Nacionālais veikalu tīkls top! šovasar svin 15 gadu jubileju un savā pastāvēšanas laikā spējis kļūt par lielāko vietējo veikalu tīklu Latvijā, aizvadītajā gadā sasniedzot jau 207 miljonus eiro lielu apgrozījumu.
Kā norāda top! līdzīpašnieks Edvīns Bergmanis, viņu lielākais panākums ir tas, ka lielās konkurences apstākļos tīkls ir spējis pastāvēt un attīstīties: «Šo gadu laikā esam auguši vairākas reizes - un ne tikai kvantitatīvi, bet arī kvalitatīvi.»
«Mazumtirdzniecībā konkurence ir ļoti nežēlīga,» stāsta E. Bergmanis. «Mums jāmērojas spēkiem ar ārzemniekiem, jo Latvijā strādāt var ienākt jebkurš ārvalstu tirdzniecības tīkls. Katram ir jāatrod sava vieta, un šeit runa nav tikai par klientu.»
top! nestrādā pēc franšīzes principa kā vairāki citi mazumtirdzniecības tīkli Latvijā, bet darbojas kā kopīga iepirkumu grupa. «Strādājam kā sabiedriska organizācija, kurā viss ir vērsts uz dalībniekiem. Protams, reizēm tas, ka visi ir iesaistīti lēmumu pieņemšanā, prasa daudz nervu, tomēr ir pierādījies, ka demokrātijas ceļš mums ir vispareizākais,» atzīst E. Bergmanis. «Latvija, lai arī neliela, ir ļoti dažāda, un dažādi ir tās cilvēki no Kurzemes līdz pat Latgalei. Un, lai arī ne vieglākais, mūsu izvēlētais ceļš ir pierādījis, ka spējam kopīgi rast vislabākos risinājumus. Viens no pierādījumiem tam ir tas, ka pat konkurenti pārnāk pie mums.»
«Veikalu tīkla attīstība notiek nemitīgi, un tā cieši saistīta ar mūsu uzstādīto mērķu sasniegšanu,» norāda top! līdzīpašnieks. «Sākotnēji uzstādījām trīs galvenos pamatuzstādījumus: kopīgs iepirkums, kopīgs mārketings un kopīga loģistika. Esam izstrādājuši centralizētu preču iepirkumu, daudz investējuši mārketinga aktivitātēs un nu krietni pilnveidojuši arī savu loģistikas sistēmu. Katra šā mērķa sasniegšana ir kā zināms posms tīkla attīstībā, un tā mums ir nemitīga - to var redzēt gan pēc veikalu skaita, gan veikalu plauktos.»
Lai turpinātu veiksmīgi attīstīties, E. Bergmanis norāda, ka vēlētos redzēt lielāku valsts pretimnākšanu. «Salīdzinot ar kaimiņvalstīm, piemēram, Lietuvu, mēs teorētiski esam vienādās pozīcijās, vienā un tajā pašā Eiropas Savienībā, tomēr lietuvieši ir labākā situācijā - valsts tik viegli nelaiž iekšā ārvalstu mazumtirgotājus. Teorētiski tirgus ir atvērts, tomēr reālajā dzīvē ārvalstu tirgotājiem tiek likti dažādi šķēršļi ar valsts struktūru, piemēram, PVD un VID, starpniecību.»
Attiecībā uz nākotni veikalu tīkls top! plāno turpināt iesākto attīstības kursu. Uzņēmums apņēmies 2015. gada apgrozījumu kāpināt vēl par 10-15% un atvērt 10-15 jaunu tirdzniecības vietu, kā arī strādāt pie reģionu tīkla pilnveidošanas. «Tas ir paradokss - esam visā Latvijā, tomēr Rīgā mums ir tikai daži veikali. Vēlamies to mainīt. Arī Latgalē plānojam attīstīt vēl vairāk savu tīklu,» norāda E. Bergmanis. «Ja tīkla dalībnieki var attīstīties, mūsu ceļš ir pareizais. Tomēr vēl ir ļoti daudz, ko darīt - pašapmierinātībā ieslīgt nevar un nedrīkst.»
Ar preču zīmi top! kopumā Latvijā šobrīd darbojas 215 pārtikas veikalu, no tiem 117 top! un 98 mini top! veikali, kuri pieder 18 vietējiem, reģionālajiem uzņēmumiem: SIA Firma Madara 89, a/s LPB, a/s Diāna, SIA Lars Limited, SIA Gabriēla, SIA Dekšņi, SIA Mārksmens, SIA Madara 93, SIA AA & Co, SIA Krista A, a/s Roga - Agro, SIA ESSA, SIA G.A.L., SIA Lekon, SIA Ogres prestižs, SIA Pārtikas veikalu grupa, SIA Oregano un SIA SP.