Arvien vairāk bērni ziņo par seksuāla rakstura piedāvājumiem

Attēlam ir ilustratīva nozīme © F64

Pēdējo gadu laikā palielinājies zvanu skaits no bērniem, kuri ziņo par seksuāla rakstura piedāvājumiem, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) preses konferencē par bērnu un pusaudžu uzticības tālruņa 116111 paveikto desmit gadu laikā norādīja VBTAI priekšniece Laila Rieksta-Riekstiņa.

Viņa skaidroja, ka sākotnēji uz bērnu un pusaudžu uzticības tālruni lielākoties zvanīja meitenes, jo zēniem esot grūtāk runāt par savām problēmām, taču pēdējo gadu laikā proporcija esot mainījusies. "Tagad šo zvanu skaits ir diezgan līdzīgs, kas ir labs rādītājs. Uz zvaniem atbild profesionāli psihologi, kas sniedz vajadzīgo palīdzību un, ja tas ir nepieciešams, informāciju nodod tālāk arī inspektoriem," viņa sacīja.

Rieksta-Riekstiņa arī skaidroja, ka pēdējo gadu laikā zvanu skaits, kas saistīti ar interneta tematiku, ir pieaudzis. "Ja sākotnēji saņēmām 100 zvanus par šo tematiku, pagājušajā gadā tie bija jau 800 zvani," viņa norādīja, skaidrojot, ka bērnus lielākoties satrauc jautājumi, kuri saistīti ar pornogrāfiju un seksuāla rakstura piedāvājumiem. Tāpat būtiska zvanu daļa saistīta ar krāpniecību un nevēlamu komunikāciju.

VBTAI priekšniece arī pauda gandarījumu, ka pagājušajā gadā bērnu un pusaudžu uzticības tālrunis sācis darbu diennakts režīmā, kas bijis jau sen lolots sapnis.

"Bērniem tas ir īpaši svarīgi, jo nakts ir laiks, kad būtiski jāsniedz palīdzība," viņa skaidroja, norādot, ka tieši nakts laikā tiekot saņemti jautājumi par pašnāvībām. "Vidēji 10% zvanu veic pieaugušie, kuri informē par problēmām, ar kurām saskaras bērni," viņa piebilda.

Tikmēr VBTAI Ģimeņu ar bērniem departamenta direktore Dace Āķe informēja, ka būtiskākais jautājums, kas interesē bērnus un pusaudžus, kuri zvana uzticības tālrunim, saistīts ar attiecību problēmām ar vienaudžiem un draugiem, kā arī vecākiem un pedagogiem. "Otrajā vietā ir vardarbība, tālāk jau interneta drošība, kā arī garīgā un fiziskā veselība," viņa zināja sacīt.

Savukārt "NetSafe Latvia" Drošāka interneta centra vadītāja Maija Katkovska informēja, ka uzticības tālruņa tīkls Eiropā ļauj Latvijas speciālistiem iepazīties ar aktuālajām tēmām bērniem un jauniešiem Eiropā. Īpaši liels pieaugums ir saistīts ar pazemojumiem un personas privātuma pārkāpumiem interneta vidē. Kā liecina aptauja "EU kids online", kas veikta laika posmā no 2013.gada līdz 2014.gadam, tikai viena ceturtā daļa no bērniem pēc palīdzības vēršas pie vecākiem, tādēļ īpaši nozīmīgi ir uzturēt bērnu un pusaudžu uzticības tālruni.

"Uzticības tālrunis ir ieguvis savu uzticību kā garants," viņa piebilda.

Rieksta-Riekstiņa šorīt intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" jau sacīja, ja līdz 2014.gadam vardarbības kontekstā Bērnu un pusaudžu uzticības tālrunim visbiežāk zvanīja par vardarbību izglītības iestādēs, tad šobrīd attiecība ir mainījusies par sliktu ģimenēm. Viņa arī norādīja, ka zvanu skaits par vardarbību ģimenē ir ļoti palielinājies - tie ir aptuveni 600 zvani gadā. Lūgta skaidrot šādas tendences iemeslus, inspekcijas vadītāja norādīja, ka konkrētu iemeslu grūti nosaukt. "Grūti teikt, vai pasliktinās attiecības ģimenē vai bērni vienkārši vairāk uzdrošinās zvanīt," viņa teica.

Desmit gadu laikā uzticības tālrunis saņēmis 1,6 miljonus zvanu. Ir problēmas, par kurām zvana katru gadu, piemēram, jau minētās attiecības ģimenē, kā arī skolā ar vienaudžiem un ārpus skolas. Tāpat parādās jauna problemātika - atkarības un interneta drošība, skaidroja Rieksta-Riekstiņa.

Lielākajā daļā gadījumu zvanītājiem esot pieticis ar konsultēšanu, bet pieaudzis arī to gadījumu skaits, kad bērns bijis ar mieru pateikt savu vārdu un dzīvesvietu un VBTAI iesaistījusies problēmas risināšanā jau konkrētāk. Tādu gadījumu pērn bijis ap 200.

Bērnu un pusaudžu uzticības tālrunis ir bezmaksas tālruņa līnija, zvanot gan no fiksētā, gan mobilā telefona. Pa uzticības tālruni 116111 palīdzību un atbalstu var meklēt visu diennakti.

Svarīgākais