Biezāki dzelži dilst lēnāk. Naudas izteiksmē

© F64

Uz vairāk nekā deviņu simtu vieglo automobiļu pārdošanas sludinājumu izpētes bāzes izdarīti secinājumi par lietoto automobiļu cenas samazināšanās tempiem atkarībā no automobiļa klases.

Pētījuma izejas dati ņemti no pārdošanas sludinājumiem portālā www.ss.lv. Izpētīti vairāk par deviņiem simtiem sludinājumu, kas bija aktuāli šā gada pirmajos astoņos mēnešos un piedāvāja Latvijā populārāko modeļu automobiļus. Pētījumu virzīja un apmaksāja kredītiestāde BIGBANK, veica Banku augstskolas darbinieki. Darba rezultāts tiek pasniegts ar piebildi, ka auto klašu un modeļu vidējās vērtības nevar tieši pierakstīt konkrētu automašīnu vērtībai, ko nosaka daudzi ar konkrēto automobili saistīti apstākļi. Tāpat šī pētījuma secinājumi nav tieši attiecināmi uz pētījumā neiekļautiem modeļiem.

Pētījuma secinājumu, kas izcelts jau raksta virsrakstā, nevar nosaukt par sevišķi pārsteidzošu. Tātad biezāki dzelži dilst lēnāk jeb, runājot pavisam lietišķi, lietoto automobiļu cenas vistuvāk sākotnējām cenām ir apvidus automobiļiem, vistālāk – vidējās klases automobiļiem. Pētījums tomēr ir jāatzīst par ļoti pamācošu, jo uzrāda skaitliskas vērības atziņai, kas kopumā bija pieņemama jau pirms pētījuma. Šīs vērtības attiecas nevis tikai uz automobiļiem kopumā, bet tiek sadalītas pa konkrētiem automobiļu tipiem, zīmoliem un modeļiem.

Lūk, kāds ir pētījumā konstatēto atziņu uzskaitījums:

  • Automašīnas ar dīzeļdegvielas dzinējiem 3.–5. lietošanas gadā vidēji par 9% labāk saglabā vērtību nekā auto ar benzīna dzinējiem.
  • Lielākās atšķirības vērtības saglabāšanā modeļu starpā vienas klases ietvaros ir lielajā klasē, bet mazākās – mazajā klasē.
  • Automašīnas ar tādu papildaprīkojumu kā ādas salons, automātiskā ātrumkārba un klimata kontrole 3.–5. lietošanas gadā vērtību saglabā vidēji par 10% labāk.
  • Apvidus auto klases automašīnu vērtība pret jaunu automašīnu piektajā lietošanas gadā ir vidēji 49%, kam seko lielā klase ar 43% vērtību pret jaunu automašīnu, bet vissliktāk vērtību saglabā vidējās klases auto ar 33% no vērtības pret jaunu automašīnu un daudzfunkciju klase ar 34% no vērtības pret jaunu ekvivalentu automašīnu.
  • Fokusējot uzmanību uz apvidus klases auto, vērtības saglabāšanas līderis izrādās BMW X5 ar 42% no vērtības piektajā gadā pēc ekspluatācijas sākuma. Salīdzinājumam: Volvo XC 90 vidēji saglabā 30% un Nissan XTrail parāda 54% no vērtības, taču ceturtajā gadā, jo šim modelim nav pietiekami daudz datu par vecākām automašīnām.
  • Būtiskākās vērtības atšķirības vienas klases ietvaros ir automašīnām lielajā klasē, kur BMW 5. sērijas automašīnas saglabā 51% no vērtības piektajā gadā, savukārt Mercedes E klases automašīnas seko ar 40% no vērtības un Audi A6 ar 32% no vērtības salīdzinājumā ar jaunu automašīnu.
  • Samērā lielas vērtības atšķirības modeļu starpā ir arī kompaktajā klasē, kur vērtības saglabāšanas līderis ir VW Golf ar 39% no vērtības 5. gadā, kam seko Opel Astra ar 37% un Ford Focus ar 28%.
  • Vidējā auto klasē vērtību caurmērā saglabā zemākā līmenī, līdera pozīcijā ir BMW 3. sērijas automašīnas, kas saglabā 39% no vērtības piektajā gadā, kam seko Audi A4 ar 33% un VW Passat ar 32% no jaunas automašīnas vērtības.
  • Mazajā auto klasē ir nebūtiskas vērtības atšķirības modeļu starpā, proti, VW Polo saglabā vidēji 40% no vērtības piektajā gadā, bet Opel Corsa un Škoda Fabia saglabā 38% no vērtības. Atšķirības ir samērā nelielas arī daudzfunkciju auto klasē, kur vērtības saglabāšanas līderis ir VW Sharan modelis ar 35% no vērtības, kam seko Opel Zafira ar 33% no vērtības un VW Touran ar 30% no vērtības.

Pētījuma rezumējumam der BIGBANK filiāles vadītāja Latvijā Arta Bērziņa teiktais: «Mūsu mērķis bija bezkaislīgi izvērtēt lietotu auto tirgu Latvijā ar kvantitatīvām metodēm, lai iegūtu ikdienas dzīvē noderīgus secinājumus. Auto izvēle, protams, ne vienmēr ir tikai racionāls lēmums, taču zināšanas par auto cenu dinamiku palīdzēs cilvēkiem izvēlēties auto ne tikai ar personību, bet arī ar labu vērtību.».