TEHNOLOĢIJAS: Nameju augstu novērtē profesionāļi un viedokļu līderi

RIX Technologies vadītāja Eva Butāne Neatkarīgajai atzinās – lai gan bijusi pārliecināta par projekta Dokumentu un satura pārvaldības risinājums Namejs nozīmību, saņemot prestižo Latvijas IKT balvu Platīna pele 2015, bijusi patīkami pārsteigta. Taču otrs pārsteigums vēl tikai sekoja – Latvijas Mobilais telefons tieši RIX Technologies izstrādāto mobilo lietotni Rundale Palace atzina par labāko. «Kopš tiek pasniegta Platīna pele, mums katru gadu ir ar ko palepoties,» atklāja E. Butāne. RIX Technologies 2012. gadā saņēma Platīna peli par elektronisko iepirkumu sistēmas pilna apjoma funkcionalitātes ieviešanu, bet citos gados LIKTA atzinības rakstus un diplomus, kas liecina, ka uzņēmums katru gadu bijis starp šīs balvas nominantiem un tā izstrādātie projekti vienmēr ir augstu novērtēti © F64

Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) gadskārtējā konferencē, kurā tika pasniegta Latvijas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas nozares prestižā balva Platīna pele 2015, akciju sabiedrības RIX Technologies veikums tika novērtēts dubultatzinīgi.

Par veiksmīgāko e-paraksta integrācijas risinājumu žūrija nosauca RIX Technologies izstrādāto dokumentu un satura pārvaldības risinājumu Namejs, savukārt Latvijas Mobilais telefons (LMT) uzņēmumam pasniedza speciālbalvu par mobilās lietotnes Rundale Palace izstrādi. Tā piedāvā izzināt Rundāles pili no Aizspogulijas, kas ir kā alternatīvs skats uz 12 pils interjeriem ar tās direktora Imanta Lancmaņa video stāstījumu. Platīna peles 2015 pretendentus šogad vērtēja LIKTA, Izglītības un zinātnes ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Satiksmes ministrijas, Lattelecom, Latvijas Mobilā telefona, Microsoft Latvia, Tilde, Latvijas Valsts radio un televīzijas centra autoritātes un citi.

Namejs attīstās un pielāgojas

RIX Technologies vadītāja Eva Butāne Neatkarīgajai stāstīja, ka uzņēmumam dokumentu vadības sistēmu izstrādē pieredze ir jau kopš 2003. gada. Un kopš tā laika nemitīgi ir mainījusies un attīstījusies gan IKT vide, gan arī lietotājs un tā prasības. «Sākumā bija prasības izveidot pēc iespējas vienkāršāku sistēmu, lai varētu sastrukturēt dokumentus, bet tagad galvenā virzība ir centralizācijas un biznesa procesu vadības virzienā, tas ir, ka vienā instalācijā var strādāt vairākas iestādes – operatīvi sadarboties, apmainīties ar dokumentiem, kopīgi strādāt pie viena dokumenta izveides. Vēl pirms pieciem gadiem šķita neticami dokumentus parakstīt mobilajā telefonā. Šodien tā ir realitāte. Namejs Enterprise, kas ir uzņēmuma satura un dokumentu pārvaldības risinājums lielām un teritoriāli sadalītām organizācijām ar plašu filiāļu tīklu visā Latvijā un ārpus tās, lielu darbinieku skaitu, kā arī lielu apstrādājamo datu apjomu, ir galvastiesu pārāka par iepriekšējo versiju, kas, jāsaka, arī sevi ir ļoti labi pierādījusi,» atklāja E. Butāne.

Piedaloties LIKTA konkursā, RIX Technologies ar risinājumu Namejs startēja gan kā projekta izstrādātājs, gan arī kā tā ieviesējs. Tas, ka izstrādātāji paši rūpējas par savas sistēmas palaišanu tautās, ir viena no šīs sistēmas priekšrocībām, jo, saglabājot atgriezenisko saiti ar klientu, iespējams pielāgot Nameju katra klienta vajadzībām. Kā Neatkarīgajai skaidroja a/s RIX Technologies komercdirektore Vita Viese, pats lietotājs vislabāk zina, kādai ir jābūt dokumentu apritei katrā konkrētā gadījumā. RIX Technologies uzdevums ir sakārtot sistēmu tā, lai tā strādā atbilstoši katra klienta biznesa procesiem, padarot dokumentu apriti vienkāršu, saprotamu, iespēju robežās automatizējot procesu, piemēram, piedāvājot multiuzdevumu apstrādes iespējas, bet reizē arī nodrošinot maksimālu uzticamību un drošību.

Sistēmā integrēts e-paraksts

Namejs nodrošina dokumentu dzīves cikla aprites atbalstu, iekļaujot elektroniski parakstītu dokumentu saņemšanu, pārbaudi, apstrādi, kā arī sagatavoto dokumentu elektronisku parakstīšanu ar eparakstu, ko nodrošina Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs.

«E-parakstīto dokumentu sagatavošanai nepieciešamais laiks un izmaksas ir vairākkārt mazākas nekā papīra dokumentu gadījumā: nav nepieciešams papīrs, drukas materiāli, iekārtu resursi, pasta izdevumi. Vadoties no pētījuma, kas tika veikts pirms pāris gadiem, rezultātiem, tika secināts, ka viena papīra dokumenta sagatavošana izmaksā 4,92 eiro, bet elektroniski parakstīta – 2,12 eiro, var aprēķināt, elektroniski parakstot 157 474 dokumentus (tieši tik daudz dokumentu ir eparakstīti Nameja sistēmā), lietotāji un valsts kopumā ir ietaupījuši aptuveni 441 tūkstoti eiro. Turklāt papīra dokumentu sagatavošanas izmaksas aug ar katru gadu,» sacīja E. Butāne.

Līdzās izdevīgumam Nameja lietotāji novērtē arī šī risinājuma ērtumu. Namejā var viegli sekot līdzi dokumentu apritei un pieņemtajiem lēmumiem, redzēt termiņus, kad darbs ar dokumentu pabeidzams. Turklāt to iespējams izdarīt attālināti – no mobilās ierīces, kas īpaši svarīgi ir vadītājiem, kuriem bieži vien ir nepieciešamība strādāt ar dokumentiem un pieņemt lēmumus operatīvi, atrodoties ārpus biroja. Šie aspekti, kā arī iespēja Nameju pielāgot katra klienta vajadzībām un lietotāju prasmju izaugsme veicinājusi arī eparakstīto dokumentu pieaugumu. 2008. gadā, izmantojot sistēmu Namejs, eparaksts tika izmantots tikai 58 reizes, savukārt 2015. gadā elektroniski parakstīto dokumentu skaits ir sasniedzis vairāk nekā 157 tūkstošus vienību.

Nākotnes izaicinājumi

Nameju dokumentu aprites uzturēšanai šobrīd izmanto 39 pašvaldības, ministrijas un valsts iestādes, kā arī uzņēmumi, to starpā vairākas lielas slimnīcas, faktiski risinājums sevi pierādījis kā funkcionāli konkurētspējīgs dažādās nozarēs.

«Konkurence dokumentu vadības sistēmu piedāvājumā ir milzīga. Latvijā līdzīgus risinājumus piedāvā gan vietējie, gan ārvalstu uzņēmumi. Tāpēc jo lielāks prieks par Nameja lietotājiem – vairāk nekā 16 tūkstošiem, kuru darba dienu atvieglo mūsu risinājums, un paldies viņiem par uzticību! Nameja lietotāji un ieguvēji var būt arī Latvijas iedzīvotāji, kam ir pieejams elektroniskais paraksts, jo ikkatrs no mums var elektroniski parakstīt dokumentu ar drošu elektronisko parakstu un iesniegt to valsts iestādei vai uzņēmumam elektroniskā formā, bez savas fiziskās klātbūtnes. Un tas tiesiski šodien ir pielīdzināts papīra dokumentam. Nameja veiksmes noslēpums ir tā vienkāršība lietošanā vienlaikus ar komplekso un sarežģīto funkcionalitāti tās pamatā,» sacīja E. Butāne.

Viņa zināja stāstīt, ka viena no tuvākās nākotnes tendencēm ir plašākas publiskās pārvaldības dokumentu integrācijas vides izmantošana, kuras funkcionalitāte ir elektronisks analogs ierakstītai vēstulei, ko sūta pa pastu. Šajā risinājumā viena sistēma nosūta dokumentu otrai sistēmai. Reģistrējot tā saņemšanu, šai darbībai ir tāda pati nozīme kā parakstam par ierakstītas vēstules saņemšanu. Viens no valsts nākotnes plāniem ir arī projekts par iedzīvotāju elektroniskās pasta adreses ieviešanu, kas nozīmē to, ka jebkuram nosūtītājam būs svarīgi izsūtīt elektroniski parakstītus dokumentus no sakārtotas un kontrolējamas elektroniskās vides, ko arī piedāvā Namejs.

Neraugoties uz sasniegumiem, šis IT uzņēmums un Namejs attīstībā neapstāsies. Tā kā RIX Technologies sekmīgi darbojas vairākos zinātniski pētnieciskos projektos, uzņēmums ir gatavs arī tālākiem izaicinājumiem, ko neizbēgami nesīs nākotne – liela apjoma datu apstrāde, uzglabāšana un arhivēšana.

«Nākotnē viennozīmīgi plānojam Nameja attīstību, rūpējoties par tā konkurētspēju tirgū – gan tehnoloģiskā, gan funkcionālā ziņā. Gan valsts, gan arī vadošās nozares asociācijas LIKTA deklarētais mērķis ir bezpapīra dokumentu aprite. Tāpēc Namejam noteikti ir jāaug līdzi laikam un jaunākajām tendencēm. Pateikt, kā IKT nozare būs attīstījusies pēc pieciem gadiem, šobrīd ir grūti. Mūsu kā izstrādātāju uzdevums ir sekot līdzi tendencēm un piedāvāt tirgū jaunus, progresīvus risinājumus,» uzsvēra E. Butāne.

UZZIŅAI

Ieguvumi, izmantojot Nameju ar integrētu e-parakstu:

• līdzekļu ekonomija – samazinās papīra dokumentu sagatavošanas izdevumi, nav nepieciešami transporta vai pasta pakalpojumi;

• laika ekonomija – edokumenta sagatavošanai nepieciešamās veidlapas ir pieejamas elektroniski, un edokumentu nogādāšana un saņemšana notiek tūlītēji;

• lietošanas ērtums – edokumentus iespējams parakstīt un nosūtīt jebkurā diennakts laikā, neatrodoties iestādē vai birojā;

• vides aizsardzība – tiek veicināta ekonomiska resursu izmantošana.

Nameja nozīmīgākie klienti

• 39 pašvaldības

• Zemkopības ministrija un tās pakļautībā esošas iestādes

• Valsts ieņēmumu dienests

• Ekonomikas ministrijas iestādes – Konkurences padome, Būvniecības kontroles valsts dienests, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs

• Valsts reģionālā un attīstības aģentūra

• Austrumu slimnīca

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais