Latvija kopumā atbalsta Eiropas Savienības (ES) apņemšanos cīnīties pret daudznacionālo uzņēmumu praksi izvairīties no nodokļu maksāšanas.
Janvāra beigās tika publicēts Eiropas Komisijas (EK) pasākumu kopums izvairīšanās no nodokļiem novēršanai, kas ir daļa no EK darba plāna, lai nodrošinātu godīgāku, vienkāršāku un efektīvāku uzņēmējdarbības aplikšanu ar nodokļiem ES.
Šajā pasākumu kopumā ietvertas konkrētas iniciatīvas, lai novērstu agresīvu nodokļu plānošanu, veicinātu nodokļu caurskatāmību un radītu līdzvērtīgus apstākļus visiem uzņēmumiem ES. Tas palīdzēs ES dalībvalstīm veikt stingru un koordinētu rīcību izvairīšanās no nodokļiem apkarošanai un nodrošināt, lai uzņēmumi maksā nodokļus neatkarīgi no tā, kurā ES dalībvalstī tiek gūta peļņa, aģentūru LETA informēja Finanšu ministrijas Komunikācijas departamenta direktors Aleksis Jarockis.
EK publicētais pasākumu kopums ietver vairākas iniciatīvas. Viena no tām ir EK priekšlikums direktīvai, kas paredz noteikumus tādas izvairīšanās no nodokļiem prakses novēršanai, kas tieši ietekmē iekšējā tirgus darbību. Otra iniciatīva ir EK priekšlikums direktīvas grozījumiem attiecībā uz obligātu automātisku informācijas apmaiņu nodokļu jomā. Ietverta arī EK rekomendācija par pasākumu ieviešanu nodokļu konvenciju ļaunprātīgas izmantošanas apkarošanai, EK paziņojums par ārējo stratēģiju efektīvai nodokļu uzlikšanai un EK dienestu darba dokuments par rīcību, lai nodrošinātu nodokļu efektīvu uzlikšanu un nodokļu lielāku pārredzamību ES.
Latvija kopumā atbalsta un pozitīvi raugās uz EK un Nīderlandes prezidentūras ES darbu pie šī pasākumu kopuma, lai novērstu izvairīšanos no nodokļiem.
Latvija detalizēti vērtē EK tiesību aktu priekšlikumus un to atbilstību Latvijas nodokļu sistēmai. Lai ieviestu direktīvu par obligātu automātisku informācijas apmaiņu nodokļu jomā, būs jāveic grozījumi Latvijas nodokļu tiesību aktos. Latvijas nodokļu tiesību aktos grozījumi būs jāveic arī gadījumā, ja tiks panākta vienošanās par direktīvu, kas paredz noteikumus tādas izvairīšanās no nodokļiem prakses novēršanai, kas tieši ietekmē iekšējā tirgus darbību. Konkrētie grozījumi Latvijas tiesību aktos gan būs atkarīgi no tā, par kādiem direktīvas noteikumiem tiks panākta vienošanās, skaidroja Jarockis.
Savukārt revīzijas, nodokļu, darījumu un konsultāciju pakalpojumu sniedzēja EY partnere Ilona Butāne vērsa uzmanību, ka cīņa pret izvairīšanos no nodokļu nomaksas un agresīvu nodokļu plānošanu ir ne vien starp galvenajām ES, bet arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas jeb OECD prioritātēm. OECD pēdējos gados aktīvi ķērusies pie darbības plānu izstrādes nodokļu bāzes erozijas un peļņas pārvietošanas novēršanas iniciatīvas kontekstā.
EY partnere atzīmē, ka efektīva uzņēmumu ienākuma nodokļa piemērošana un agresīvas nodokļu plānošanas novēršana multinacionāliem uzņēmumiem ir politiski jūtīga tēma vairākās ES valstīs. Piemēram, nesen Lielbritānijā par minētajiem jautājumiem risinājās asa diskusija pēc tam, kad publiskajā telpā parādījās informācija, ka multinacionāla uzņēmuma vadītājs algā saņem vairāk, nekā uzņēmums kopumā nomaksājis nodokļos visā Lielbritānijā vairāku gadu garumā. Šādi gadījumi rada spiedienu uz likumdevējiem meklēt efektīvus instrumentus un risinājumus, kas palīdzētu novērst vai vismaz mazināt multinacionālo uzņēmumu piekopto agresīvo nodokļu plānošanu, kas krasi samazina to apliekamā ienākuma bāzi konkrētajā valstī un līdz ar to arī valsts budžeta ienākumus.
Liela loma šajā kontekstā ir OECD 2015.gada beigās publiskotajiem 15 darbības plāniem, kas vērsti uz nodokļu bāzes erozijas un peļņas pārvietošanas uz zemo nodokļu zonām novēršanu, kas skar plašu jautājumu spektru, tostarp no saistīto personu starpā īstenotajiem darījumiem piemērojamo cenu (transfertcenu) noteikšanu, ar uzņēmumu ienākuma nodokli apliekamā ienākuma koriģēšanu par procentu maksājumiem, jautājumus, kas saistās ar digitālās ekonomikas (piemēram, e-komercijas) aplikšanu ar nodokļiem, dubulto nodokļu konvenciju ļaunprātīgas izmantošanas novēršanu, mākslīgas izvairīšanās no patstāvīgās pārstāvniecības statusa novēršanu, agresīvu nodokļu administrāciju un nodokļu maksātāju savstarpēji noslēgto vienošanos atklāšanu un citus ar izvairīšanos no nodokļu nomaksas un agresīvu nodokļu plānošanu saistītos jautājumus.
Butāne atzīst, ka laiks rādīs, vai jaunās ES un EDSO iniciatīvas nesīs cerētos augļus, jo jāņem vērā, ka valstu starpā vienmēr saglabāsies konkurence par investīciju piesaisti, tostarp multinacionālo uzņēmumu piesaisti, kur liela loma ir konkrētās valsts piekoptajai nodokļu politikai. Tomēr kopumā ES un OECD iniciatīvas parāda pieaugošu tendenci virzīties uz arvien caurskatāmāku un izlīdzinātāku nodokļu piemērošanu ES un OECD dalībvalstīs, kas nodrošinās godīgus spēles noteikumus uzņēmumiem, kas darbojas vai vēlas darboties kādā no iepriekš minētajām valstīm, tādējādi nodrošinot to izaugsmi, rezumē EY partnere.