Autovadīšanu sadārdzinās nodokļu izmaiņas

© F64

Pieaugot akcīzes nodoklim, nākamgad dārgāk būs jāmaksā par degvielu. Arī uzņēmējiem jārēķinās, ka pieaugs autoparka uzturēšanas izmaksas, jo nākamgad par 7,4% tiks palielināta uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likme.

Savukārt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) priekšnodokļa atskaitīšanu par vieglo pasažieru automašīnu iegādi un uzturēšanas izdevumiem varēs veikt vien 50% pašreizējo 80% vietā. Visas šīs izmaiņas ir saistītas ar valsts budžeta vajadzībām. Īstenojot šīs ieceres, valsts budžets kopumā varētu papildināties par 14,5 miljoniem eiro.

Likuma izmaiņas paredz, ka, sākot ar nākamo gadu, akcīzes nodokļa likme svinu nesaturošajam benzīnam palielinās no 411,21 eiro līdz 436 eiro par 1000 litriem, dīzeļdegvielai no 332,95 eiro līdz 341 eiro par 1000 litriem un sašķidrinātajām naftas gāzēm no 161 eiro līdz 206 eiro par 1000 kilogramiem. Tas nozīmē, ka kopā ar pievienotās vērtības nodokli (PVN) dīzeļdegviela sadārdzināsies par aptuveni par 1 eirocentu litrā, bet benzīns un autogāze – par 3 eirocentiem litrā.

Nākamgad saskaņā ar likuma grozījumiem uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa (UVTN) likmes tiek paaugstinātas par 7,4 procentiem. Nodokļa likmju aprēķinam piemērots patēriņa cenu indekss, rezultātu noapaļojot līdz veseliem eiro.

Īsi pirms valsts budžeta apstiprināšanas Saeimā galējā lasījumā parādījās ideja mainīt ierobežojumu lielumu uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu iegādes un uzturēšanas PVN priekšnodokļa atskaitījumiem. Finanšu ministrija uzskata, ka faktiskā uzņēmumu vieglo pasažieru automašīnu izmantošana privātajām vajadzībām ir daudz lielāka nekā 20% un varētu veidot apmēram 50%. Šī ideja guva atbalstu, un, sākot ar nākamo gadu, noteikts priekšnodokļa atskaitīšanas ierobežojums par vieglo pasažieru automašīnu iegādi un uzturēšanas izdevumiem 50% apmērā.

Biedrība Auto asociācija uzskata, ka nodokļi nedrīkst būt tikai naudas iekasēšanas instruments valsts budžeta izpildei. «Nodokļu politikai ir jābūt instrumentam, kas ir orientēts uz konkrētu vidēja un ilgtermiņa mērķu sasniegšanu. Valstij ir jādefinē autoparka politika, jānosaka sasniedzamie mērķi un tam jāpakārto nodokļu u.c. instrumenti. Diemžēl šobrīd tiek veiktas tikai aritmētiskas manipulācijas,» ar nožēlu atzina Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.

Pēc Auto asociācijas aplēsēm, Latvijas autoparks ir viens no vecākajiem ES, sasniedzot gandrīz 13 gadu vecumu, un 50% no autoparka ir vecāki par 15 gadiem. «Jau šobrīd spēkā esošā nodokļu politika un plaši pieejamie nedeklarētas skaidras naudas resursi nestimulē lietotus automobiļus reģistrēt uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, tā vietā izvēloties vienoties ar darbiniekiem par privātā transporta izmantošanu darba vajadzībām. Mazajiem uzņēmumiem ir daudz vienkāršāk norēķināties skaidrā naudā, nevis zaudēt 20% PVN priekšnodokli no automobiļa un saistītajiem ekspluatācijas izdevumiem, nodarboties ar UVTN, amortizācijas atskaitījumiem utt. Ir arī maldīgi iedomāties, ka privātpersona, iegādājoties auto, par to samaksā PVN pilnā apmērā. Atbilstoši mūsu veiktajam tirgus monitoringam, Latvijā masveidīgi tiek viltoti automašīnu iegādes dokumenti, tādā veidā apejot pievienotās vērtības nodokļa nomaksu,» teica I. Rūtiņš. Auto asociācija ir aprēķinājusi, ka valsts katru gadu zaudē aptuveni 15–30 miljonus eiro. UVTN vismaz par vienu transportlīdzekli maksā tikai 17 200 uzņēmumi no pavisam Latvijā reģistrētiem 200 000 uzņēmumiem, tātad tikai 8,5%. Auto asociācija uzskata, ka izmaiņas PVN likumā būs orientētas uz vēl lielāku nodokļu slogu tiem, kas maksā nodokļus.

«Pašreizējās izmaiņas ir vēl viens brīnišķīgs piemērs, kad tiek mēģināts izspiest vēl kaut ko no tā mazumiņa, kas ar pēdējiem spēkiem cenšas būt godīgi, lai tā vietā pacenstos radīt sistēmu, kas kaut nedaudz motivētu un izskatītos pēc virzības uz mērķi,» pauda I. Rūtiņš.



Svarīgākais