Satiksmes ministrs Uldis Augulis kopā ar VAS “Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētāju Edvīnu Bērziņu 8.martā atklāja modernizēto Rīgas Šķirotavas stacijas šķirošanas uzkalnu, kas Eiropas Savienības Kohēzijas fonda un valsts budžeta līdzfinansētā projekta ietvaros kļuvis par vienu no modernākajiem šķirošanas kompleksiem Baltijas valstīsun 1520 sliežu platuma dzelzceļos.
“Rīgas Šķirotavas stacija ir lielākais un nozīmīgākais dzelzceļa mezgls kravas vilcienu formēšanā un nogādāšanā uz Rīgas ostas stacijām. Šķirošanas uzkalna modernizācijas projekts ir viens no tehniski sarežģītākajiem LDz īstenotajiem projektiem, un tā ietvaros ieviesti daudzi jauni tehnoloģiski un IT risinājumi. Šis projekts ir viens no priekšnoteikumiem, kas padara mūsu uzņēmumu un tranzīta ceļu uz Latvijas ostām, konkurētspējīgāku,” uzsver E.Bērziņš.
“Ekonomiskās izaugsmes sekmēšanai, piesaistot kravas un ceļot to apgrozījumu, ir būtiska kvalitatīva dzelzceļa infrastruktūra, kā arī moderna transporta un loģistikas pakalpojumu nodrošināšana. Tāpēc ar patiesu gandarījumu novērtēju Rīgas Šķirotavas stacijas modernizācijas rezultātu, jo tas paātrina gan kravu apstrādes procesus, gan atvieglo uzņēmuma darbinieku darbu. Katrs vērienīgs projekts un investīcijas, kas padara efektīvāku dzelzceļa kapacitāti, ir nozīmīgs ne tikai nozares, bet valsts tautsaimniecības izaugsmei kopumā,” uzsver U.Augulis.
„Jaudas, efektivitātes un konkurētspējas palielināšana – šie ir būtiski faktori gan valsts, gan uzņēmējdarbības veiksmīgai nodrošināšanai. Mēs esam gandarīti, ka kopā ar partneriem, īstenojot šķirošanas uzkalna rekonstrukciju, esam devuši savu artavu arī Šķirotavas stacijas vagonu apstrādes uzlabošanā, kas ļaus tranzīta nozarei strādāt efektīvāk,” stāsta projekta būvuzņēmēja „BMGS” valdes priekšsēdētāja Svetlana Afanasjeva.
“Mēs, Siemens, esam ļoti lepni par savu ieguldījumu pilnīgi automatizētā šķirošanas uzkalnā, kas ir pirmais šāda veida uzkalns Latvijā. Mēs gribētu pateikties VAS “Latvijas dzelzceļš”, galvenajam būvuzņēmējam A/S BMGS, kā arī visiem iesaistītajiem apakšuzņēmējiem un partneriem, kuri veiksmīgi strādāja kopā ar mums plecu pie pleca Šķirošanas uzkalna projektā. Esam gandarīti, ka jaunā un inovatīvā Siemens MSR32 vadības sistēma nodrošina paaugstinātu veiktspēju, uzticamību, zemāku trokšņu līmeni, kā arī ar samazinās uzturēšanas izmaksas”, uzsver Markus Zahmeijers, uzņēmuma “Siemens” vecākais viceprezidents dzelzceļa automātikas jautājumos.
Projekta kopējās izmaksas pārsniedz 40,3 miljonus eiro, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums veidoja 24 miljonus eiro, valsts budžet līdzfinansējums bija 6,85 miljoni eiro, bet “Latvijas dzelzceļa” līdzfinansējums - 9,53 miljoni eiro.
Projekta īstenošanas rezultātā Šķirotavas stacijas šķirošanas uzkalna pārstrādes spēja palielināta līdz 3500 vagoniem diennaktī, samazināts stacijas trokšņu līmenis, izbūvēti 5 km jaunu sliežu ceļu, modernizēta vadības un kontroles sistēma, uzstādīta jauna vagonu bremzēšanas sistēma – 30 jauni vagonu lēninātāji.
Projektā ieviesta šķirotavas uzkalna centralizācijas un vadības automātiskā mikroprocesoru sistēma šķirošanas un manevrēšanas darbiem ar vagonu ātruma automātisko regulēšanu, tai skaitā, modernizēta elektroapgādes sistēma, telekomunikācijas sistēma, apgaismojums, gaisa appūšanas sistēma lēninātāju tīrīšanai no sniega, uzstādītas jaunas tehniskās diagnostikas inženiera un uzkalna dežuranta darba vietas. No jauna uzstādītapārmiju pārvedu automātiskā sniega tīrīšanas elektrosistēma, luksofori, vagonu svara mērīšanas sistēma, ātruma mērīšanas ierīces, riteņu detektori, ceļu uzpildes detektori; rekonstruēti vecie sliežu ceļi un pārmiju pārvedas vietās, kur to stāvoklis neatbilda tehniskajām un ekspluatācijas prasībām, sakārtots sliežu ceļš šķirošanas parkā.
Rekonstrukcijas darbu laikā vilcienu šķirošana tika pārvirzīta uz Daugavpili, Rēzekni un citām Rīgas dzelzceļa mezgla stacijām.
Projekta ģenerāluzņēmējs ir akciju sabiedrība “BMGS”, bet uzkalna centralizācijas un vadības sistēmas ražotājs ir uzņēmums “Siemens”.