātas platformas, uzstādītas informatīvās plāksnes. LDz vadītājs atzīst, ka daļa Apeirona rekomendāciju jau ir iedzīvināta, bet daļu būvuzņēmējs vēl īsteno. Nākotnē jārisina infrastruktūras sakārtošana aiz stacijas robežas, jo ne visur tiek ievēroti vides pieejamības noteikumi. Tuvāko divu trīs gadu laikā tiks modernizētas vēl 58 stacijas, kā arī rekonstruēta Rīgas Centrālā dzelzceļa stacija. Laura Bluša no biedrības Babyroom uzsver pieejamas un ģimenēm ar bērniem draudzīgas vides svarīgumu: «Latvijā tas vēl ir nepierasti, taču visur pasaulē dzelzceļa stacijās un lidostās ir mazuļu aprūpes istabas, kas ne tikai palīdz vecākiem aprūpēt bērnus, bet pieskatīt, ja jāgaida vilciens. Tas noņem spriedzi visai sabiedrībai un ģimenei un vairo labsajūtu.»



Svarīgākais