Tā kā patlaban esot skaidrs, ka uzņēmuma "Pasažieru vilciens" (PV) dīzeļvilcienu modernizācijas projekta realizētājs - pilnsabiedrība "DMU vilcieni" - nav spējis iekļauties līgumā noteiktajos termiņos, sākta alternatīvu scenāriju izstrāde, kas tiks piedāvāta Satiksmes ministrijai (SM), aģentūru LETA informēja PV.
Patlaban scenāriju iespējamie varianti netiek izpausti.
Kā ziņots, Latvijas Televīzijas raidījums "de facto" iepriekš vēstīja, ka PV līdz šā gada beigām tomēr nesaņems par 22 miljoniem eiro modernizētus dīzeļvilcienus un projekta izgāšanās var nozīmēt arī 13 miljonu eiro Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda līdzekļu zaudēšanu, ko savulaik šim projektam piešķīra no iepriekš neveiksmīgi noritējušā jauno vilcienu iepirkuma.
Nu jau apritējuši teju divi gadi kopš PV parakstīja 22 miljonu eiro vērtu līgumu par sešu dīzeļvilcienu modernizāciju. Pirmajam vilcienam bija jābūt gatavam februārī. Bet šobrīd pasažieriem jau bija jābrauc visos sešos modernizētajos dīzeļvilcienos. Taču nav neviena.
Šobrīd sertifikācijas procesu, lai tajos droši varētu pārvadāt pasažierus, ir sācis tikai pirmais no modernizētajiem dīzeļvilcieniem. Šādas pārbaudes būs nepieciešamas vēl pieciem dīzeļvilcieniem, no kuriem tikai daļa ir modernizēta. Līdz ar to piegādātājiem - pilnsabiedrībai "DMU vilcieni", kurā apvienojusies "Daugavpils Lokomotīvju rūpnīca", "Rīgas Vagonbūves rūpnīca" (RVR), kā arī tai un PV piederošais "VRC Zasulauks",- darbu pabeigšanai nepieciešams papildu laiks. "Ja mēs nedaudz palielinātu sertifikācijas apjomu, tad visiem būtu lielāka pārliecība par tā drošumu. Tā vai savādāk viss process būtu pabeigts nākamā gada pirmajā ceturksnī," sola RVR valdes priekšsēdētājs Gatis Kamarūts.
Visiem dīzeļvilcieniem bija jābūt gataviem šogad, lai PV nezaudētu 13 miljonu eiro finansējumu no ES Kohēzijas fonda. Šādā situācijā PV būs jāatrod finansējums citur, savukārt minētos 13 miljonus eiro Finanšu ministrija pārdalīs kādam citam projektam, kas realizēts laikus.
SM amatpersonas pagaidām atsakās publiski apstiprināt, ka 13 miljonu eiro atbalsts vilcieniem ir zaudēts. Tā kā avansa maksājumos izpildītājam ir samaksāti vairāk nekā astoņi miljoni, amatpersonas vēl cer, ka daļu summas tomēr izdotos atgūt no ES fondiem. SM valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš norāda, ka ''ir uzdots PV valdei izvērtēt tehniskos, ekonomiskos un juridiskos, kā arī finanšu aspektus, kādā veidā būtu organizējams darbs, tostarp arī ar Eiropas Komisiju, kas ir piešķīrusi šos finanšu līdzekļus, lai nodrošinātu līdz šim iztērētās naudas attiecināmību, jo daļa procesa ir izdarīta, daļa, protams, nav".
Noslēgtais līgums paredzot arī pilnsabiedrības "DMU vilcieni" atbildību. Jau kopš pirmā nepiegādātā vilciena februārī tiek rēķināta soda nauda. Šobrīd sasniegts tās maksimālais apmērs - 10% no līguma summas, kas ir apmēram 2,2 miljoni eiro. Turklāt ir iespējams, ka pilnsabiedrībai var nākties maksāt arī par zaudēto ES fondu naudu. Tas nozīmētu, ka zaudējumu apmērs un soda nauda kopumā varētu sasniegt pat 15,2 miljonus eiro - lielāko daļu no projekta izmaksām.
Savukārt RVR valdes priekšsēdētājs Kamarūts norāda, ka "mēs esam uzņēmēji, kas šajā projektā jau ieguldījuši vairāk nekā 20 miljonus eiro. Mēs neesam gatavi naudu dāvināt kādam. Kāpēc? Tāpēc, ka arī mums neviens to nav dāvinājis. Liela daļa šo līdzekļu ir piesaistīti, līdz ar to tie ir jāatdod. Ja mēs šobrīd uzdāvinām vilcienus un naudu nesaņemam, tad, visticamāk, šajā brīdī runāsim par to, ka visiem trim uzņēmumiem, kas piedalās procesā, iestāsies maksātnespēja".
RVR valdes priekšsēdētājs Kamarūts iepriekš skaidroja, ka dīzeļvilcienu modernizācija ir aizkavējusies, jo Vācijas kompānija "Voith" nav laikā piegādājusi pasūtīto produkciju, taču patlaban situācija normalizējas - pirmās piegādes ir veiktas un nav pamata uzskatīt, ka Latvija varētu zaudēt ES līdzfinansējumu šajā projektā.