Mūsdienu Latvijā līdz šim tikai trīs gadus ir bijusi situācija, kad jaunu automobiļu tirgus ir audzis straujāk par lietotu. Pirmo reizi tas notika 2007. gadā, kad ekonomika trakoja, naudas bija daudz un daudzi varēja atļauties iegādāties jaunu auto. Paradoksāli, bet nākamā reize bija uzreiz pēc tam, 2008. un 2009. gadā, pašā krīzes sākumā. Arī pagājušajā gadā lietotu automobiļu tirgus samazinājās.
2015. gadā Latvijā pirmo reizi ir reģistrēti 48 853 lietoti auto, kas ir par 2% mazāk nekā gadu iepriekš. Turklāt gada otrajā pusē bija vērojams samazinājums pat par 5 procentiem, liecina Auto asociācijas aplēses.
«Ir skaidrs, ka kaut kas notiek. Tam ir kaut kādi iemesli, un tie, visticamāk, ir vairāki. Pirmkārt, ņemot vērā, ka ir samazinājies 5–7 gadus veco auto segments, bet nav būtiski pieauguši jaunu un vecāku auto segmenti, varam secināt, ka vismaz daļa šīs auditorijas, ir atradusi iespējas un iegādājusies jaunu automobili. Tas ir ļoti ticami, sevišķi ņemot vērā ļoti atraktīvus un pastāvīgus piedāvājumus jaunu automobiļi tirgū. Otrkārt, no Latvijas turpina aizbraukt iedzīvotāji, un tas noteikti atstāj iespaidu arī uz auto patēriņu. Treškārt, Valsts ieņēmumu dienests sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju un Auto asociāciju ir veicis ievērojamu darbu krāpniecisku darījumu identificēšanā un izskaušanā lietotu automobiļu tirdzniecībā Latvijā. Darbs ir tikai pašā sākumā, ir lietas, kas ir jau izdarītas, un ir vairākas labas iestrādes, kas tiks virzītas 2016. gadā. Ar to visu gribu teikt, ka noteikti ir sācis samazināties arī krāpniecisko darījumu apjoms. Ceturtkārt, es ticu, ka mūsu patērētājs ir kļuvis gudrāks un daudz mazāk uzraujas uz nezināmas izcelsmes un zemas kvalitātes auto,» secināja Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.
Pēc Auto asociācijas aplēsēm, Latvijā pirmo reizi ievesto auto vidējais vecums nemazinās. Šai ziņā arī pagājušajā gadā situācija ir pasliktinājusies, jo ir pieaudzis īpatsvars vecuma segmentam virs 11 gadiem. «Šī vecuma segmenta pieaugums palielinājies gan pamatā uz 8 līdz 10 gadu vecu transportlīdzekļu reģistrāciju skaita samazinājumu, kas skaidrojams ar tautā iemīļotu automobiļu vecuma pieaugumu un to automātisku pāriešanu citā vecuma segmentā. Rezultāts – ir pieaudzis pirmo reizi reģistrēto automobiļu vidējais vecums,» skaidro Auto asociācijas projektu vadītājs Pēteris Rubulis.
2015. gadā auto ar dīzeļdzinējiem ir turpinājuši savu uzvaras gājienu, sasniedzot 81% tirgus daļu no visiem pirmo reizi reģistrētajiem lietotajiem automobiļiem. Nedaudz ir samazinājies jau tā niecīgais ar sašķidrinātās gāzes iekārtām aprīkoto automobiļu imports. Procentuāli maznozīmīga, bet pozitīva tendence 2015. gadā ir 100% elektrisku un CO2 neemitējošu lietotu transportlīdzekļu importa turpināšanās – reģistrēti 14 šādi transportlīdzekļi (Tazzari Citysport EM1 (5), Renault Fluence (1), Citroen CZero (2), Nissan Leaf (2), Nissan E NV200 (1), Tesla Model S (1), Think City (1) un viena Latvijā par elektromobili pārbūvēta 2004. gada Mazda RX8). Šogad ir reģistrēti arī 123 transportlīdzekļi, kas ir vecāki par 30 gadiem un var pretendēt uz vēsturiska spēkrata statusu.
Pērn arī juridiskās personas iegādājās nedaudz vairāk auto nekā gadu iepriekš. 2015. gadā tādi bija 19% no visiem darījumiem, kamēr gadu iepriekš – 15%, bet vēl pirms gada – tikai 9%. Juridiskām personām ir ļoti svarīga loma autoparka attīstībā, jo tās iegādājas jaunākus, labākas kvalitātes automobiļus un to izvēle ir daudz racionālāka. Bez tam uzņēmumiem ir svarīgi, lai automobilim būtu saprotami izcelsmes dokumenti, iespējams arī maksājums ar pārskaitījumu, kas viss kopā vairo darījumu caurspīdīgumu.
Lietotu auto Top 5
Marka un tirgus daļa (%)
VW 17%
Volvo 14%
Audi 13%
BMW 11%
Opel 9%
Avots: Auto asociācija