Kanādas lidmašīnu būves uzņēmums Bombardier atrādīja Rīgā savas jaunās lidmašīnās, par kurām Latvijas valstij piederošā aviosabiedrība airBaltic apņēmusies samaksāt vismaz miljardu eiro.
Pirmās Bombardier CSeries lidmašīnas parādīšanās Rīgā neko labu nevēsta. Laikam gan patiešām nākamā gada septembrī beigsies tas laimīgais laiks, kad Bombardier un airBaltic savstarpēji apmierināja viens otra vajadzības reklāmas un pašreklāmas virzienā. Proti, airBaltic solīja nopirkt Bombardier lidmašīnas ar tādu vienkāršu nosacījumu, ka Bombardier šīs lidmašīnas sāks būvēt. Tā pagāja gadi, iekļaujot dažādu aviācijas nozares šovu programmā atkal nākamo Bombardier lidmašīnu porciju pasūtīšanu, par kurām nebija jāmaksā tā iemesla dēļ, ka lidmašīnu taču nebija. Tagad tomēr kanādieši ir spējuši uzbūvēt lidmašīnu, kas pārlidojusi Atlantijas okeānam un pēc atrādīšanas vispirms Stokholmā piezemējās arī Rīgas lidostā. Līdz ar to kļūst ļoti ticami, ka līdz nākamā gada rudenim tiks pabeigtas visas jaunam pasažieru lidmašīnas modelim nepieciešamās pārbaudes un sākta lidmašīnu sērijveida ražošana un pārdošana.
airBaltic plānā ir nākamgad nopirkt trīs un dažu turpmāko gadu laikā kopā 15 jaunās reaktīvās un vēl dažas Bombardier jau ražotās propellerlidmašīnas. Vienas Bombardier CSeries lidmašīnas nominālā cena katalogā ir 80 miljoni ASV dolāru. Piecpadsmit lidmašīnu cena tādā gadījumā atbilst 1,2 miljardiem ASV dolāru. Šo naudas apjomu vēl varētu būtiski koriģēt maksas atlaide airBaltic par tā sniegtajiem reklāmas pakalpojumiem un svārstības dolāru un eiro maiņas kursā, taču visa šā pasākuma iespējamā budžeta noapaļošana uz miljardu eiro nav nekāds pārspīlējums. Kura banka vai bankas aizdos šo miljardu airBaltic? Cik atsaucīgi risku dalīšanā būs lidmašīnu līzinga uzņēmumi, un kādus procentus no darījuma summas viņi prasīs par iesaistīšanos darījumos ar ekspluatācijā vēl neizmēģinātām lidmašīnām, kurām varbūt būs grūti atrast nākamos lietotājus airBaltic izputēšanas gadījumā? Cik ilgi Eiropas Komisija ļaus Latvijas valdībai faktiski uzturēt airBaltic, ja valdība to turpinās darīt?
Šobrīd grūti pateikt, vai airBaltic vēl rēķinās ar darījuma izpildi, vai varbūt izmanto dažu Latvijas politiķu pakalpojumus, lai tie uzņemas vainu par darījuma izjaukšanu. No šādu grēkāžu lomas cenšas izvairīties Latvijas valdība, ko vada partijas Vienotība deleģētā Ministru prezidente Laimdota Straujuma. Valdība ir pēdējā laikā pieņēmusi vairākus lēmumus par labu darījuma veikšanai. Tajā pašā laikā galvenā cīnītāja gan pret darījumu, gan pret valdību, gan pret L. Straujumu ir partijas Vienotība priekšsēdētāja, Saeimas deputāte Solvita Āboltiņa. Šādā situācijā būtu jābrīnās, ja darījums notiks, bet tieši tāpat jau gadus piecus jābrīnās par airBaltic pastāvēšanu.