«Bumbulējas» – tā uz jautājumu, ko viņi tur dara, atbild kāds Neatkarīgās uzrunāts darbinieks. Jau pāris nedēļu Inčukalna gudrona dienvidu dīķa saturs netiek smelts, kauss celtnim noņemts.
Pilnīgs klusums te gan nav iestājies – vakar pāri žogam bija redzams un dzirdams, kā tiek mazgātas iekārtas, tīrīti iekrāvēju kausi, bet viens ekskavators kā bitīte skraidīja starp trim angāriem un jauca ar gudronu jau piesūcināto RDF materiālu (granulētus degtspējīgus atkritumus). Tomēr pamatā tiek veikti tikai tādi palīgdarbi. Aiz nožogojuma redzamas arī dažas vieglās automašīnas ar Vācijas numuriem, tas nozīmē, ka Skonto būves apakšnieks MUEG vēl domā, kā rīkoties tālāk. To arī apstiprina mutīgais darbinieks:
«Viņi sēž uz čemodāniem, gaida, kas būs tālāk. Dabūs naudu, turpinās strādāt, nedabūs – metīs koferus mašīnās un brauks projām.»
Problēmas būtība saožama jau pa gabalu – gudrona dīķī gan ir acīmredzami mazāk, nekā bija pavasarī. Pa vidu ērtākai smelšanai uzbērums izveidots, lai pie dīķa dibena varētu piekļūt. Tomēr darba vēl atliku likām. Jāatgādina, Skonto būve apgalvo, ka vielas ir par 45% vairāk, nekā salīgts. Tikmēr Valsts vides dienests uzskata, ka tas bijis uzņēmēja pašrisks, jo precīzi daudzumi nebija iepriekš zināmi. Tad nu, kamēr abas puses stīvējas, darbs dienvidu dīķī netiek nedz darīts, nedz arī pārtraukts.
Toties pilnīgs klusums, kā pārliecinājās Neatkarīgā, valda ziemeļu dīķī – otrpus Pleskavas šosejai. Jāpaskaidro, ka atšķirībā no dienvidu dīķa te gudrons nav šķidrā veidā. Ziemeļu dīķī gudronā tika iegāztas smiltis, un tagad piesārņojumam pa virsu vēl ūdens sastājies, bet pa malām sīki koķeļi uzauguši. Informatīvs plakāts ceļa malā vēsta, ka te tiek īstenoti sanācijas darbi, bet patiesībā nekas te netiek īstenots. Tādā amēbas formas laukā pa perimetru saspraudīti daži puļķi ar baltām lentēm, un tas arī viss. Ne nožogojuma, ne darbinieku. Uz piebraucamā ceļa izgāztas vairākas kaudzes rupju dolomīta šķembu. Tās domātas vai nu ceļa stiprināšanai, vai sabēršanai dīķī. Jau vēstījām, ka te plānots izņemt tikai piesārņojuma kodolus, bet pārējo teritoriju apbērt ar šķembām, cerot, ka gudrons neitralizēsies un daba pati savā nodabā attīrīsies.
Pēc grafika ziemeļu dīķī strādāt bija jāsāk maijā, taču joprojām nav saskaņots darbu plāns, un, kā iepriekš jau skaidrots, neviens te arī nestrādās, kamēr Skonto būve netiks pie saviem sešiem miljoniem par darbiem dienvidu dīķī.
Stiept gumiju uzņēmumam Skonto būve palīdz arī apstākļu sakritības dēļ uzņēmumā Cemex pagājušajā nedēļā uz īsu brīdi paņemtā tehnoloģiskā pauze krāsns tehniskajai apkopei. Jāatgādina, ka daļa gudrona maisījuma tiek vesta sadedzināšanai uz Vāciju, bet daļa sadeg Brocēnos cementa ražošanas procesā. Cemex pārstāve Linda Ozola vēsta, ka šobrīd rūpnīcas krāsns atkal darbojas un pēc noliktavas iztukšošanas uzņēmums būs gatavs pieņemt jaunas kravas ar gudrona maisījuma kurināmo. «Kamēr vien kurināmajam būs nepieciešamie kvalitātes parametri, Cemex nesaskata problēmas izmantot šo materiālu.»
Vienīgā problēma, ka gudrona smelšana un rakšana šobrīd vairs nenotiek, bet noliktavas ātri vien tiks iztukšotas. Aizvakar taisnoties par 46 miljonus eiro vērto kašķi Skonto būves un Valsts vides dienesta amatpersonas bija izsauktas pie Nacionālās apvienības Saeimā. Nolemts, ka abu pušu juristiem pie kaut kāda kopsaucēja jānonāk līdz 1. jūlijam. Projekts jāglābj par katru cenu.