Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) apstiprinājusi ieteikumus kredītiestādēm un finanšu iestādēm politiski nozīmīgu personu, to ģimenes locekļu un ar tām cieši saistītu personu noskaidrošanai, izpētei un darījumu uzraudzībai.
Ieteikumi palīdzēs bankām definēt personas, kas uzskatāmas par politiski nozīmīgām personām, tostarp viņu ģimenes locekļus un cieši saistītās personas.
FKTK informē, ka bankās veiktā klienta izpēte ir pamata informācijas avots, kā noskaidrot, vai persona atbilst politiski nozīmīgas personas pazīmēm, taču bankām var palīdzēt arī citi informācijas avoti: komerciālās datubāzes, ienākumu deklarēšanas sistēmas un interneta un masu mediju informācijas resursi.
Ieteikumi sagatavoti, apkopojot ārvalstu piemērus politiski nozīmīgu personu, to ģimenes locekļu un ar tām cieši saistītu personu noskaidrošanai, ārvalstu organizāciju ieteikumus, vadlīnijas un labāko praksi, piemēram, finanšu darījumu darba grupas "Financial Action Task Force" (FATF) ieteikumus, vienlaikus ņemot vērā Latvijas normatīvo aktu (piemēram, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma) prasības un starptautisko finanšu institūciju darbības standartus.
Līdz 1.martam par politiski nozīmīgu personu uzskatīja cilvēku, kas citā valstī ieņem nozīmīgu valsts amatu, piemēram, valsts vadītājs, parlamenta deputāts, ministrs, augstākās tiesas tiesnesis vai cita augsta līmeņa amatpersona, kā arī ar viņu ģimenes locekļi un saistītās personas. Taču kopš 1.marta, kad stājās spēkā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma grozījumi, politiski nozīmīgu personu loks ir paplašināts, šo statusu attiecinot arī uz Latvijas valsts augstākajām amatpersonām, viņu ģimenes locekļiem un ar viņiem cieši saistītām personām.
FKTK publicētajos ieteikumos skaidrots, ka politiski nozīmīga persona tiek uzskatīta par paaugstināta riska personu, ņemot vērā tās ietekmi publiskajā sektorā un risku, ka persona var izmantot publisko varu privātā labuma gūšanai. Līdz ar to pastāv paaugstināta iespējamība, ka šī persona var izmantot finanšu iestādes, lai legalizētu korupcijas rezultātā iegūtus līdzekļus.
Dokumentā skaidrots, ka par politiski nozīmīgu personu atzīstama persona, kura ieņem vai ir ieņēmusi nozīmīgu publisku amatu, proti, persona, kura ieņem augstākā līmeņa amatu. Politiski nozīmīgas personas definīcijas nolūks nav aptvert personas, kuras ieņem zemākā vai vidējā ranga amatus. Tomēr FATF ieteikumi aicina ņemt vērā, ka personas, kas ieņem zemākā vai vidējā ranga amatus, var darboties politiski nozīmīgas personas interesēs, lai politiski nozīmīga persona izvairītos no noziedzīgi iegūtu līdzekļu novēršanas kontroles. Līdz ar to personai piešķirtās mazāk nozīmīgās publiskās funkcijas jāņem vērā kā klienta riska faktors kopējā darījuma attiecību riska izvērtējumā.
FKTK ieteikumos rekomendēts, ka finanšu iestādei iekšējās procedūrās nepieciešams definēt amatus, kas uzskatāmi par nozīmīgiem, ņemot vērā tās klientu loku. Izskatot jautājumu par personas ieņemamā amata nozīmīgumu, jāizvērtē, vai ieņemamais amats ļauj personai ietekmēt svarīgu lēmumu pieņemšanu, kas varētu būt par pamatu, lai citas personas varētu būt ieinteresētas attiecīgo personu uzpirkt vai kukuļot, vai persona citādi varētu izmantot tai piešķirtās publiski nozīmīgās pilnvaras privātā labuma gūšanai.
FKTK ieteikumos skaidrots, ka finanšu iestādei papildu uzmanība jāpievērš ne tikai politiski nozīmīgām personām, bet arī politiski nozīmīgu personu ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgām personām cieši saistītām personām. Likumā minēts politiski nozīmīgas personas laulātais vai viņam pielīdzināma persona; bērns vai politiski nozīmīgas personas laulātā bērns, viņa laulātais vai laulātajam pielīdzināma persona, viens no vecākiem, vecvecākiem vai mazbērns, brālis vai māsa. Tomēr FKTK vērš uzmanību, ka var būt nepieciešams paplašināt personu loku, kas pēc būtības uzskatāmas par ģimenes locekļiem (piemēram, faktiskās kopdzīves partneri), bet formāli neietilpst ģimenes locekļu uzskaitījumā. Minētais jāņem vērā gadījumos, kad finanšu iestāde sniedz pakalpojumus nerezidentiem no valstīm, kuru kultūras tradīcijas un ģimenes modeļi atšķiras no Eiropas tradīcijām un ģimenes modeļa.
FKTK ieteikumos skaidrots, kas ir ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītas personas un kā vērtējamas darījumu attiecības. Piemēram, ja persona tirgū regulāri pārdod politiski nozīmīgai personai dārzeņus, tad pārdevējs netiks automātiski uzskatīta par personu, kas cieši saistīta ar politiski nozīmīgu personu, jo šo personu starpā nepastāvēs risks, kas saistīts ar iespējamu publiskās varas izmantošanu privātā labuma gūšanai. Savukārt, ja persona veiks saimniecisko darbību kopīgi ar politiski nozīmīgu personu, uzpērkot un pārdodot nekustamos īpašumus, tad persona tiks uzskatīta par personu, kas cieši saistīta ar politiski nozīmīgu personu, jo, ņemot vērā nekustamā īpašuma vērtību, pastāv risks, ka nekustamais īpašums tiek izmantots kā norēķinu veids, lai slēptu publiskās varas izmantošanu privātās interesēs. Tāpat par personām, kas cieši saistītas ar politiski nozīmīgu personu, jāuzskata politiski nozīmīgas personas uzņēmējdarbības partneri, kā arī personas, ar kurām politiski nozīmīgai personai, piemēram, ir kopīga dalība uzņēmuma valdē vai padomē, skaidrots FKTK ieteikumos.
Finanšu iestādei, piepildot tiesību jēdzienu "citas ciešas attiecības" ar saturu, jāņem vērā, ka tajā iekļautas attiecības, kuras neietilpst politiski nozīmīgas personas ģimenes locekļa definīcijā, bet šo personu starpā pastāv tādas uzticības un saistības attiecības, kas var kalpot par pamatu, lai politiski nozīmīga persona ar šīs personas palīdzību slēptu publiskās varas ļaunprātīgu izmantošanu privātā labuma gūšanai. Atbilstoši FATF ieteikumiem par personām, kas cieši saistītas ar politiski nozīmīgu personu, tiek uzskatītas personas ārpus ģimenes loka (piemēram, draugi, draudzenes, mīļākās, mīļākie), ar politiski nozīmīgu personu vienā politiskajā partijā, sabiedriskajā organizācijā, arodbiedrībā esoši prominenti locekļi, piemēram, sabiedrībā plaši pazīstamas personības. Par "ciešām attiecībām" tiks uzskatīti arī gadījumi, kad politiski nozīmīgas personas faktiskās kopdzīves partneris netiek pielīdzināts laulātajam un tas formāli neiekļaujas ģimenes locekļa definīcijā, jo attiecīgās valsts likumi tam nenosaka šādu statusu. Šī prasība attiecas uz laulātajam pielīdzināmas personas bērnu, ja tas formāli netiek uzskatīts par ģimenes locekli, jo svarīgākais kritērijs ir "ciešu attiecību" pastāvēšanas fakts, kas var būt par pamatu, lai politiski nozīmīgā persona ar šīs personas palīdzību slēptu publiskās varas izmantošanu privātā labuma gūšanai, skaidro FKTK.
Saskaņā ar likumu finanšu iestāde, pamatojoties uz riska izvērtējumu, var izbeigt piemērot klientu padziļināto izpēti politiski nozīmīgai personai, politiski nozīmīgas personas ģimenes loceklim un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītai personai, ja politiski nozīmīga persona nomirst un ja politiski nozīmīga persona neieņem nozīmīgu publisku amatu vismaz 12 mēnešus un tās darījuma attiecības vairs nerada paaugstinātu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas risku.
FKTK skaidro, ka finanšu iestādei vienmēr jāizvērtē risks, lai saprastu, vai darījuma attiecības ar konkrēto personu vairs nerada paaugstinātu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas risku, bet finanšu iestādei neatkarīgi no riska izvērtējuma vienmēr ir pienākums saglabāt personai politiski nozīmīgas personas, politiski nozīmīgas personas ģimenes locekļa vai ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītas personas statusu vismaz 12 mēnešus pēc tam, kad politiski nozīmīga persona vairs neieņem nozīmīgu publisku amatu.
FKTK norāda, ka nav pietiekami, ja finanšu iestāde veic klienta un klienta patiesā labuma guvēja atbilstības pārbaudi politiski nozīmīgas personas, tās ģimenes locekļa vai cieši saistītas personas statusam vienīgi darījuma attiecību sākšanas brīdī. Balstoties uz riska izvērtējumu, nepieciešams periodiski pārbaudīt klientu bāzi, lai pārliecinātos, ka klients vai klienta patiesais labuma guvējs nav ieguvis politiski nozīmīgas personas, politiski nozīmīgas personas ģimenes locekļa vai cieši saistītas personas statusu darījuma attiecību laikā. Nosakot klientu datubāzes pārbaudes pasākumus un regularitāti, finanšu iestādei jāņem vērā klienta darījuma attiecībām piemītošais riska līmenis.
FKTK vērš uzmanību, ka finanšu iestāde nav tiesīga noteikt vispārējās vai vienkāršotās klientu izpētes prasības politiski nozīmīgai personai, politiski nozīmīgas personas ģimenes loceklim vai ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītai personai, taču finanšu iestāde ir tiesīga iekšējās procedūrās noteikt dažādus klientu padziļinātās izpētes pasākumus un to regularitāti iekšzemes politiski nozīmīgām personām un ārvalstu politiski nozīmīgām personām, ja finanšu iestāde konstatē valsts, kurā politiski nozīmīga persona ieņem publiski nozīmīgu amatu, risku paaugstinošus vai pazeminošus faktorus (piemēram, risku paaugstinoši faktori ir augsts korupcijas vai organizētās noziedzības līmenis) vai citus risku paaugstinošus vai pazeminošus faktorus (piemēram, risku pazeminošs faktors - klients kontā saņem vienīgi pensijas maksājumus un veic maksājumus par precēm un pakalpojumiem).
Ieteikumos norādīts, kas bankai jādara, ja tās klients vai klienta patiesais labuma guvējs ir politiski nozīmīga persona, tās ģimenes loceklis vai cieši saistīta persona. Proti, jāsaņem valdes vai valdes īpaši pilnvarota valdes locekļa piekrišana pirms darījuma attiecību sākšanas, jānosaka klienta līdzekļu un labklājības izcelsme, jānodrošina klienta veikto darījumu pastāvīga uzraudzība.
Latvijas Komercbanku asociācijas prezidents Mārtiņš Bičevskis iepriekš aģentūrai LETA sacīja, ka grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā, kas paredz bankām padziļināti pārbaudīt politiski nozīmīgu personu un ar tām saistīto personu finanses, nozīmē, ka bankām būs jāveido jauna prakse.
"DNB banka" jau paudusi saviem klientiem aicinājumu divu mēnešu laikā aizpildīt klienta anketu internetbankā. Turpmāk bankas klienti tiks aicināti atjaunot savu klienta anketu regulāri - reizi trijos gados.