Tehniskās apskates par piektdaļu dārgākas

© NRA

Vadītāja apliecības iegūšana un transportlīdzekļu tehniskās apskates veikšana turpmāk būs dārgāka, paredz grozījumi normatīvajos aktos, kas izsludināti valsts sekretāru sanāksmē. Satiksmes ministrija (SM) plānotās izmaiņas Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) cenrādī skaidro ar dažādu izmaksu kāpumu, lai gan šā valsts uzņēmuma gada peļņa mērāma miljonos eiro.

Vislielākais maksas pieaugums skars tos transportlīdzekļu vadītājus, kas vēlas savam auto piešķirt individualitāti, izvēloties speciālu valsts reģistrācijas numura zīmi. Pašlaik šis pakalpojums maskā 75 eiro, bet pēc šo normatīvo aktu stāšanās spēkā – 150 eiro. SM skaidro, ka CSDD pakalpojuma izmantošana ir katra klienta brīvprātīga, individuāla izvēle, un, tā kā tas kļūst arvien populārāks, tad nolemts palielināt cenu par šo pakalpojumu.

Savukārt no automašīnas tehniskas apskates veikšanas, ja spēkrata īpašnieks vēlas ar to piedalīties ceļu satiksmē, izvairīties nevar. Automašīnām ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām tehniskā apskate turpmāk maksās par 14 līdz 21% dārgāk. Tāpat pieaugs arī cena par atkārtotas tehniskās apskates veikšanu. SM skaidro, ka pakalpojuma cenu kāpums nepieciešams, jo palielinājies laiks tehniskās apskates veikšanai, ņemot vērā normatīvajā aktā par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati noteikto nepieciešamību kontrolēt automobiļu elektroniskās vadības un drošības sistēmas, kā arī veikt papildu pasākumus ceļu satiksmes drošības paaugstināšanai.

Savukārt vadītāja tiesību iegūšanai nepieciešamā eksāmena kārtošana sadārdzināsies apmēram par 50 procentiem. «Jautājums par jauno autovadītāju apmācības un eksaminācijas sistēmas pilnveidošanu kā viens no pasākumiem satiksmes drošības stāvokļa uzlabošanai ir skatīts praktiski visās pēdējā laika Ceļu satiksmes drošības padomes sēdēs, un tika pieņemts lēmums par nepieciešamību pagarināt vadīšanas eksāmena ilgumu līdz 40 minūtēm. Taču vadīšanas eksāmena laika pagarināšana ir saistīta ar lielākām darbaspēka izmaksām un nepieciešamību iegādāties papildus eksāmenu transportlīdzekļus, tāpēc rosināts palielināt pakalpojuma izcenojumu,» skaidroja SM Komunikācijas nodaļas sabiedrisko attiecību speciālists Rolands Rumba.

Sadārdzināsies arī CSDD pakalpojums, par ko visvairāk ir sašutuši autovadītāji un spēkratu īpašnieki, proti, maksas iekasēšana par nodokļa, nodevas un naudas soda maksāšanu. Šobrīd par to, lai CSDD varētu samaksāt nodokli un nodevas, no maksātāja iekasēti 0,73 eiro, bet nākotnē ir paredzēts maksu pacelt līdz 1,20 eiro. SM skaidro, ka iekasēšanas pakalpojuma izcenojuma paaugstināšana nepieciešama, jo augušas ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas, proti, trīskārši palielinājusies komisijas maksa par maksājumu karšu apkalpošanu un palielinājušās izmaksas saistībā ar darbavietu aprīkošanu ar jauniem iekasēšanas termināļiem, iekļaujot papildu čeku printerus, papildu programmatūru, iekārtu instalāciju un papildu izmaksas par infrastruktūras uzturēšanu. Iekasējot maksu par nodokļa, nodevu un soda naudu iekasēšanu, pērn CSDD ieņēma 578 441 eiro, 2013. gadā – 609 707 eiro.

Vienlaikus CSDD pakalpojumu jaunajā cenrādī ir paredzēts, ka elektrotransportlīdzekļus atbrīvos no maksas par reģistrācijas pakalpojumiem pirmreizējā reģistrācijā. Tiesa, šīs izmaiņas skars nelielu patērētāju daļu.

Lai šīs un citas CSDD pakalpojumu cenrāža izmaiņas stātos spēkā, par MK noteikumu projektu būs jālemj valdībai.

2014. gadā CSDD nopelnīja 1,334 miljonus eiro, no kā dividendēs valsts budžetā teorētiski būtu jāiemaksā 1,2 miljoni eiro. Taču valdība nolēma, ka CSDD nebūs jāmaksā dividendes no 2014. gada peļņas, bet 1,14 miljonus eiro novirzīs stacionāro fotoradaru iegādei, savukārt 56 319 eiro novirzīs Biķernieku kompleksajai sporta bāzei.

CSDD peļņa, miljonos eiro

2006. gads 1,59

2007. gads 1,85

2008. gads 3,15

2009. gads 3,51

2010. gads 3,94

2011. gads 1,72

2012. gads 2,01

2013. gads 1,63

2014. gads 1,33

Avots: CSDD, Neatkarīgā



Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais