Latvijas valdība vakar atteicās no sava ilglaicīgā partnera Prudentia pakalpojumiem valsts aviosabiedrības airBaltic problēmu risināšanā.
Finanšu konsultāciju firma Prudentia ir sniegusi savus pakalpojumus vairākām Latvijas valdībām daudzās delikātās lietās, kuru skaitā ir arī airBaltic bilances glābšana. Ar to pietika arī paša zaudējumos slīkstošā uzņēmuma glābšanai vismaz līdz šim, taču tagad šķiet, ka vismaz dažas uzņēmuma problēmas tikušas vairāk nomaskētas nekā atrisinātas. Proti, Prudentia kopš 2011. gada nav atradusi investoru vai investorus, kas tik ļoti ticētu uzņēmuma tagadējām atskaitēm, ka atsauktos piedāvājumam ieguldīt tur pietiekami lielu naudu.
Latvijas valsts vēlētos, lai kāds vispirms dzēš airBaltic parādus valstij, pārņem uzņēmumu un turpina ieguldīt naudu uzņēmuma attīstībā. Attīstības virziens jau ir iezīmēts ar pārdesmit jaunu lidmašīnu pasūtījumu Kanādas firmai Bombardier. Tāda investora vietā Prudentia spēja atrast daudz pieticīgāku solītāju ieguldīt airBaltic 50 miljonus eiro ar nosacījumu, ka Latvijas valsts liks pretī 80 miljonus. «Valstij šādu miljonu nav!» vakar sarunā ar Neatkarīgo uzsvēra satiksmes ministrs Anrijs Matīss. Tas tika pateikts pēc viņa iniciētā valdības lēmuma atteikties no tālākiem Prudentia pakalpojumiem naudas meklēšanā airBaltic vajadzībām.
Prudentia ir pārāk cieši un ilgi apvijusies Latvijas augstākajām pārvaldes iestādēm, lai valdības lēmums būtu sods par Prudentia kļūdu, izpaužot slepenu informāciju. Ar to domāts publisks paziņojums par vārdā nesaukta investora atrašanu un tā prasības, lai arī Latvijas valsts iemaksā naudu savā uzņēmumā. Ticamāk, Prudentia veikli nolika valdību neapskaužamas izvēlēs priekšā – vai nu sagādāt Prudentia prasītos 80 miljonus eiro, vai arī publiski atzīt sevi par tādu tukšinieci, ar kādu nav vērts turpināt sadarbību un gadu vēlāk valdības vārdā taisnoties, ja Latvijas valsts un airBaltic nabadzības dēļ izjuks jauno Bombardier lidmašīnu pirkšana. Laimdotas Straujumas valdība bija spiesta izvēlēties otro variantu. Pēc lēmuma pieņemšanas viņa publiski apliecināja, ka nekādas citas sankcijas pret Prudentia nesekos.
A. Matīss sola, ka airBaltic pie jaunajām lidmašīnām tikšot. Samierināties nāksies tikai ar to, ka tās neskaitīsies airBaltic piederošas un kreditoriem ieķīlātas, bet starpniekiem piederošas un līzingā paņemtas. «Protams, līzinga ņēmējs pārmaksā, bet tāpēc jau šis bizness pastāv, ka daudzi ir trūcīgi, un airBaltic ne ar ko neatšķiras no daudzām ģimenēm Latvijā, kas pārmaksā par veļas mašīnu,» ministrs uzmundrināja tautu.