Ātrā ēdināšana plāno izplesties dubulti

© Publicitātes foto

Kamēr Veselības ministrija (VM) spriež par sāls, cukura, desu, šokolādes un citu VM ieskatā neveselīgu produktu aplikšanu ar nodokli, kā arī ierobežot transtaukskābju daudzumu pārtikā, atvēršanai tuvāko gadu laikā pieteikti vairāki jauni McDonald’s un 15 Hesburger restorānu.

Ātrās ēdināšanas kultūra Latvijā aizsākās 1994. gadā, kad Vecrīgā atvērās pirmais McDonald’s tīkla restorāns Latvijā. Patlaban McDonald’s restorānus vidēji gadā apmeklē 9,6 miljoni klientu. 

Hesburger Latvijā ienāca desmit gadu vēlāk – 2004. gadā, un nu jau šajā tīklā ir 42 restorāni. Hesburger attīstības direktore Baltijas valstīs Ieva Salmela Neatkarīgajai atklāj – pēdējo gadu laikā kā nemainīga tendence ir novērojama Latvijas iedzīvotāju vēlme arvien biežāk ieturēt maltīti ārpus mājām. Arvien vairāk pieaug klientu prasības pret ēdiena kvalitāti, sortimentu un apkalpošanas kvalitāti.

Rīgā, Krasta ielā 85, šobrīd tiek būvēts lielākais Hesburger restorāns Latvijā ar kopējo platību 662,6 m2, un tajā ieguldītās investīcijas ir aptuveni 2,5 miljoni eiro. Durvis apmeklētājiem tas varētu vērt šā gada rudenī. «Tāpat plānojam rudenī atvērt vēl vienu jaunu restorānu Rīgā, taču konkrētāku informāciju par to varēsim sniegt tuvākajā laikā. Apstiprināšanas stadijā šobrīd atrodas arī restorāna būvniecība Ogrē. Tiklīdz apstiprinājums no atbildīgajām institūcijām būs saņemts, varēsim sākt būvniecības plānošanu,» stāstīja Ieva Salmela.

McDonald’s savukārt lepojas, ka šogad ir uzsākta jaunākās paaudzes restorānu koncepta ieviešana, kas ļauj pasūtīt maltīti vēl ātrāk un ērtāk, izmantojot jaunu maltīšu pasūtīšanas pieeju un speciālu pašapkalpošanās tehnoloģiju. Viesi īpašos ekrānos var sekot līdzi pasūtītās maltītes gatavībai. Taču nozīmīgākais jaunums, pēc McDonald’s mārketinga vadītāja Baltijas valstīs Marus Stonkus teiktā, ir pašapkalpošanās viedkioski, kas ļauj apmeklētājiem pašiem pasūtīt un norēķināties par maltīti. Pašapkalpošanās viedkioski ir aprīkoti ar lielizmēra skārienjutīgiem ekrāniem, lai apmeklētāji varētu ērti izpētīt ēdienkarti un izvēlēties pasūtījumu.

Teju visi McDonald’s restorāni ir sakoncentrēti Rīgā, un tikai viens no tiem atrodas ārpus galvaspilsētas – Jelgavā. Pirms nepilniem diviem gadiem McDonald’s aizvēra savu ēdināšanas vietu Daugavpilī, jo neesot izdevies sasniegt plānoto investīciju atdevi.

Pretēji McDonald’s lēmumam Hesburger Daugavpilī veicas tīri labi. Šobrīd šajā pilsētā atrodas divi Hesburger restorāni un uzņēmums tuvāko gadu laikā plāno atvērt vēl trešo ēdināšanas vietu. Nozīmīgas pārmaiņas piedzīvos arī pirmais Hesburger restorāns Daugavpilī – Rīgas ielā 55. Tam ir paredzēts veikt rekonstrukciju. Hesburger, plānojot jauno restorānu atvēršanu, uztur līdzsvaru starp Rīgu un reģioniem, jo galvaspilsētā atrodas 21 restorāns un tikpat arī ārpus tās.

Nav pārsteigums, ka gan McDonald’s, gan Hesburger ēdināšanas vietās pieprasītākie ir burgeri. Pirktākais Hesburger produkts Latvijā, pēc uzņēmuma operatīvajiem datiem, ir siera burgera komplekts. Savukārt McDonald’s viesu iecienītāko maltīšu topā vienmēr ir bijuši Big Mac un čīzburgers. «Taču šovasar pieprasītākā maltīte ir šīs vasaras īpašie burgeri Grand Big Mac, Big Mac ar vistu un Trīskāršais čīzburgers, kas restorānu ēdienkarti papildinājuši uz noteiktu laiku. Neraugoties uz vēso vasaru, pieprasīti ir arī McFlurry saldējumi ar jaunajām piedevām – Snickers, Twix vai Oreo,» atklāja M. Stonkus.

Hesburger pēījums rāda, ka Latvijā iedzīvotāji par maz regulāri lieto augļus un ogas. Kamēr Latvijā augļus un ogas katru dienu ēd tikai 20% iedzīvotāju, Lietuvā tie ir 35%, savukārt lielākais augļu un ogu patēriņš vērojams Igaunijā – 55% to dara katru dienu.

Viedokļi

Ieva SALMELA, Hesburger attīstības direktore Baltijas valstīs:

– Nemainīgi populāra ir klientu vēlme ieturēt maltīti ārpus mājām, kas varētu būt skaidrojama ar mūsdienu saspringto dzīves ritmu, tādēļ jāsecina, ka arī ātrās ēdināšanas restorānu apmeklēšana kļūst biežāka. Darbs vasaras mēnešos mūsu restorānos ir intensīvāks, jo apmeklētāju skaits pieaug. Tas varētu būt skaidrojams gan ar jaunu produktu ieviešanu mūsu sortimentā, gan cilvēku vēlmi biežāk pavadīt laiku ārpus mājām, kā arī aktīvo tūrisma sezonu.

Marus STONKUS, McDonald’s mārketinga vadītājs Baltijas valstīs:

– Vasaras mēnešos pieaug to iedzīvotāju skaits, kuri izvēlas ieturēt maltīti ārpus mājas, un tas atspoguļojas arī pieaugošajā McDonald’s restorānu viesu skaitā. Bez vietējiem iedzīvotājiem vasarā palielinās arī tūristu skaits, un, pateicoties McDonald’s restorānu veiksmīgajām atrašanās vietām pilsētas centrā un starptautiskajam zīmolam, arī tūristi ir bieži viesi mūsu restorānos.

Santa GRAIKSTE, Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas izpilddirektore:

– Restorānu biznesā šis gads nav bijis iepriecinošs. Citus gadus, piemēram, janvāra sākumā ir bijis daudz tūristu no Krievijas. Šogad, pateicoties arī ekonomiskajai situācijai Krievijā, tūristu skaits ir par 40 līdz 50% mazāks. Vēl viens būtisks faktors, kas ietekmē restorānus un kafejnīcas, ir laika apstākļi. Ņemot vērā salīdzinoši zemo gaisa temperatūru vasaras sākumā un vidū, tik iecienītajās vasaras terasēs šovasar uzturēties esam varējuši mazāk nekā iepriekšējos gados.



Latvijā

Lai no nākamā gada nodrošinātu pilnvērtīgu Latvijas Sabiedriskā medija (LSM) darbību, papildus budžeta finansējumam nepieciešams novirzīt rezervētos līdzekļus 2025.gadam un 2026.gadam 8,5 miljonu eiro apmērā un turpmāk ik gadus 6,9 miljonu eiro apmērā, liecina Tiesību aktu portālā iesniegtais Kultūras ministrijas informatīvais ziņojums.

Svarīgākais