Vai filmas par veselību skolās atļaus?

Filmās par reproduktīvo veselību ir jautri dialogi un skolēni spēlē paši sevi, taču starp tajās apskatītajām tēmām ir arī seksualitāte – vai tas pieaugušajiem būs tikumiski? © Inga Paparde

Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) nupat kā izveidotās filmas skolēniem par reproduktīvo veselību, tostarp dzimumattīstību un seksuālām attiecībām, visticamāk, tikumības uzraugiem būs jāpēta ar lupu Izglītības likuma grozījumu dēļ. SPKC Neatkarīgajai atbild, ka filmas ir saskaņotas ar Valsts izglītības satura un eksaminācijas centru un tās ir paredzēts izplatīt skolās kopā ar atbilstošiem metodiskajiem materiāliem. Tiesa, valsts iestādes tiek iedzītas strupceļā, jo pagaidām nekādu vadlīniju, kas ir un kas nav tikumisks, nav.

Sadarbībā ar Veselības ministriju izveidotas divas filmas Meitenes, puiši un pubertāte un Attiecības un veselība – mana atbildība. Filmu saturs ir par reproduktīvās veselības, dzimumattīstības, attiecību veidošanas un atbildības jautājumiem, Neatkarīgajai stāsta SPKC speciāliste Anete Jansone. Filmas un metodiskie ieteikumi sniedz saprotamu un uz pierādījumiem balstītu informāciju, kas sekmētu atbildīgu lēmumu pieņemšanu attiecībā uz savu veselību. «Filmas veidotas, izmantojot un iekļaujot vienaudžu stāstus, ieteikumus un pieredzi,» turpina A. Jansone. Filmu struktūra balstās uz savstarpēji nodalītām epizodēm, kas atbilst metodiskajos ieteikumos iekļautajām tēmām, tas ļaus pedagogam izvēlēties nodarbības saturam atbilstošu filmas epizodi.

Filmās atainotas ainiņas no skolēnu ikdienas dzīves, tas ir, sarunām par un ap attiecībām un veselību, kā arī skolēni atbild uz dažādiem jautājumiem, piemēram, ko viņi saprot ar vārdu mīlestība vai atbildība. Teorētiskos jautājums komentē un par to stāsta stāstnieks. Viena no svarīgākajām domām – katram pašam ir jāuzņemas atbildība, un svarīgi, lai skolēns šajā brīdī saprastu, zinātu, kādā situācijā viņš atrodas un kā vislabāk būtu rīkoties. Filmās ir apskatīta arī seksualitātes tēma, kā arī kontracepcijas jautājumi.

Filmas paredzētas vispārējo un profesionālo izglītības iestāžu pedagogiem izmantošanai darbā ar audzēkņiem. Filmas veidotas tā, lai būtu ērti izmantojamas atbilstoši pamatizglītības mācību priekšmetu – dabaszinības, sociālās zinības, bioloģija – programmu paraugiem, kā arī vidusskolā – atbilstoši bioloģijas un veselības mācības priekšmetu programmu paraugiem. Uz jautājumu, kā filmas nonāks skolās, SPKC atbild: tās visā Latvijā izplatīs, izmantojot pašvaldību kontaktus, Nacionālo veselīgo pašvaldību tīklu un Veselību veicinošo skolu tīklu. No septembra plānots uzsākt skolās (no 8. līdz 10. klasei) un profesionālajās izglītības iestādēs izglītojošos pasākumus par seksuāli reproduktīvo veselību un seksualitāti – arī šo nodarbību ietvaros paredzēts izmantot jaunās filmas.

Filmas tapušas vēl pirms Izglītības likuma grozījumiem jeb tā sauktajiem tikumības grozījumiem – vai vispār šādas filmas, kurās skolēni runā par seksuālajām attiecībām (kā tas reāli arī notiek dzīvē), skolās drīkstēs parādīties? SPKC esot filmas (arī metodiskos ieteikumus) saskaņojis ar Valsts izglītības satura un eksaminācijas centra speciālistiem, un tās ir atzītas par izmantojamām konkrēto jautājumu apguvei, kas ir iekļauti mācību programmās. «Cilvēku uzskatu atšķirības attiecībā uz šo jautājumu vienmēr var būt iemesls kādas tēmas izskatīšanai vai nē, bet jebkurā gadījumā filmas esam saskaņojuši,» atbild A. Jansone. Metodiskajā pieejā, kas izmantota filmu veidošanā, pamatā ir ētiskums un cieņpilna attieksme pret ķermeni un tā attiecināšanu uz sabiedrību.

«Filmiņas saturu pašlaik es varu vērtēt kā mamma, kura piedalās Izglītības iestādes padomē,» Neatkarīgajai atzīst Saeimas deputāte Jūlija Stepaņenko, pēc kuras iniciatīvas tika veikti grozījumi Izglītības likumā. «Mans viedoklis ir tāds, ka pirms demonstrēšanas izglītības iestādē filmiņa obligāti būtu jāizvērtē vecāku padomei, ņemot vērā gan bērnu auditorijas vecumu, gan filmiņas atbilstību tikumiskās audzināšanas vadlīnijām.» Šādu vadlīniju gan vēl nav. «Mēs gaidām tās no Ministru kabineta,» saka deputāte.

UZZIŅAI

Kāpēc ar skolēniem jārunā par reproduktīvo veselību?

Atbild Slimību profilakses un kontroles centrs:

– Pētījumu rezultāti liecina, ka jauniešiem Latvijā nav pietiekama izpratne par seksuāli reproduktīvo veselību, seksualitāti, attiecību veidošanu un izsargāšanos no nevēlamas grūtniecības un seksuāli transmisīvām infekcijām. Statistikas dati liecina, ka pēdējo piecu gadu laikā 15–24 gadus vecu meiteņu vidū strauji pieaug saslimstība ar hlamidiozi – vienu no izplatītākajām seksuāli transmisīvām infekcijām. Kontracepcijas nelietošana, tās kļūdaina izmantošana vai nedrošu metožu lietošana ir galvenie iemesli neplānotai grūtniecībai un saslimšanai ar infekcijām. 2014. gadā aborti bija piecām meitenēm, kas jaunākas vai sasniegušas 14 gadu vecumu.



Svarīgākais