Cilvēki, kas brauc ar trolejbusu, autobusu vai kaut kādu automašīnu mēdz uzskatīt, ka braukt ar motociklu ir bīstami. Var nokrist un nomirt. Taču patiesībā braukšana ar motociklu paildzina dzīvi, jo uzlabo dzīves kvalitāti. Nu kur gan ir redzēts nelaimīgs motociklists!
Pa retam, protams, nokrist gadās (patiesībā visiem, agri vai vēlu), taču no video kurioziem, kuros atsaldēti tīņi tiesību saņemšanas dienā kļūst par orgānu donoriem, gan nevajag iespaidoties. Tie ir izņēmumi, kas par pašu motobraukšanu neko neliecina. Vajag vienkārši pamēģināt! Ne velti pats autopasaules dievs Džeremijs Klarksons reiz teica, ka apskauž motociklistus, jo autovadītāji taču tāpat vien nekad nesēžoties pie stūres, lai izmestu kādu līkumu. Garlaicīgi!
Jo vairāk, jo labāk
Latvijā motobraucēju saime ir salīdzinoši kompakta, lai neteiktu maza. Tik maza, ka vēl dzīvs ir ārzemniekiem neizprotamais paradums pasveicināt katru pretimbraucošo motociklu.
Tomēr mēs strauji vairojamies, un saulainā dienā visu pasveicināšanai roku vairs nepietiek. Pērn 1. maijā, pēc CSDD datiem, Latvijā bija 12 514 tehniskā kārtībā esoši motocikli. Pagājis gads, un tagad jau ir 15 100. Tas ir labi. Jo vairāk motociklu, jo vairāk tos pamana un respektē satiksmē. Jo drošāk visiem ir pārvietoties. Tāpēc vērtīgs ir ikviens pasākums, kas piesaista motobraucēju pulkam jaunus biedrus. Tāds ir arī konkurss Gada motocikls. Tas notiek jau otro gadu – žurnālista un kaislīgā motobraucēja Arņa Blodona ideja pārtapusi vērtīgā tradīcijā. Turklāt savā ziņā unikālā, jo nekur citur motociklu testēšana nenotiek tik demokrātiskā formātā – žūrijā ir gan tehniskie eksperti un profesionāli motosportisti, gan žurnālisti, kas ikdienā raksta par gluži citām štellēm. Dīleri gada motocikla titulam pieteiktos 12 eksemplārus uz divām dienām nodeva žūrijas rīcībā. Testa brauciens veda cauri Kurzemes Šveicei uz Jūrkalni un Ventspili, kur ventiņi tūrisma sezonas atklāšanas pasākumā izvēlējās savu gada motociklu. Bet tālāk caur Kolku uz mājām pie saviem dīleriem. Konkursa uzvarētājs kļūs zināms augustā.
Neparastākais dizains
Par ventspilnieku izvēli tad arī vispirms. Tas nav gluži motocikls, un pagājušajā gadā par šo trīsriteni pat lāgā neviens runāt negribēja. Taču jaunais CanAm Spyder F3 par savu priekšteci ir krietni labāks. Ērtāks sēdēšanai, glītāks no vaiga. Stūrēšana gan prasa zināmu piepūli un arī platā aizmugures riepa, bez kuras braucamais spolētu, asfalta risās staigā. Ja pie tā pierod, stilīgs braucamrīks. Var vizināt bērnus, tantes, var nolikt pagalma vidū, lai vienkārši visiem patīk. Ventspilnieku balsojumā tas salasīja visvairāk balsu un atbilda arī mēra Aivara Lemberga vadošajiem norādījumiem, ka braukšanā nepieciešama stabilitāte. Ja no mašīnas rodas vēlme pārsēsties uz ko interesantāku, šis ir labs starpposms ceļā uz diviem riteņiem.
Otrs eksemplārs, kas šā gada konkursā vispirms piesaista uzmanību ar dizainu, ir Honda Vultus NM4. Ar šitādu varētu pārvietoties kāds no Zvaigžnu karu varoņiem vai Betmens, apmetnim plīvojot. Vultus ir diezgan netipisks tehniskās jaunrades produkts. Rūpnīca iedeva paskicēt studentiem, paeksperimentēt, un rezultāts nonāca uz konveijera. Te gan vietā žūrētāja Roberta Elbakjana replika, ka labs dizains paliek tāds arī ilgtermiņā. Tad nu redzēsim, vai pēc gadiem pieciem Vultus būs tikpat interesants vai arī būs kļuvis vienkārši jocīgs. Ātrumkārba tam automātiskā, brauc līgani, bet lielākā ātrumā labi noder muguras balsts, citādi nost pūš.
Nekorekts salīdzinājums
Fanātiķi mēdz iebilst, ka Harley Davidson ar citiem močiem salīdzināt nedrīkst. Tad nu amerikāņi šogad īpaši pacentušies, lai vismaz savā starpā tos varētu nekorekti salīdzināt. Viens liels, smags, niķeļiem bagāts – Harley Davidson Road Glide. Pat ar radio! Pāvilostā piebraucu pie ciema veikala un kopā ar vietējiem lepni klausījos. Otrs maziņš, nu tik maziņš, kāds vēl nekad hārlis nav bijis, – Harley Davidson Street 750. Taču tam ir kāda grandioza priekšrocība, proti, cena. Normāls hārlis (kā tas ar radio) jāpērk par saviem 25 tūkstošiem, un to atļauties var tikai vīri ar biezu maku, alusvēderu un sirmu galvu. Turpretim mazais nazis uz priekšu kustas, maksā maz, bet logotips ir tas pats, kas lielajam. Labs variants motobraukšanas iesācējam vai iesācējai. Pie šīs pašas kategorijas laikam būtu pieskaitāms BMW F800R. Mazāk dzelžu, vairāk plastmasas, bet braucēja un viņa maka svars – var būt līdzīgs.
Pliks un apģērbts
Protams, cita aršana sākas, kad izaugts līdz lielajiem jaudīgajiem močiem. Braukšanas baudījums aug proporcionāli dinamikai. Īsti gan nesaprotu, kāda jēga ielikt resnu dzinēju tā sauktajā plikajā mocī (naked bike), ja tam nav pat ne mazākā plastmasas gabaliņa, aiz kā patverties vējā un lietū. Acīmredzot tāpēc plikajiem močiem lielāka piekrišana ir pilsētas apstākļos – īsos pārbraucienos. Savukārt, izbraucot laukā, nav nekā ērtāka par ceļojumu jeb piedzīvojumu motocikliem, kas ir augsti, ērti, apkarināmi ar mantu kastēm, bet tehniskā ziņā – tuvi pilnībai. Elektroniski regulējamas piekares, gudras bremzes, kas pašas izdomā, cik daudz spēka katram ritenim pievadīt. Pašam atliek tikai netraucēt aparātam. Divus šādus eksemplārus piedāvā BMW: R1200GS un S1000XR. KTM piedāvā jaudīgo Super Adventure 1290. Lielisku braucēju Jūrkalnes mežos, droši vien arī tuksnesī. Labi vārdi jāteic arī par Yamaha MT09 Tracer, kas par minētajiem būs pieejamāks cenas ziņā. Labs braucamais, ja vien nav iebildumu pret japāņu aizraušanos dizainēt transportu, skatoties uz visādām vabolēm.
Pilnīgā harmonijā
Konkurss ļauj iepazīties arī ar tādiem motocikliem, kuru lietderība ikdienas braukšanā būtu visai apšaubāma, taču izraisītās emocijas neaizmirstamas. Par dablāru sauktais BMW S 1000 RR ir sporta motocikls. Spogulīši tam nav tikai CSDD apskatēm, tajos var arī kaut ko saskatīt. Sēdēt daudz ērtāk, nekā parasti uz žiletēm, bet brīnums, ko paveic aerodinamika, ir grūti vārdos aprakstāms. Pie simt kilometriem stundā braucējs tiek burtiski pielīmēts motocikla ķermenim. Paātrinājums izcils. Savukārt, kad nostrādā bremzes, motocikls zibenīgi apstājas, bet braucējs nekur netiek stumts, grūsts vai rauts. Valda pilnīga partneru harmonija.
Titula Latvijas gada motocikls 2015 kandidāti:
1. BMW F800R
2. BMW R1200R
3. BMW S1000RR
4. BMW S1000XR
5. BMW R 1200 GS
6. CanAmSpyder F3
7. HarleyDavidsonStreet 750
8. HarleyDavidsonRoadGlide
9. Honda Vultus NM4
10. MV AgustaStradale 800*
11. KTM 1290 SuperAdventure
12. Yamaha MT09 Tracer
*Latvijā vēl nav testēts