Bankas Citadele apmaksātais Latvijas uzņēmēju noskaņojuma indekss turpina atrasties pesimisma zonā, kaut gan netrūkst uzņēmēju, kuri veiksmīgi darbojas šobrīd un arī nākotnē raugās cerīgi.
Vakar publiskotie Citadele Index dati apraksta uzņēmēju caurmēra noskaņojumu šā gada 2. ceturksnī. Pavisam īsi sakot, rezultāti atrodas 48–49 punktu robežās skalā, kur 50 punkti ir robežšķirtne starp plusu un mīnusu.
Kopējais rezultāts tiek izrēķināts no uzņēmēju atbildēm, kas tiek pārvērstas skaitļos starp nulli un simtu. Citadele bija pārlūkojusi savu kredītportfeli un identificējusi dažus veiksmīgus uzņēmējus. Viņu atbildes uz indeksa sastādīšanai nepieciešamajiem jautājumiem kvantitatīvi atradušās robežās starp 60 un 90 punktiem. Tās pamatotas ar attiecīgo uzņēmumu panākumiem: SIA Milzu! atkarojusi uz Latvijā ražotiem produktiem desmito daļu no Latvijas brokastu tirgus, Blue Shock Bike apgādā Skandināviju ar elektriskajiem velosipēdiem un kooperatīvā sabiedrība Baltijas dārzeņi gādā, lai Latvijas iedzīvotāji nekļūtu pilnīgi atkarīgi no ārzemju produkcijas.
Viedokļi
Jānis Bušs, kooperatīvās sabiedrības Baltijas dārzeņi izpilddirektors:
– Pesimismu vai optimismu nevajag likt vienā rindā ar objektīviem rādītājiem. Pesimisms vai optimisms ir izjūtas, kas var strauji mainīties atkarībā no tā, vai saule spīd vai lietus līst. Zemniekiem silts pavasaris ir labs – visi priecīgi, bet ievelkas siltums par nedēļu, lauki sāk izdegt, un visi bēdīgi; uzlīst lietus – labi, bet ievelkas lietus – slikti. Katrai lauksaimniecības nozarei viens no pieciem gadiem ir izteikti slikts, bet četri – vairāk vai mazāk labi. Tādu iemeslu dēļ varētu atšķirties kooperatīva biedru viedokļi, bet kooperatīva grāmatvedības dati var parādīt vēl ko citu.
Enno Ence, SIA Milzu! īpašnieks un vadītājs:
– Uzņēmēji izmanto žēlošanos, lai pasargātu sevi. Ja darījumi tiešām neizdodas, tad vismaz var mierināt sevi ar to, ka viss ir risinājies tā, kā cilvēks jau iepriekš pie sevis rēķinājis. Tāpat arī sarunās ar citiem nemēdz teikt, ka viss ir ļoti labi – baidās, ka tad noskaudīs. Ārējā vide vienmēr sagādā pietiekami daudz iemeslu, lai būtu, par ko uztraukties un bažīties. Pēdējos gados pieņemts runāt par to, kā iet Krievijā, kaut gan mēs neko nevaram ietekmēt. Mazie uzņēmēji ir vairāk pakļauti pārmaiņu viļņiem, kad vienu brīdi neizdodas nekas, bet pēc brīža iestājas emocionālais pacēlums.
Neils Kalniņš, SIA Blue Shock Bike attīstības direktors:
– Vajag aizbraukt uz Donbasu un, ja ar Donbasu nepietiek, tad uz Sīriju. Kurš tiks atpakaļ, tas sapratīs, cik Latvijā īstenībā ir labi. Tajā pašā laikā mūsu optimisms ir ļoti, ļoti trausls. Mēs piedāvājam augsto tehnoloģiju produktu no valsts, kas nav pazīstama ar augstiem tehnoloģiskajiem sasniegumiem. Uz mums skatās tā, it kā mēs būtu tikko no koka nokāpuši. Jautā, kāpēc mēs ņemamies ar elektrovelosipēdiem par tūkstoti vai trim tūkstošiem dolāru, ja ķīnieši taču piedāvā visu to pašu par 500 dolāriem. Nē, mēs piedāvājam produktus no pavisam citu tehnoloģiju plaukta.