IKT risinājumi ļauj uzņēmējiem samazināt izdevumus

«Lai arī pašreiz Latvijas ekonomika ir stabila, tomēr, visticamāk, tā tuvākajā nākotnē strauji neattīstīsies. Uzņēmumi uz lieliem ieņēmumiem nevar cerēt. Tāpēc ir jāsaprot, kā iekšēji strādāt efektīvāk, un tehnoloģijas ir lielisks palīgs,» norāda Lattelecom Biznesa klientu daļas direktore Elīna Abika © F64

Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (IKT) ir vērtīgs 21. gadsimta uzņēmēju resurss. Ieguldījums pārdomātu IKT risinājumu ieviešanā dod iespēju uzņēmējam ilgtermiņā samazināt izdevumus un palielināt produktivitāti.

Turklāt Latvija Eiropā ir interneta infrastruktūras lielvalsts (mums ir ļoti ātrs internets, lielākais brīvpieejas WiFi tīkls, līderpozīcijas optiskā interneta apjoma patēriņā, moderni datu centri). Principā iespēju mūsu uzņēmējiem ir bezgala daudz, taču viņi, it īpaši vidējie un mazie uzņēmumi, šīs priekšrocības izmanto kūtri. Galvenais iemesls – digitālās kompetences trūkums, jo, piemēram, izdzirdot vārdu «mākoņskaitļošana», daudzi vien norausta plecus, lai gan patiesībā šis IKT risinājums padarītu uzņēmumu darbības procesus drošākus un ērtākus.

Nedaudz iesīkstējuši

Lattelecom Biznesa klientu daļas direktore Elīna Abika stāsta, ka pirms krīzes uzņēmēju vadmotīvs bija: kā attīstīt biznesu, kā nopelnīt vēl vairāk, taču pēdējā laikā arvien vairāk uzņēmēji sāk prātot, kā palielināt efektivitāti. «Tomēr nereti viņiem nav izpratnes, ka savu devumu efektivitātes paaugstināšanā var sniegt tehnoloģijas. Vārds «tehnoloģijas» jau pats par sevi mazliet biedē un tiek saistīts ar kaut ko nesaprotamu, sarežģītu. Daudziem raizes sagādā jautājums, vai tehnoloģijas būs pielāgojamas viņu uzņēmumu vajadzībām. Tāpat uzņēmējiem nav priekšstata, kā IKT risinājumus izmantot uzņēmuma labā, kā tos pielietot, kā arī nav sapratnes, ka investīcijas IKT risinājumos būs ieguldījums ilgtermiņā, ļaujot ietaupīt virknē maksājumu pozīciju.»

Daļa uzņēmēju ir pat nedaudz iesīkstējuši, proti, viņi jau gadiem strādā pēc savas noteiktas kārtības un viņiem ir radies savs redzējums, kā risināt loģistikas risinājumus, kā apsaimniekot savus īpašumus, līdz ar to īsti nav gatavi paraudzīties, kā minētos procesus var atvieglot mūsdienīgi IKT risinājumi.

Jāsper solis tālāk

Protams, ātrs internets un labas tehniskās iekārtas uzņēmējiem tagad šķiet pilnīgi pašsaprotamas biznesā (agrāk arī uz šiem aspektiem skatījās ar nelielu neticības devu), taču E. Abika mudina spert nākamo soli – ir virkne jaunu tehnoloģiju un iespēju, kas palīdz ātrāk darboties. Piemēram, aizsūtīt klientiem piedāvājumus, atainojot tos vēl labākas kvalitātes attēlos.

Ir viens pozitīvs signāls – neskatoties uz bažām un neskaidrībām, palielinās to uzņēmēju pulks, kas vēlas izzināt, noskaidrot, ko tehnoloģijas spēj dot uzņēmuma attīstībā. «Ir radusies lielāka interese, lai gan arī bažas nav izgaisušas,» piebilst E. Abika.

Starp citu, lai mazinātu maldīgos aizspriedumus pret IKT risinājumiem, celtu uzņēmēju digitālo kompetenci un parādītu viņiem tehnoloģiju nozīmi produktivitātes, efektivitātes un konkurētspējas celšanā, nesen dibināta kustība Loģiskā atlase, kur iesaistījušies vadošie Latvijas IKT uzņēmumi, tostarp arī Lattelecom.

Mazāki cilvēkresursu, laika, naudas tēriņi

E. Abika norāda, ka uzņēmēji aktīvi taujā, ko viņi iegūs, ieviešot IKT risinājumus, kāds labums no tiem būs uzņēmumam.

«Pasaules Bankas pētījums liecina – ja uzņēmums savā darbībā izmanto IKT risinājumus, efektivitāte uzlabojas par 10%. Arī mēs esam veikuši savus pētījumus, un ietaupījumi redzami vairākās sadaļās. Piemēram, samazinās papīra patēriņš. Mūsu pakalpojums Telemetrija [pakalpojums, kas nodrošina automātisku datu nolasīšanu un nodrošina to atrādīšanu elektroniskā veidā] ļauj samazināt ūdens patēriņu par 25%,» skaidro Lattelecom Biznesa klientu daļas direktore.

Arī citi piemēri apliecina tehnoloģisko risinājumu pienesumu uzņēmumam: risinājumi ļauj par 20% samazināt dīkstāvi, par 40% palielināt klientu zvanu skaitu, par 30% efektivizēt reklāmas budžetu un ietaupīt citus resursus.

«Lai arī pašreiz Latvijas ekonomika ir stabila, tomēr, visticamāk, tā tuvākajā nākotnē strauji neattīstīsies. Uzņēmumi uz lieliem ieņēmumiem nevar cerēt. Tāpēc ir jāsaprot, kā iekšēji strādāt efektīvāk, un tehnoloģijas ir lielisks palīgs,» uzsver E. Abika. Piemēram, zvanu centra darbinieku vajadzībām vairs nav nepieciešams īrēt plašas telpas, viņi savas funkcijas var pildīt, arī strādājot mājās. «Uzņēmumi savas ikdienas darbības nodrošināšanā izmanto dažādas programmatūras – grāmatvedības, loģistikas un citas. Līdz ar to ir vajadzīgi serveri, kur šos datus var droši glabāt. Šajā ziņā uzņēmējam ir divas izvēles – pirkt savu serveri, algot papildu darbinieku, kas atbildēs par šā servera funkcionēšanu un drošību. Otrs variants ir datu glabātavas īrēt. Lattelecom piedāvā šādu mākoņrisinājumu, un klients maksā tikai par to, ko viņš reāli izmanto. Ne velti mākoņpakalpojumi kļūst arvien pieprasītāki, jo ļauj resursus īrēt un maksāt tikai par patērēto,» teic E. Abika.

Mākoņpakalpojumu priekšrocības

No Lattelecom pakalpojumu klāsta vispopulārākais uzņēmēju vidū ir ātrs un stabils internets, kā arī fiksētās balss risinājums. «No jaunākajiem IKT risinājumiem jāpiemin mākoņpakalpojumi. Tie ir pieejami gan privātiem klientiem, piemēram, savu fotogrāfiju glabāšanai, gan uzņēmējiem, kas glabātavās var ievietot visus uzņēmuma datus. Un tā ir milzīga vērtība, jo, ja informācija tiek glabāta tikai, piemēram, portatīvajā datorā un tas tiek nozagts vai saplīst, visa vērtīgā informācija ir pazudusi. Izmantojot mākoņpakalpojumu, cilvēks saviem datiem allaž var tikt klāt, vajadzīgs tikai internets,» norāda E. Abika.

Saviem klientiem Lattelecom ir sarūpējis arī kādu novitāti – ja uzņēmējam ir vajadzīga jauna tehnika, ir nepieciešamas gana lielas investīcijas un, iespējams, maziem un vidējiem uzņēmumiem nav tik daudz brīvu naudas līdzekļu, tāpēc Lattelecom piedāvā vajadzīgo tehniku iegādāties uz nomaksu, izmantojot Dalīto maksājumu.

Tāpat aktīvi tiek strādāts pie jau esošo produktu, pakalpojumu pilnveides un citām inovācijām. Piemēram, viena no pēdējām novitātēm ir Telemetrija, kas ļauj taupīt gan laiku, gan cilvēkresursus, jo visi nepieciešamie dati, piemēram, par ūdens, elektrības patēriņu, tiek nolasīti automātiski. Turklāt klients zibenīgi saņem īsziņu, ja patēriņa rādītāji, piemēram, ūdenim, strauji pieaug, kas var liecināt par avārijas situāciju. Tiek strādāts arī pie iespējas piedāvāt attālinātu siltumregulēšanas funkciju.



Svarīgākais