Senioru pieredze, prasmes un zināšanas var būt nozīmīgas, diemžēl nereti viņi izvēlas dzīvot sociāli izolēti un uzskata, ka nespēs neko piedāvāt citiem, jo viņiem nepiemīt īpašas prasmes.
Lai vecāka gadagājuma cilvēkiem mazinātu sociālās atstumtības risku un veicinātu aktīvāku dzīvesveidu, Rīgā tiek veidots zvanu centrs senioriem, kurā darbosies paši seniori. Aktīvākie tādējādi varēs veikt brīvprātīgo darbu un palīdzēt citiem, bet tie, kam nepieciešams atbalsts vai palīdzība, varēs to saņemt.
Zvanu centra brīvprātīgie darbinieki atbildēs uz citu senioru, kam nepieciešams atbalsts un uzklausīšana, zvaniem. Bieži vien cilvēkam vajag tikai izrunāties, lai nejustos vientuļš un lieks. Rīgā tādu ļaužu ir daudz. Pirms projekta Būsim aktīvi! Vecāka gadagājuma cilvēku sociālās izolētības mazināšana caur brīvprātīgo darbu Igaunijā, Latvijā un Somijā uzsākšanas Rīgā tika aptaujāti 300 vecāka gadagājuma iedzīvotāju vecumā virs 60 gadiem. Apmēram puse aptaujāto kā iemeslus tam, kāpēc nevēlas kļūt par brīvprātīgajiem, norādīja intereses trūkumu, nogurumu un vēlmi atpūsties, laika trūkumu vai neatbilstošu veselības stāvokli. Seniori arī sacījuši, ka nekad nav saņēmuši brīvprātīgā darba piedāvājumus vai uzskatījuši, ka viņiem nepiemīt īpašas prasmes. Vairākums jeb 68% respondentu no tiem, kuri nevēlas iesaistīties brīvprātīgo aktivitātēs, atzina, ka nevēlas iesaistīties arī citās senioriem paredzētās aktivitātēs.
Projekta koordinatore Rīgas domes Labklājības departamenta galvenā speciāliste Aija Vecenāne saka: «Mūsu mērķis ir veicināt aktīvu dzīvesveidu senioriem. Cilvēki jūtas vientuļi, bet neapzinās, ka var justies noderīgi. Zvanu centra izveide ir viena no projekta Būsim aktīvi! sastāvdaļām. Zvanu centra izveide ir ļoti inovatīva ideja, jo pārējās projekta dalībvalstīs – Somijā un Igaunijā – zvanu centra nebūs. Šo valstu pilsētās Pērnavā un Turku paredzēts veidot mājaslapas par brīvprātīgo darba iespējām.»
Aptauja liecina, ka pašlaik brīvprātīgajā darbā ir nodarbināti tikai 4,4 procenti Rīgas senioru, bet Somijas pilsētā Turku tādu ir trešā daļa no visiem vecāka gadagājuma cilvēkiem. Tāpēc Rīgā ir svarīgi seniorus motivēt kļūt aktīvākiem. Zvanu centrs tiek veidots gan tālab, lai brīvprātīgo darbā iesaistītu aktīvākos, gan tālab, lai sniegtu informāciju par brīvprātīgo darbu un kultūras un atpūtas iespējām Rīgā, kā arī, lai vientuļie cilvēki varētu parunāties ar sava vecuma sarunbiedru un būtu iespējams noskaidrot, kādas problēmas, pēc viņu domām, vajadzētu palīdzēt risināt. A. Vecenāne sola, ka aktīvākajiem zvanu centra brīvprātīgajiem būs iespēja apmeklēt praktiskas nodarbības bez maksas. Seniori, kuri darbosies zvanu centrā, būs apmācīti un informēti par Rīgas pašvaldībā notiekošajām aktivitātēm. Tas īpaši noderēs tiem, kuri neprot apieties ar datoru un iegūt informāciju internetā vai kuriem ikdienā nav iespējas uzzināt šo informāciju. Aptaujas dati gan liecina, ka vairāk nekā 60 procentiem senioru mājās ir dators un viņi ikdienā to izmanto.
Šo projektu līdzfinansē Centrālā Baltijas jūras reģiona programma 2014.–2020. gadam.
UZZIŅAI
Plānots, ka zvanu centrs sāks darbu 8. februārī. Pašlaik plānotais projekta ilgums – līdz septembra beigām.
Tālruņu numuri, uz kuriem varēs zvanīt darba dienās no pulksten 10 līdz 14: 20224913, 29438355, 25643438. Šie nebūs paaugstinātas maksas zvani, maksa par zvanu – pēc operatora noteiktā tarifa. Ja nepieciešams, senioram atzvanīs.
Pieteikties brīvprātīgo darbam zvanu centrā var, piezvanot uz Labklājības departamenta bezmaksas informatīvo tālruni 80005055. Zvanu centra brīvprātīgajam darbiniekam jāzina latviešu un krievu valoda.