Finanšu pakalpojumus salīdzina tikai retais

© F64

Tikai 18 procenti no banku klientiem, sākot izmantot kādu jaunu finanšu pakalpojumu, rūpīgi izvērtē arī citu kredītiestāžu piedāvājumus, liecina SKDS janvārī veiktais pētījums. Gandrīz puse jeb 47% atzina, ka parasti citus piedāvājumus vispār neizskata un lielākoties izmanto tās bankas pakalpojumus, kurā jau ir atvērts konts.

«Visus pakalpojumus saņemt vienā bankā, protams, ir ērti, taču ne vienmēr tas ir izdevīgi,» uzsver Bigbank Latvijas filiāles vadītājs Artis Bērziņš. Taču ne vienmēr banku klienti ir tik brīvi izvēles iespējās, kā gribētos. Tas A. Bērziņam un SKDS valdes loceklim Arnim Kaktiņam liek aizdomāties par cilvēku finanšu rīcības brīvību.

«Rīcības un izvēles brīvība ir viena no cilvēka pamatvajadzībām. Pētījums parāda, ka tā joprojām ir svarīga pārsvarā visai sabiedrībai neatkarīgi no vecuma, dzimuma, izglītības vai ienākumu līmeņa. Toties pārsteidzoši maz respondentu patiešām izmanto iespēju brīvi izvēlēties sev izdevīgāko pakalpojumu un tā vietā turpina uzticēties tikai vienai bankai,» uzsver A. Kaktiņš. SKDS pētījumā noskaidrots, ka 72% aptaujāto ir tikai vienas bankas klienti.

Pētījums arī atklāj, ka teju puse (45%) bankas klientu ir saskārušies ar kādu no bankas praksēm, kas, pēc viņu domām, ierobežo viņu brīvību, piemēram, banka iekasē komisijas maksu par virslimita skaidrās naudas izņemšanu no bankomātiem, bet izdevīgākus līzinga procentus piedāvā tikai komplektā ar tās pašas bankas apdrošināšanas pakalpojumiem. Kopumā vairāk nekā trešdaļa jeb 39% iedzīvotāju uzskata, ka tradicionālo banku pakalpojumu izmantošana mazina cilvēku rīcības brīvību ar saviem finanšu līdzekļiem, savukārt 10% aptaujāto domā, ka tradicionālo banku pakalpojumu izmantošana vairo finanšu rīcības brīvību. Tikai 6% no aptaujātajiem atzinuši, ka rīcības brīvība ar saviem finanšu līdzekļiem tiem vispār nav svarīga, toties 60% to ir norādījuši kā ļoti svarīgu un 28% – par drīzāk svarīgu faktoru.

«Tradicionālo banku darbības modelis veicina klientu visu finanšu darbību koncentrēšanu vienā bankā, par ko liecina arī pētījumā iegūtie dati. Tradicionālo banku pakalpojumi privātpersonām tiek saistīti, piemēram, kredīts pieejams tikai tad, ja uz klienta kontu tiek pārskaitīta alga, vai arī izdevīgāku procentu likmi var saņemt tikai tad, ja bankā ir iegādāti arī citi pakalpojumi, kā, piemēram, depozītnoguldījumi, apdrošināšana u.c. Rezultātā banku klients tiek piesaistīts vienai bankai un, iegādājoties kādu jaunu produktu, pat neizvērtē citu alternatīvu pakalpojumu sniedzēju piedāvājumus,» teic A. Bērziņš.

Ņemot vērā pētījuma rezultātus un to, cik svarīgi iedzīvotājiem ir saglabāt rīcības brīvību ar saviem finanšu līdzekļiem, Bigbank piedāvās jaunu produktu – Lielo notikumu kredītu, kas neierobežos klientu brīvību un saglabās neatkarību. Līdztekus tam Bigbank maina savu identitāti, un jaunais pakalpojums esot apliecinājums tam, ka identitātes maiņa nav tikai jauna logotipa ieviešana un vizītkaršu pārdrukāšana.

«Lēmums par pakāpenisku vizuālās identitātes maiņu ir saistīts ar izaugsmi un vēlmi paplašināt piedāvāto pakalpojumu klāstu. Esam ieviesuši jauno logotipu, tādējādi paziņojot, ka arī paši esam jauni. Latvijas klientus šī gada garumā sagaida vairāki pārsteigumi, jauni bankas pakalpojumi, kā arī izdevīgāks piedāvājums esošajiem produktiem. Pārliecināties, ka esam uz pareizā ceļa, mums palīdzēja tikko veiktais pētījums par tradicionālo banku prakses un to sniegto pakalpojumu ietekmi uz cilvēku finanšu rīcības brīvību,» atklāj A. Bērziņš.