Motobūvē nojauc žanru robežas

Šogad Latvijā par labākajiem atzītajā motociklu trijotnē ir aparāti, kas der gan asfaltētiem, gan neasfaltētiem bezceļiem. Braucami gan profesionālās sacīkšu drēbēs, gan šortos un jēzenēs. Atliek tik sēsties virsū © F64

Latvijā pieaugusi motociklu tirdzniecība, turklāt vairāk tiek reģistrēti ne tikai lietoti braucamie. Arī nullītes ielās parādās par 8% lielākā skaitā nekā pērn, un daļēji tas ir konkursa Latvijas gada motocikls nopelns. Motobraukšanas publicitāte pamazām dod rezultātus – cilvēki sāk saprast, ka uz diviem riteņiem ir lētāk, ātrāk un aizraujošāk.

Vakar tika nosaukti šā gada konkursa uzvarētāji, un pjedestāls iezīmē Latvijai ļoti piemērotu tendenci motobūvē – tiek nojauktas tipiskās žanra robežas. Sporta moči tiek paaugstināti. Bezceļnieki paātrināti. Dizaini pielāgoti pilsētas fonam.

«Krosoveru ienākšana motobūvē ir jaunums. Ne ta ielas mocis, ne ta piedzīvojumu motocikls – tas ir Latvijai ideāli piemērots variants, lai brauktu pa mūsu asfaltētajiem bezceļiem,» spriež konkursa galvenais tiesnesis un žūrijas vērtējumu apkopotājs Oskars Irbītis. Šogad noteikt uzvarētāju bijis gana sarežģīti, žūrijas vērtējumi rindojušies ļoti blīvi. Nācies pat pārkalkulēt tehnisko un galīgo balsojumu. Un rezultāts ir šāds – trešajā vietā Yamaha MT09 Tracer, otrajā BMW R1200GS, un arī pirmajā ticis bavārietis BMW S1000XR. Ideāli piemērots aparāts braucējiem, kas ikdienā pārvietojas ar superbaikiem, bet vēlas arī kādreiz aizšaut pasēņot. Otrs savukārt ir ļaudīm, kas, gluži otrādi – no lauku apvidus palaikam iebrauc pilsētā. Yamaha toties izpelnījusies arī gada ielas motocikla titulu un paņēmusi pirmo vietu tautas balsojumā internetā. Katrā ziņā šie visi trīs ir augsti un ērti motocikli – gana slaidi, lai sprauktos starp greizsirdīgu automašīnu rindām, ātri, lai paskrietu pa šosejām, un izturīgi, lai aizbrauktu pie kādas mežonīgākas dabas krūts. Turklāt uz tiem arī līdzbraucējiem/cējām ērti, jo ceļgali sēžot neatrodas virs ausīm. Ko vairāk var vēlēties. Ja nu tomēr var – piemēram, gadu skaita, maka biezuma vai politiskās pārliecības dēļ –, tad nominācijā Paaugstināta komforta motocikls uzvarētājs ir Harley Davidson Road Glide. Liels, smags un skaists kreiseris ar radio.

Arņa Blodona izlolotais konkurss Latvijas gada motocikls jau kļuvis par labu tradīciju, kas popularizē motobraukšanu Latvijā. Viņa secinājums par sekmīgajiem rezultātiem ir zināmā mērā paradoksāls: «Viss kļūst dārgāks – cilvēki sāk ekonomiskāk braukt.» Divi riteņi nav nekāds luksusa priekšmets, bet gan objektīva nepieciešamība pilsētā.