Plāno ieviest bezkontaktu kartes sīkiem norēķiniem

SIA VediCard valdes locekle Indra Kešāne ir pārliecināta, ka bezkontakta karšu risinājumam ir jābūt vienkāršam un lietotājam ērtam, bet pakalpojumu vadības shēmai – saprotamai un caurspīdīgai © F64

Piecas bankas Latvijā – Swedbank, SEB banka, Citadele banka, DNB banka un Norvik banka – sadarbībā ar maksājuma karšu konsultāciju kompāniju VediCard šobrīd izstrādā vienota risinājuma koncepciju, kas nodrošinās plašu bezkontakta karšu pieņemšanu sabiedriskajā transportā, tirdzniecības vietās, skolās un citviet, kur norēķinos tiek izmantotas nelielas naudas summas. Sākotnēji šo risinājumu plānots ieviest sabiedriskajā transportā visā Latvijā, un tas varētu sākt darboties 2017. gadā.

Bezkontakta karte ir maksājumu karte, ar kuru norēķini tiek veikti, pietuvinot to pie nolasīšanas ierīces. Nelielām summām pirkumus var veikt, neievadot kodu.

VediCard valdes locekle, Eiropas maksājumu konsultantu asociācijas vadītāja Ludmila Bērziņa stāstīja, ka bezkontakta karšu būtiskākā priekšrocība ir tā, ka nebūs vajadzīgas īpašas kartes, bet derēs jebkura jau izsniegtā bezkontakta karte (VISA vai MasterCard), līdz ar to kartes lietotājam nebūs nekādu papildu izdevumu vai neērtību.

Pirmie šo pakalpojumu varēšot sākt izmantot sabiedriskā transporta pasažieri, kuri varēs bezkontakta kartes lietot norēķinā par braucienu. Tāpat šī sistēma nodrošinās efektīvu braukšanas maksas atvieglojumu pārvaldību, ļaujot valstij ietaupīt aptuveni piecus miljonus eiro gadā. Savukārt valsts, pašvaldības un pārvadātāji iegūs iespēju efektīvi pārvaldīt atlaižu sistēmu, samazināt skaidras naudas apkalpošanas izmaksas, kā arī nodrošināt veselīgu konkurenci norēķinos par sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Nozares pārstāvji gan jaunajā sistēmā saskata ne tikai priekšrocības. Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš pieļāva, ka, ieviešot šo sistēmu, autotransporta nozare ik gadu pievienotās vērtības nodoklī zaudēs divus miljonus eiro, jo klāt nāks izmaksas, kas iepriekš nav bijušas, piemēram, maksa par transakcijām. Tajā pašā laikā būšot valsts budžeta ekonomija, jo jaunais risinājums ļaus daudz efektīvāk uzskaitīt valsts kompensējamos braucienus.

Noslēdzies atlaižu administrēšanas risinājuma koncepcijas izstrādes posms bezkontakta karšu izmantošanai un bankas izskata potenciālo pakalpojuma sniedzēju piedāvājumus. Interesi par pakalpojumu sniegšanas iespējām un risinājuma nodrošināšanu ir izrādījušas First Data Latvia, Verifone Baltic, Complete Payment Systems un ZZDats. Tiek plānots, ka jaunajai sistēmai bez šķēršļiem varēs pievienoties jebkura banka.



Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais