Vairāki tūkstoši Latvijas iedzīvotāju, tostarp arī bērni, saņēmuši viņiem personiski adresētu vēstuli, kas marķēta kā Satur svarīgus dokumentus. Lai gan šie svarīgie dokumenti ir vien kārtējais vilinājums piedalīties loterijā, tomēr to saņēmušie iedzīvotāji un bērnu vecāki ir neizpratnē, kā viņu personiskie dati nonākuši šīs izlozes organizētāju rokās.
SIA RD Baltic, kas sevi pozicionē kā starptautiskās izdevniecības Rider’s digest pārstāvi, šādas izlozes organizē jau kopš 2010. gada. Šobrīd notiekot jau desmitā loterija, Neatkarīgajai stāstīja SIA RD Baltic projekta Grand Prix vadītāja Alise Ķezbere. Kādreiz uzņēmums personu datubāzi nomājis no Eastcon, bet tagad no Latvijas pasta, atklāja A. Ķezbere. Tas, ka vēstuļu adresātos iekļauti arī bērni, viņu nepatīkami pārsteidza, jo, tā kā šajā loterijā drīkst piedalīties tikai 18 gadu sasniegušie, tad vienošanās ar Latvijas pastu paredzot sūtījumu sagatavošanu tikai pilngadīgiem Latvijas iedzīvotājiem.
Pelna ar savu datubāzi
Latvijas pasta sabiedrisko attiecību speciāliste Eva Puriņa Neatkarīgajai uzsvēra, ka Latvijas pasts (LP) personu datubāzi nevienam neiznomā. Tomēr juridiskas personas var iegādāties pakalpojumu, kas paredz sūtījumu nogādāšanu pasūtītāja definētajai mērķauditorijai, kas atlasīta no LP personu datubāzes. Šobrīd tajā ir 272 678 adresāti, un tā nodrošina precīzu mērķauditorijas atlasi pēc dažādiem kritērijiem, piemēram, ģeogrāfiskiem (līdz konkrētai ielai), demogrāfiskiem (vecums, dzimums, cilvēku skaits ģimenē), sociālekonomiskiem (ienākumi, valoda, mājdzīvnieki, automašīna, interneta pieslēgums mājās u. c.), psihogrāfiskiem (interešu loks, vaļasprieki, īpaši atzīmētas intereses). Mērķauditorijas atlase tiek veikta datorizēti.
E. Puriņa skaidro, ka LP personu datubāzē tiek iekļautas personas, kuras noformē preses abonēšanas pakalpojumus, kā arī klientiem piedaloties dažādās LP organizētās akcijās, kurās jāizpilda anketas. Visticamāk, tieši abonējot preses izdevumus uz bērna vārda, viņa dati iekļauti LP personu datubāzē.
«Jebkuras personas dati Latvijas pasta personu datubāzē tiek iekļauti, pamatojoties uz abonēšanas kvītīs veiktajām atzīmēm. Savukārt, ja klients preses izdevuma abonementu ir noformējis uz bērna vārdu un piekritis saņemt adresēto reklāmu, ko piegādā Latvijas pasts, tad šajā gadījumā bērna vārds iekļūst datubāzē, jo klients ir apliecinājis, ka ir darījuma kvītī norādītais abonents. Ja dati iegūti no akciju aktivitātēm, tad anketā personai ir jānorāda dzimšanas dati, un šie dati tiek uzskatīti par ticamiem. Persona pati ir atbildīga par norādītajiem datiem šajā anketā,» sacīja E. Puriņa.
Informācija par to, cik lielus ieņēmumus Latvijas pastam dod savas personu datubāzes izmantošana šādā veidā, oficiāli nav pieejama. Zināms vien, ka kopējie ieņēmumi no reklāmas piegādes 2014. gadā pārsniedza miljonu eiro. Taču RD Baltic papildus rēķinu apmaksai par šā pakalpojuma izmantošanu vēl ikvienas izlozes reizē apbalvo arī tās Latvijas pasta nodaļas darbiniekus, kuri apkalpojuši Grand Prix spēles uzvarētājus – galveno balvu saņēmējus.
Personu dati jāsargā
Tieslietu ministrijas Administratīvā departamenta Komunikācijas un tehniskā nodrošinājuma nodaļas vadītāja Laura Majevska Neatkarīgajai atzina, ka ministrija pagaidām nav saņēmusi iesniegumus par Grand Prix izlozes sūtījumu adresēšanu bērniem, taču, ja ir konstatēts šāds gadījums, tad viņa iesaka bērna vecākiem vai pārstāvjiem izmantot Fizisko personu datu aizsardzības likuma 15. pantu, lai uzzinātu, kur sabiedrības ieguva bērna datus, un 16. pantā minētās tiesības, lai dzēstu datus no datubāzēm.
«Personas datus viena iestāde citai iestādei var nodot tikai, pastāvot tiesiskajam pamatam saskaņā ar Fizisko personu datu aizsardzības likuma 7. pantu un 10. panta pirmās daļas 2. punktam atbilstošam tiesiskam mērķim. Latvijas pastam nav tiesiskā pamata iznomāt trešajām personām klientu/abonentu datubāzes un datus, ja klienti nav tam piekrituši. Cik zināms, abonējot presi un parakstot iesniegumu, klients dod piekrišanu tikai tādai datu apstrādei, kuras mērķis ir sūtījumu nogādāšana un saņemšana. Minētajā gadījumā iznāk, ka dati ir izmantoti neatbilstoši paredzētajam mērķim, kā arī, iespējams, bez tiesiskā pamata,» vērtēja L. Majevska.
Neticama atlaide
Lai piedalītos Grand Prix izlozē un vinnētu 40 000 eiro, pietiek, ja aizsūta atpakaļ vienu no pievienotajām aploksnēm. Taču, lai piedalītos automašīnas izlozē, ir jānopērk apgāda Jumava 2012. gadā izdotā grāmata Dabiski līdzekļi tavai veselībai. Pircēji tiek vilināti ar 50% atlaidi, jo grāmata, kura maksājot 27,90 eiro, šajā piedāvājumā ir dabūjama par 13,95 eiro. Taču mazumtirdzniecībā šī grāmata ne par pilno, ne atlaides cenu vispār nav nopērkama. Tā iegādājama, tikai piedaloties Grand Prix loterijā. Tas liek apšaubīt atlaides patiesumu.
Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas speciāliste Vineta Ore Neatkarīgajai skaidroja, ka, informējot par piemēroto atlaidi, sākotnējai vai pamata cenai, no kuras ir noteikta atlaide, ir jābūt tai, ko iepriekš ir piedāvājis konkrētais pārdevējs Latvijas tirgū ilgāku laika posmu, tas ir, vismaz divas kalendārās nedēļas. «Ja tā nav, nav pieļaujams sniegt informāciju par piedāvājumam piemērojamo atlaidi, jo šāda prakse ir vērtējama kā negodīga (maldinoša) komercprakse. Tāpat pārdevējam ir jāspēj pierādīt apgalvojuma patiesumu, respektīvi, ir jāspēj dokumentāri pamatot to, ka prece ir pārdota/piedāvāta par sākotnējo/pamata cenu ilgāku laika posmu,» sacīja V. Ore.
Loteriju ienesīgums
Kaut arī RD Baltic vēstule ir vilinājumiem pilna, lielākā daļa to vienkārši izmet atkritumos. Arī A. Ķezbere atzina, ka uz Grand Prix loterijas piedāvājumu atsaucas neliela daļa sūtījumu saņēmušo un no tās aptuveni puse pasūta grāmatu un piedalās automašīnas izlozē, bet otra puse kvalificējas naudas balvas izlozei.
Tomēr uzņēmums gūst visai ievērojamu peļņu. Jau gadu pēc dibināšanas nopelnīja vairāk nekā 250 000 eiro, bet 2012. gadā – jau 327 000 eiro, apgrozījumam pārsniedzot divus miljonus eiro.
RD Baltic īpašnieks ir Lietuvā reģistrēts uzņēmums Arpresa, kas Lietuvā nodarbojas tieši ar to pašu, ko Latvijā, proti, atsaucoties uz Rider’s digest, organizē līdzīgas loterijas.
Arī pati Rider’s digest pasaulē ir neviennozīmīgi vērtēta kompānija – no vienas puses, tā ir ar teju 100 gadu vēsturi un starptautiski plašu izdevējdarbību, bet, no otras puses, tā mātes uzņēmums Rider’s digest association iemantoja savu klientu dusmas, kad tos, līdzīgi kā Latvijas iedzīvotājus, apbēra lielus laimestus sološu vēstuļu kalni. Pēdējos gados divas reizes pabijusi uz bankrota robežas, Rider’s digest association pērn rudenī pieņēma lēmumu mainīt nosaukumu uz Trusted Media Brands.