Ar ceļu labošanai iezīmētās Eiropas Savienības naudas pārtēriņu valdošo partiju koalīcija un valdība cer izglābt valsts 2016. gada budžeta projektu un pati sevi.
Eiropas Savienība ir apsolījusi Latvijai segt ceļu labošanas izdevumus 2014.–2020. gadā nepilna pusmiljarda eiro apmērā. Tālāk jau Latvijas ziņā, cik kurā gadā no šīs summas iztērēt. Latvijā un vispār ES dalībvalstīs uz tām rezervētās naudas saņemšanu raugās ļoti relaksēti, bet viens izņēmums šajā kopainā ir Kohēzijas fonda naudas novirzīšana Latvijas ceļu labošanai. Šīs naudas tērēšana Latvijā sākās jau pagājušajā vasarā ar prieku par to, ka šajā ziņā esam pirmie Eiropā.
Pagājušā gada steiga vēl nekādu lielo robu ceļiem atvēlētajā finansējumā neradīja, bet tā apliecināja iespēju Latvijai ātri un viegli tikt pie naudas valsts budžeta caurumu lāpīšanai. Latvija nekādi nevar ceļiem atvēlēto naudu saņemt un ielikt valsts kasē kopējo izdevumu segšanai, taču jau darbu veikšanas posmā valsts izdevumus lielā mērā kompensē nodokļu ieņēmumi no apritē palaistās naudas un drīz vien valsts sāk saņemt arī naudas atmaksas par atsevišķu darbu posmu pabeigšanu. Valsts kases atskaites rāda optimistisku ainu, ko Finanšu ministrija gribētu uzturēt vēl gadus divus trīs, ja ceļu būvei no ES apsolītās ceļu naudas tiktu novirzīti virs 100 miljoniem eiro gadā. Satiksmes ministrija tam iebilst ar elementāru aritmētisku aprēķinu, ka mazāk par 500 miljoniem Latvijai dāvāto eiro jāsadala pa visiem septiņiem gadiem, lai ceļu būve Latvijā pēkšņi neapstātos pavisam. Bez ES naudas ceļu labošanai Latvijā būtu jārunā nevis par 80 slēdzamām, bet 80 neslēdzamām skolām, jo valsts varētu uzturēt ceļus starp ļoti ierobežotu apdzīvoto vietu skaitu.
Ceļiem iezīmētā nauda 2014. – 2020. gadā
kopā 534 032 197 eiro, tajā skaitā 15% = 80,1 miljons no Latvijas valsts budžeta
Finansējuma sadalījums apmēram uz pusēm valsts galvenajiem autoceļiem un valsts reģionālajiem autoceļiem.
Ceļiem šogad ieplānotā nauda
301,3 miljoni eiro, tajā skaitā
• mērķdotācijas pašvaldību autoceļiem un ielām 45,1 miljons eiro,
• valsts autoceļu pārvaldīšanai, uzturēšanai un atjaunošanai 139,2 miljoni eiro,
• ceļu labošana par 18,8 miljoniem eiro no Kohēzijas fonda 2007. – 2013. gada finansējuma,
• ceļu labošana par 65,1 miljonu no Kohēzijas fonda 2014. – 2020. gada finansējuma,
• ceļu labošana par 7,4 miljoniem eiro no Eiropas Reģionālās attīstības fonda 2007. – 2013. gada finansējuma,
• ceļu labošana par 25,7 miljoniem eiro no Eiropas Reģionālās attīstības fonda 2014. – 2020. gada finansējuma.
Nākamajam gadam
un kopā līdz 2020. gadam Latvijas ceļu atjaunošanai atlikuši 534 – 65,1 – 25,7 = 443,2 miljoni eiro jeb vidēji 443,2 / 5 = 88,6 miljoni piecos gados vai 63,3 miljoni, ja līdz 2020. gadam sāktos darbus pabeigs 2022. gadā.