NRA PĒTA superakcijas veikalos: Solīts makā nekrīt

© NRA

Tirdzniecības centri un veikali, solot lielas atlaides, pašlaik pircējus vilina ar superakcijām, dižpārdošanām, lielpārdošanām, vispārdošanām un citiem jaunvārdiem. Neatkarīgā, veicot pētījumu, secināja, ka reklāmās solītā dižā atlaide bieži vien ir tikai dažos tirdzniecības centra veikalos un dažkārt tikai vienai vai divām precēm no visa sortimenta.

Janvārī, kad iepirkšanās drudzis ir atslābis, veikali pircējus mēģina vilināt ar atlaidēm. Reklāmas plakāti Rīgas ielās vēsta, ka šobrīd Galactico tirdzniecības centros Alfa, Origo, Galerija Centrs, Mols un Dole norisinās izpārdošana līdz 70%, arī Rīga Plaza ziemas izpārdošanai sola līdz 70% lielu atlaidi. Elkor Plaza piedāvā sezonas izpārdošanu ar 60%, Stockmann – izpārdošanu ar 30% atlaidi. Euronics ir uzsācis noliktavas tīrīšanu, preces pārdodot ar atlaidi līdz 50%.

Mega atlaide dažām precēm

Lai pārliecinātos, cik patiesas ir solītās atlaides, Neatkarīgā devās uz Galeriju Centrs, ielūkojoties katrā no tajā esošajiem 69 veikaliem un taujājot pārdevējiem, cik precēm ir 70% atlaide. Izrādījās, ka preces ar 70% atlaidi bija atrodamas tikai 8 veikalos. Crop Town pārdevējas apgalvoja, ka 70% atlaide ir pusei preču, Mohito šādu atlaidi piemērojis 30% preču. Veikalā Change ar 70% atlaidi varēja nopirkt 15% no sortimenta, Tele2 – aptuveni 200 preču, Ns King un S. Oliver – 100 preču, Orange – vienu preci. Savukārt Euronics veikalā vienai precei bija 75% atlaide. Pārdevēju teikto par preču daudzumu, uz kurām attiecas atlaides, Neatkarīgā nepārbaudīja, proti, nepārskaitīja, vai tiešām atlaide ir, piemēram, katrai otrajai precei tajos veikalos, kuros pārdevējas apgalvoja, ka akcija attiecas uz pusi preču. Tomēr atsevišķos gadījumos radās sajūta, ka preču ar atlaidēm nav tik daudz, cik teikts.

Sešu veikalu pārdevējas, minot 70% atlaidi, lietoja vārdu «līdz», kas atstāj visai plašas iespējas variēt ar atlaižu lielumu. Pārējos veikalos labākajā gadījumā daļai preču bija 50% vai 30% atlaide. Pāris veikalos pārdevējas nezināja vai nevēlējās atklāt atlaižu lielumu un akcijas preču daudzumu.

Arī uzraksts veikala 4 Room skatlogā Cēsu ielā (Rīgā) vēsta, ka atlaides ir līdz 80%, taču īstenība šāda atlaide ir tikai divām lampām.

Akciju un izpārdošanu karuselis, kurā pircēji tiek ierauti, solot 30%, 50%, 70% un 80% atlaides, Latvijā nav nekas neparasts, taču nereti no reklamētām atlaidēm čiks vien ir. Ar 1. janvāri ir stājušās spēkā jaunās Patērētāju tiesību aizsardzības centra vadlīnijas preču un pakalpojumu cenu norādīšanai. Tajās skaidri noteikts, kādos gadījumos tirgotājs drīkst izmantot vārdu «izpārdošana» vai līdzīgas nozīmes vārdu, proti, tikai tajos gadījumos, ja tā attiecas uz visu preču vai norādītās daļas izpārdošanu, un par augstāko atlaidi ir jābūt piedāvātiem vismaz 10% no attiecīgā preču klāsta vai arī jānorāda preču skaits, uz kurām attiecas lielā atlaide. Pēc Neatkarīgās aplēsēm, šai jaunajai vadlīnijai Galerijā Centrs atbilda vien četri veikali, kuros 70% atlaide pārsniedza 10% no kopējā preču sortimenta.

Pircēju skaitītāji

Kaut gan kliedzošo 70% reklāmas vilināti, pircēji ieiet veikalos, tas vēl nenozīmē, ka tiks izdarīts pirkums, jo arī pircēji kļūst arvien zinošāki un viņus nevar tik viegli apmānīt. Iespējams, reklāmas izkārtnes bez pienācīga seguma kalpo tam, lai paaugstinātu veikalu apmeklētības rādītājus.

Atsevišķos veikalos pie ieejas ir uzstādīta ierīce, kas fiksē dienas laikā ienākušo pircēju skaitu. Pārdevējam dienas beigās šis skaitlis ir jāfiksē un jānorāda dienas pārskatā. Tas parāda, cik veikals ir iecienīts, kāda ir tā apmeklētība un to, cik efektīvi strādā pārdevējs. Piemēram, ja dienas laikā ir ienākuši 300 cilvēki, bet reāli kaut ko nopirkuši tikai 10, veikala īpašnieks var prasīt no pārdevēja, lai tas labāk pilda savus pienākumus.

Veikali akcijas plāno paši

Lai gan reklāmas plakāti vēsta par izpārdošanām dažādos iepirkšanās centros, ne visi veikali šajos centros vienmēr arī atbalsta šādas akcijas. Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Bite Neatkarīgajai stāstīja, ka visos Rimi veikalos regulāri tiek īstenotas dažādas mārketinga kampaņas, no kurām pazīstamākās ir Tudiš-pīp un Mamuti. «Tā kā Rimi sortimentā ir arī dažādas sezonas preces, kas nav pārtika, piemēram, ziemas sezonā – ziemas apģērbi, slidas un citas nepārtikas preces, tad tradicionāli, kad visā tirgū notiek sezonas apģērbu, apavu un sporta preču izpārdošana, arī Rimi atbilstoši tendencēm piedāvā pircējiem iegādāties dažādas sezonas nepārtikas preces ar lielākām atlaidēm. Sezonas preču izpārdošanu laikā, kā arī Ziemassvētkos, Jāņos un Lieldienās Rimi un dažādu tirdzniecības centru mārketinga aktivitātes ir līdzīgas, tomēr Rimi pamatā plāno mārketinga aktivitātes sava tīkla ietvaros un atsevišķos gadījumos īpaši atbalsta arī lielās tirdzniecības centru kampaņas, piemēram, iepirkšanās naktis. Šobrīd Rimi, kas atrodas Galerijā Centrs. ziemas sezonas izpārdošanas ietvaros piedāvājam pircējiem iegādāties apģērbus, apavus, cimdus, šalles un cepures ar 50% atlaidi, kā arī dažādas citas preces. Tuvāko nedēļu laikā izpārdošanas atlaides kļūs vēl lielākas,» solīja I. Bite.

Ieteikumi patērētājam

  • Pārliecinieties, vai īpašais piedāvājums ir patiešām īpašs! Esiet vērīgi un draudzējieties ar matemātiku! Pārliecinieties par atlaides apjomu – dažkārt īpašās cenas vai krāsainās atlaižu birkas nozīmē vien dažu centu atšķirību.
  • Esiet droši, ka tā ir īstā prece, kurai ir atlaide. Ja izvēlaties īpašā piedāvājuma preces, pārliecinieties, ka groziņā esat ielikuši tieši to, kurai ir atlaide, nevis blakus esošo. Gan īpašā piedāvājuma preces, gan regulārā piedāvājuma preces bieži vien ir novietotas vienuviet – salīdziniet tās pēc nosaukuma un koda!
  • Izmantojiet lielveikalā pieejamos svītru kodu skenerus.
  • Esiet uzmanīgi ar dažādiem superpiedāvājumiem! «Divi par vienu cenu», «Pērc trīs, maksā pusi no otrās preces vērtības» u. c.
  • Labākā cenu salīdzināšanas metode – mērvienības cenas (cena par l kg)
  • Esiet īpaši vērīgi, ja cenu zīmē norādītas vairākas cenas ar (bez) lojalitātes karti, apjoma cenas u. c.
  • Pie kases sekojiet līdzi katrai pārdevēja noskenētās preces cenai un piešķirtajai atlaidei.
  • Pirms izejat no veikala, ielūkojieties čekā, vai atspoguļotās cenas atbilst plauktā norādītajām.

Avots: PTAC



Latvijā

Jebkura Krievijas agresija pret NATO dalībvalsti tai izmaksās ļoti dārgi, Latvijas Ārpolitikas institūta (LĀI) rīkotajā diskusijā "Veidojot aizsardzības un drošības nākotni" uzsvēra Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Andžejs Viļumsons.