Noticis pirmais Latvijas YouTube slavenību burziņš
 
Lattelecom organizētajā Latvijas YouTube zvaigžņu meetup satikās populārākie YouTube video veidotāji un viņu sekotāji. Jaunieši runāja par to, ko nozīmē dzīve internetā, tostarp, kā sadzīvot ar negatīviem komentāriem, zvaniem un vēstulēm no svešiniekiem, un cik nozīmīgs ir vecāku un draugu atbalsts ©Publicitātes foto

Sociālā vietne YouTube ir palīdzējusi daudziem cilvēkiem pasaulē kļūt slaveniem, pulcējot pat miljoniem sekotāju savam izveidotajam kanālam. Arī Latvijā ir daudzas YouTube zvaigznes, kuru internetā publicētajiem video ikdienā seko līdzi vairāki desmiti tūkstoši cilvēku. YouTube popularitāte un abonentu skaits viņu radītajam izklaidējošajam vai informatīvajam saturam turpina palielināties.

Latvijā populārākās YouTube personības publicē video par jauniešiem aktuālām tēmām (mode, pasākumi, skolas dzīve u. c.), atbild uz fanu jautājumiem, kā arī ar video starpniecību sniedz padomus un dalās savās pārdomās. Zināmākajām YouTube personībām ir teju 30 tūkstoši sekotāju. Un viņu pulkam ir tendence pieaugt.

Ja daudzviet pasaulē jūtūberi rīko regulāras tikšanās, domu apmaiņas arī realitātē, tiekas klātienē ar saviem faniem, tad Latvijā līdz šim katrs rosījās samērā savrupi. Tāpēc Lattelecom nolēma savest kopā populārākos YouTube video veidotājus, lai ne tikai savstarpēji iepazītos, bet arī pārrunātu drošas uzvedības pamatnosacījumus, darbojoties virtuālajā vidē.

«Latvijā internetu bērni aktīvi izmanto jau no sešu gadu vecuma, savukārt no 10 līdz 14 gadiem to dara vairāk nekā 80% jauniešu. Tāpēc sapulcinājām Latvijas populārākās YouTube slavenības, kas ar drošības jautājumiem virtuālajā realitātē saskaras teju katru dienu. Ir vērts pārzināt pamatnosacījumus, lai interneta vide to lietotājiem būtu droša,» stāsta Lattelecom Korporatīvās attīstības dienesta biznesa attīstības direktors Arvils Kupris.

Pieredzes stāsti

Tikšanās reizē jaunieši runāja par to, ko nozīmē dzīve internetā, tostarp, kā sadzīvot ar negatīviem komentāriem, zvaniem un vēstulēm no svešiniekiem, un atklāti stāstīja par pieļautajām kļūdām un iegūtajām mācībām. Piemēram, Sindijalo norādīja, ka savos interneta video nekad nav filmējusi mājas apkārtni vai adresi, lai cilvēki nezina, kur viņa dzīvo. Turpretī NataliesFaces atzina, ka savulaik pieļāvusi šādu kļūdu, filmējot video savas mājas rajonā: «Kaut kādi cilvēki mani atrada un sūtīja biedējošas bildes. Tas bija drausmīgi, un es nekad tādu muļķību vairs nepieļaušu.» Bet Makeuparevelinu sacīja, ka savu telefona numuru mainījusi jau trīs reizes: «Tagad manu personisko telefona numuru zina vienīgi ģimene un trīs labi draugi. Darbošanās internetā ātri iemāca atšķirt īstus draugus no liekuļiem. Tāpēc ir svarīgi šajā vidē uzaudzēt biezu ādu un atšķirt vērtīgu kritiku no prastām negācijām, kas pēc tam noder arī tālāk dzīvē – skolā, darbā, jebkur!» Savukārt Dorothea TV secina: «Internetā var labi novērot, ka anonīmiem komentāriem parasti vispār nav satura. Taču konstruktīvus komentārus vienmēr izlasu un ņemu vērā, pat ja tā ir kritika. Tie man palīdz augt un kļūt labākai.»

A. Kupris pēc tikšanās ar jauniešiem secina, ja gados jaunie cilvēki vismaz elementārākās drošas uzvedības normas pārzina, taču tik un tā dažreiz par tām piemirst, tāpēc vēlreiz šos drošības elementus atgādināt nekad nenāk par skādi. «Internetam nenoliedzami ir daudz ieguvumu, tas var būt labs palīgs mācībās, darbā. Taču, protams, pastāv arī dažādi riski, tāpēc pasākumā vēlējāmies tos atgādināt, lai jaunieši interneta vidē vairāk rūpētos par savu un citu drošību.»

Drošas uzvedības pamatnosacījumi

Viens no svarīgākajiem drošas uzvedības noteikumiem – nepublicēt savu telefona numuru, mājas adresi, nekādu citu sensitīvu informāciju par sevi, kuru kāds var ļaunprātīgi izmantot. «Jauniešu vidū ir aktuāla apmaiņa ar bildēm, parādot, ko mēs darām, kā izskatāmies. Pirms bildes tālākas izplatīšanas vajadzētu vēlreiz pārdomāt, vai tam nebūs negatīvas sekas, ja kāds cits to pārpublicēs. Tāpat ir jāpadomā, kā es pats izpaužos interneta vidē, vai manis teiktais neaizvaino kādu, neaizskar kāda tiesības,» skaidro A. Kupris. Ir jārēķinās, ka interneta vidē allaž atradīsies kāds, kas gribēs izgāzt savu žulti, tāpēc ir jāspēj uzaudzēt biezu ādu, lai vārdiskos uzbrukumus, negatīvos komentārus spētu vienkārši ignorēt. Ja cilvēks anonīmo komentētāju viedokļus uztver ļoti personiski un saasināti, labāk tad vispār izvairīties no diskusijām.

A. Kupris stāsta, ka jūtūberu kustība visur pasaulē ir jau ar dziļām saknēm – nomainījušās jau pat paaudzes. Piemēram, Latvijā viens no pirmajiem radītajiem kanāliem bija Atrasts internetā. Kanāls pastāv joprojām, tikai vadības groži nodoti citai personai. «Uz pasaules fona neesam pastarīši. Protams, Latvijas YouTube zvaigznēm nav tik liels sekotāju pulks, taču arī mēs varam būt atpazīstami arī ārpus valsts robežām. Viss atkarīgs no izvēlētās auditorijas. Zinu, ka vismaz viens jūtūbers no Latvijas strādā Krievijas tirgum. Viņa kanāls ir viens no zināmākajiem kaimiņvalstī,» teic A. Kupris.

Viens no savējiem

Kur slēpjas šādu kanālu popularitātes fenomens? «Pirmkārt, jūtūbers, tā teikt, nāk no tautas, līdz ar to viņa sekotāji jūtas daudz tuvāki radītajam saturam. Otrkārt, fani caur komentāriem var kļūt par daļu no satura tapšanas procesa, ietekmēt nākamā video tematiku. Treškārt, video parasti ir kodolīgi, to garums ir aptuveni piecas minūtes. Amerikā gan sāk eksperimentēt ar garākām formām – 10 un 15 minūšu video.»

Viņš ir pārliecināts, ka YouTube kanāli piesaista ne tikai jauniešu auditoriju, bet pamazām aptver visas vecuma grupas. «Manuprāt, šāda veida saturu mēs patērēsim arvien vairāk,» uzsver Lattelecom Korporatīvās attīstības dienesta biznesa attīstības direktors.

Ir plānots, ka nākotnē YouTube satura veidotāju tikšanās varētu notikt atkārtoti. «Šāds pasākums varētu paplašināties, jo saturs tiek veidots ne tikai YouTube, mums ir arī video spēļu streamer. Pieļauju, ka arī šī komūna nav tik ļoti saliedēta un klātienē nav tikušies, lai pārrunātu aktualitātes. Arī viņiem ir jāievēro drošas uzvedības manieres internetā,» piebilst A. Kupris.

Viņš prognozē, ka jūtūberu saime kļūs arvien plašāka un par satura veidotājiem kļūs dažāda vecuma cilvēki. Tāda tendence jau vērojama citviet, bet Latvijā pagaidām šajā nišā vairāk darbojas jaunā paaudze.