Pirmo reizi piecu gadu laikā 95. markas benzīna cena atsevišķās degvielas uzpildes stacijās (DUS) noslīdējusi zem viena eiro jeb 0,70 latiem litrā. Diemžēl tik lēta degviela autobraucējus ilgi nepriecēs – pašreizējo zemo cenu Neste Oil DUS nodrošina akcija Nestiņš, savukārt pēc gadu mijas benzīna cenu vismaz par 3 eirocentiem litrā sadārdzinās akcīzes nodokļa kāpums.
Daudzās Neste Oil degvielas uzpildes stacijās vakar no rīta 95. markas benzīns vairs nemaksāja pat eiro – daļā DUS viena litra cena bija 0,990 eiro, bet atsevišķās uzpildes vietās pat 0,973 eiro. «Laikā pirms Ziemassvētkiem, kad vēl jāpaspēj apdarīt daudz iesākto darbu, sanāk īpaši daudz pārvietoties ar automašīnu. Tāpēc, vēloties iepriecināt klientus, vakar Nestiņa akcijas laikā esam ievērojami samazinājuši degvielas cenas. Daļā Neste Oil DUS Futura 95 benzīna cena ir pat zem viena eiro. Šāds cenu līmenis benzīnam pēdējo reizi bija 2010. gada pašā sākumā,» Neatkarīgajai atzina Neste Latvija mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Ilze Pērkone. Vakar Neste Oil uzpildes stacijās salīdzinoši lēta bija arī dīzeļdegviela un 98. markas benzīns, piemēram, Katoļu ielas DUS Rīgā attiecīgi 0,907 eiro/litrā un 1,013 eiro/litrā.
Arī Statoil Fuel & Retail Latvia apkopotā informācija liecina, ka tik zemas cenas kā šobrīd bijušas pirms pieciem gadiem, kad litrs dīzeļdegvielas maksāja aptuveni 71 santīmu. Savukārt līdz šim dārgākā dīzeļdegviela Latvijā bijusi 2012. gada aprīlī, kad tā maksāja 1,485 eiro jeb 1,04 latu litrā, bet benzīns – 2012. gada martā, sasniedzot 1,409 eiro jeb 0,99 latu atzīmi.
Šogad degvielas cenas augstāko punktu sasniedza vasarā – jūnijā litrs benzīna maksāja 1,239 eiro, savukārt litrs dīzeļdegvielas 1,144 eiro. Kopš tā brīža, sekojot naftas produktu cenu izmaiņām pasaules biržās, vidējās produktu cenas samazinājušās par teju 17 centiem jeb 13% benzīnam un 14 centiem jeb 12% dīzeļdegvielai.
Degvielas cenu kritums veicinājis autovadītāju aktivitāti, kā rezultātā tirgū kopumā par 11% audzis dīzeļdegvielas patēriņš (laika posmā no 2015. gada janvāra līdz septembrim salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pērn). «Latvijas degvielas mazumtirdzniecības tirgus šogad kopumā audzis par 7%, ko īpaši sekmējis straujais dīzeļdegvielas patēriņa pieaugums. Dīzeļdegviela joprojām ir galvenais degvielas veids tirgū – veidojot ap 65% no tā,» uzsvēra Statoil Fuel & Retail Latvia degvielas kategorijas vadītājs Armands Žubulis. Apstājies arī benzīna patēriņa kritums, tam saglabājoties 2014. gadam līdzvērtīgā līmenī. «2014. gadā, salīdzinot ar 2013. gadu, benzīna patēriņš saruka par 3%. Taču šogad, pateicoties pieejamākām cenām, tas ir stabilizējies – iedzīvotāji vairs tik aktīvi nemaina benzīna automašīnas pret spēkratiem ar dīzeļdzinēju vai autogāzes iekārtu,» piebilda A. Žubulis. Eksperts gan atgādina, ka degvielas pārdošanas tendences ietekmē ne tikai cena, bet arī virkne citu faktoru, piemēram, vispārējā ekonomikas izaugsme un ar to saistītā iedzīvotāju pirktspēja, laika apstākļi un sezonalitāte, konkurences apstākļi un citi, tajā skaitā nodokļu slogs. Un šajā ziņā autobraucējiem nav iepriecinošu ziņu. Likuma izmaiņas paredz, ka, sākot ar nākamo gadu, akcīzes nodokļa likme svinu nesaturošajam benzīnam palielinās no 411,21 eiro līdz 436 eiro par 1000 litriem, dīzeļdegvielai no 332,95 eiro līdz 341 eiro par 1000 litriem un sašķidrinātajām naftas gāzēm no 161 eiro līdz 206 eiro par 1000 kilogramiem. Tas nozīmē, ka kopā ar pievienotās vērtības nodokli dīzeļdegviela sadārdzināsies par aptuveni par 1 eirocentu litrā, bet benzīns un autogāze – par 3 eirocentiem litrā.