Aizbildinoties ar veselīgumu, gatavo iespaidīgu cenu kāpumu

© Publicitātes foto

Pārtikas ražotājus un lauksaimniekus satraukusi Veselības ministrijas (VM) ideja aplikt ar akcīzes nodokli sāli, cukuru, saldumus, sāļos našķus, desas un arī augu aizsardzības līdzekļus.

Savukārt pircēji bažījas, ka sadārdzināsies gandrīz visi pārtikas produkti. Neatkarīgās aprēķini liecina, ka VM iniciatīvas rezultātā cukurs un sāls varētu maksāt apmēram par ceturtdaļu dārgāk nekā pašlaik, savukārt konfekšu un citu saldumu cena palielinātos par aptuveni 0,50 eiro kilogramā.

Īstenojot savu ieceri, VM cer valsts budžetu nākamgad papildināt ar 36,2 miljoniem eiro, arī izmaiņas akcīzes nodoklī papildus dotu 29,9 miljonus eiro un PVN ieņēmumi palielinātos par 6,3 miljoniem eiro. Piepildoties VM prognozei, katrs valsts iedzīvotājs papildus būs samaksājis 18,29 eiro.

NP Foods komunikācijas direktore Dana Erciņa-Užāne ir uzskata, ka nav pareizi uz patērētāju un ražotāju rēķina risināt budžeta problēmas bez saprātīga pamatojuma. «VM priekšlikumi iedzīvotājiem sadārdzinās daudzus iecienītus pārtikas produktus un neveicinās sabiedrības veselību, par ko liecina starptautiskā prakse. Šie priekšlikumi krasi negatīvi ietekmēs jau tā Krievijas situācijas dēļ cietušos pārtikas eksporta uzņēmumus, arī Laimu un Staburadzi, un radīs nevienlīdzīgu konkurenci ar kaimiņu valstīm. Šādi priekšlikumi ir tuvredzīgi un atrauti no kopējā ekonomiskā konteksta,» teica D. Erciņa-Užāne.

Ražotāju vidū pašlaik domas dalās, vai VM ierosinājums aplikt ar akcīzes nodokli sāli un cukuru attieksies tikai uz veikalā nopērkamo produkciju vai arī uz saldējuma, jogurta, siera, maizes un citas produkcijas ražotājiem, kas izmanto cukuru vai sāli. Food Union kvalitātes vadītāja Inese Žēpere Neatkarīgajai uzsvēra, ka VM ierosinājums par akcīzes noteikšanu cukuram uz Food Union piena un saldējuma produkciju neattiecas. «Tā kā pašlaik šis ierosinājums nav apspriests ar pārtikas ražotājiem, tad veikt jebkādus produktu potenciālos sadārdzinājumus ir aplami,» uzskata I. Žēpere.

Arī D. Erciņa-Užāne Neatkarīgajai uzsvēra, ka VM ierosinājums par akcīzes nodokli ar ražotājiem nav diskutēts, līdz ar to uzņēmums nevar komentēt konkrētu produktu sadārdzinājumu. «Nekādi aprēķini nav un netiek veikti. To arī pašlaik izdarīt nav iespējams, un mēs to arī nedarīsim, jo šo VM paziņojumu uztveram kā ierosinājumu, kurš nav apspriests, kuram neredzam pamatojumu un kurš nevar tikt ieviests,» strikti teica D. Erciņa-Užāne.

Savukārt SIA Forevers valdes loceklis Andrejs Ždans jau šobrīd ir pārliecināts, ka VM iniciatīva sekmēs pārtikas cenu kāpumu. Par to liecinot Eiropas Komisijas 2014. gada pētījums par pārtikas nodokļu ietekmi. Tajā secināts, ka pārsvarā gadījumu šāds nodoklis paaugstina cenas attiecīgajiem produktiem. Viņš kā piemēru minēja Dāniju, kur 2011. gadā tika ieviests līdzīgs nodoklis, taču 2013. gadā šo iniciatīvu atcēla, jo produktu cenas izauga neadekvāti un pieprasījums pēc tiem samazinājās.

«Latvijā šī iniciatīva nav paredzēta sabiedrības veselības uzlabošanas nolūkos, bet gan budžeta ieņēmumu palielināšanai. Šāda veida akcīze pārtikai, kas savā ziņā ir papildu slēptais nodoklis, noteikti būtiski ietekmēs gan sabiedrības patēriņa ieradumus, gan arī biznesa sektoru kopumā, samazinot pieprasījumu un pat sašūpojot ražotāju ekonomiskos rādītājus. Uzņēmējiem būs jāpalielina produkcijas cena, jo radīsies papildu administratīvās izmaksas – cenā būs jāiekļauj šā nodokļa administrēšana un kontrole. Droši vien arī valstij būs jāizveido jauna struktūra šā nodokļa administrēšanai. Rezultātā par visu to maksās pircējs. Akcīzes nodokļa ieviešana pārtikas produktiem, piemēram, desām, visvairāk šajā gadījumā ietekmēs trūcīgāko Latvijas patērētāju, un viņa pirkumu grozs pēc nodokļa ieviešanas var kļūt tukšāks vai arī tajā būs stipri lētāki un zemākas kvalitātes produkti,» sacīja A. Ždans.

Viedokļi

Aigars Kaugars, Baltic Restaurants Latvija valdes priekšsēdētājs:

– Šādas jaunas ar nodokli apliekamas preču grupas izveidošana liek domāt, ka veselīga uztura problēmu VM ir iecerējusi risināt uz uzņēmēju rēķina. Jau iepriekš esam izteikuši viedokli, ka ar aizliegumiem un paaugstinātiem nodokļiem vien problēma nav risināma, ir jāorganizē izglītojošas kampaņas, kas skaidrotu veselīga dzīvesveida racionālos aspektus. Arī mēs atbalstām veselīgu dzīvesveidu un veselīgu ēšanu.

Baiba Gulbe, Fazer Baltija komunikācijas vadītāja:

– Kopumā VM iniciatīva vērtējama pozitīvi, ar piebildi, ka šādas iniciatīvas mērķis ir pievērst uzmanību veselīgam dzīvesveidam ilgtermiņā. Vienlaikus ir jāatzīmē, ka pēdējo gadu laikā mēs vairāk dzirdam par vienpusīgu šīs problēmas risinājumu, t.i., nodokļu celšanu vai kādu citu ierobežojumu noteikšanu, kas beigu beigās uzliek papildu slogu uzņēmējiem.

 



Svarīgākais